Köpa eller bygga ESR mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Nå jag kan ju inte säga några exakta siffror, bara att jag läst igenom väldigt många trådar på diverse elektronikforum bland en väldigt massa människor.

Samt även Dave från EEvblog verkar använda det för at kolla kondensatorer utan att avlöda dom, han är väl inte en klant?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av E Kafeman »

Om man kan enklare elektronik så inser man bättre vari problemet består som Dave gör. Det är långt från alltid man ska lite på vad han gör och du har rätt, han är nog den enda på Youtube som mäter kondensatorers ESR direkt på kretskortet. Detta var nog första gången som han han lyckades reparerat något även om felet var mer i nivå att byta säkring. Det var ju svårt att undgå se problemet.
Skulle gissa att Dave i förväg innan videon spelades in hade kollat på kretskortet eller schemat att dessa kondensatorer var helt åtskilda så de inte gjorde som i ditt förra exempel där en duglig kondensator kunde maskera två andra möjligt trasiga komponenter.
De trasiga kondensatorerna var ju dessutom självmarkerande genom att vara svullna. Hade de suttit på parallellt med andra kondensatorer och han mätt ESR så hade den kondensatorn med lägst ESR dominerat. Även om han mätt direkt på de inlödda benen så hade värdet sett normalt ut.
Mindre elektrolyt-kondensatorer som man ofta hittar i signalkedjor är dessutom svåra att ESR-mäta då andra komponenter än kondensatorer kan påverka mätresultatet. Utan att det är något fel kan ESR uppgå till 10-tals Ohm, mycket högre resistans än vad större kondensatorer i nätaggregat bör ha, i synnerhet om det är radio-kretsar där man ofta har spolar med låg DC-resistans tillsammans med kondensatorer.
Om man mäter kapacitans på inlödda kondensatorer kan man på samma sätt bli lurad av mätta värdet. Kondensatorn kan ha lågt ESR men ändå vara svårt sjuka utan att det kan mätas då andra komponenter inverkar.
Likaså om man renoverar riktigt gamla radio-apparater så finns det kondensatorer som mäter okey ända till man lägger hög spänning på dom.

Ett sådant exempel där kringliggande krets kan påverka mätt kapacitans på samma sätt som det kan påverka ESR:

Det är lite mycket att framhålla kapacitansmätarens förträfflighet men är ett praktiskt exempel på halvtrasiga kondensatorer som inte behöver synas alls vid ESR-mätning.
Fortfarande gäller att felsöker man så gör man det bäst metodiskt i steg. När optiska felsökningen är klar, där man gör visst grundunderhåll och t.ex. byter svullna kondensatorer och kollar säkringen att den är hel och inte utbytt till olämpligt värde, vilket inte är helt sällsynt för någon som hoppats att större säkring skulle få säkringen att hålla längre. Det är sådant man gör innan man ens bryr sej om att spänningsätta något.
Därefter för ett nätaggregat så mäter man kanske först på inkommande nät-spänning, kollar trafon att den ger förväntade spänning och kollar rippel vid belastning och vidare kolla de stabiliserade spänningarna. Lite stökigare om det är switchat nätaggregat men man försöker alltid mäta metodiskt och ett steg i taget för snabbast och säkraste felsökningen.Är man erfaren reparatör tar sådant inte så lång stund.
Det är först om man mäter högt rippel som man kanske börjar mäta enskilda kondensatorer och finns möjlighet så mäter man helst med kondensatorn ej inkopplad så slipper man bli lurad till fel slutsatser.


En ESR-mätare är utmärkt verktyg som del i total verktygsarsenalen att felsöka. Likväl som man mäter fallande kapacitans är även måttligt stigande ESR ett ofta pålitligt sätt att se att även om kondensatorn är frisk är den på väg neråt.
Oavset vilket verktyg man mäter med, och mäter på en komplex krets, kan det vara svårt att mäta vilken enskild komponent som är i dåligt skick. Fulla avbrott eller kortslutningar är givetvis lättare att hitta, men det kan vara svårt ibland att avgöra om det är transistorn eller något annat som står för kortslutningen.
Senast redigerad av E Kafeman 8 oktober 2021, 12:34:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glenn »

just vad det gäller ESR är det dessutom oftast omöjligt att få reda på vad kondingen på kretskortet du felsöker ska ha för ESR också.

Visst, man kan se om det sticker ut extremt, men vad är ok och vad är trasigt ? var går gränsen för den aktuella applikationen ?

Jag har varit med om att jag chansbytt kondingar som hade full kapacitans och hyfsad ESR och fått igång prylen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av prototypen »

Det verkar finnas två sätt att felsöka och laga elektronik.
Mitt sätt är att mäta spänningar, signalnivåer, om det finns eller inte finns signal, mäta efter kortslutning och att prova dit / parallellkoppla t.ex kondensatorer. Fungerar det med ny komponent så måste den gamla vara något sorts fel på och jag bryr mig inte om det var ESR eller dålig kapacitans.

Sedan finns de som kopplar isär allt och mäter komponent för komponent.

Jag tror jag fortsätter med mitt sätt.

Protte
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av DennisCA »

Ja det låter som det är onödigt att varesig bygga eller köpa en.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag reparerar gamla radioapparater och ibland äldre elektronik från 70 och 80-talet.
Jag byter alltid alla elektrolyter. Och är det vaxkondingar, bumblebbe eller tjärklumpar byts dom också.
Mest av nyfikenhet mäter jag ibland kondingarna för att se hur bra/dåliga dom var, detta gör jag med en billig kinatestare.
De radioapparater jag fixat till är från 1935-1942 och där är alltid alla elyter och vaxkondingar mer eller mindre kassa.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glycol79 »

På gamla apparater byter jag kondingar precis som Mickecarlsson säger. Under tiden jag gör det så kollar jag av alla kretsar optiskt, ser allt bra ut så startar jag upp via lämplig glödlampa i serie samtidigt som jag mäter strömförbrukning.
Innan använde jag en vridtrafo vilket var bättre samt höll koll med en handhållen värmekamera. Då upptäckte man snabbt om något höll på att gå åt helsike. Får man inte önskvärt resultat vid uppstart, då börjar jag mäta. Om man mäter med spänning på apparaten eller ej beror lite på vilka fel den uppvisar. Men vissa typer av kondingar byter man helt enkelt alltid. Även om de skulle visa OK värde så är de förbrukade i min värld. Att bara byta de som man anser dåliga leder oftast bara till att radion fungerar några timmar eller bästa fall veckor innan något går sönder. Har man otur så är det rör eller en transformator.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Mindmapper »

prototypen skrev: 8 oktober 2021, 17:29:54 Det verkar finnas två sätt att felsöka och laga elektronik.
Mitt sätt är att mäta spänningar, signalnivåer, om det finns eller inte finns signal, mäta efter kortslutning och att prova dit / parallellkoppla t.ex kondensatorer. Fungerar det med ny komponent så måste den gamla vara något sorts fel på och jag bryr mig inte om det var ESR eller dålig kapacitans.

Sedan finns de som kopplar isär allt och mäter komponent för komponent.

Jag tror jag fortsätter med mitt sätt.

Protte
Du har beskrivit de två vanligaste metoderna för felsökning. Halveringsmetoden och "trial and error" metoden.
Halveringsmetoden är ju den effektiva där man på ett systematiskt sätt letar fram felet.
Det som många stupar på där är bristande kunskap om komponenter, apparatens uppbyggnad/funktion och mätteknik. En annan vanlig anledning är att man inte har mätinstrument.

Trial and error är betydligt lättare att använda sig av men har en hel del nackdelar.
Har man t.ex. inte kunskap i mätteknik tillsammans med de andra kunskaperna kan man inte dra slutsatser av mätningarna.
Utan att kunna dra rätt slutsatser är det ganska meningslöst att ens ge sig på att mäta.
Att börja byta komponenter helt planlöst slösar både tid och pengar. I många fall så finns det standardfel som är så vanliga att man genom kunskap om dessa standardfel kan byta ett antal komponenter och snabbt laga apparaten. Har man gott om tid på sig att laga apparaten/anläggningen kan man med tid och inköp av nog många komponenter laga många fel. En apparat/anläggning som man är beroende av att den ska fungera kan man inte laga på detta sätt.

Det finns tillfällen när det inte ens är möjligt att laga med trial and error.
Ett sådant kan vara när felet inte är en komponent på ett mönsterkort. Låt säga att det är en anslutning i en mångpolig kontakt som förbinder kortet till andra kort. Detta kan vara svårt att hitta med trial and error. Fast det största problemet är nog när felet är i mönsterkortet. En kortslutning ellet ett avbrott i ett flerlagerkort är i stort sett ömöjligt att hitta med trial and error, fast det kan vara hur enkelt som helst att hitta med halveringsmetoden.

Ibland kan man behöva kombinera dessa båda metoder. En kompis till mig berättade att en han kände lämnat in en apparat till en verkstad för felsökning. De byte en IC-krets (för 350 kr, det sa de inte). De lämnade tillbaka apparaten och sa att de inte kunde laga den och att de bytt en IC-krets. Den som lämnat in apparaten vände sig till min kompis som är riktigt duktig på felsökning. Han fick låna manualen till apparaten från verkstan som inte kunnat (lagt nog mycket tid på att laga apparaten). Han ringade snabbt in felet till IC-kretsen som verkstan bytt. Han hittade ingen komponent runt ikring som borde kunna orsaka felyttringen och trodde att verkstan gjort sönder IC'n när de bytte. En ny IC för 350 kr sattes in men ingen skillnad i kurvformer eller funktion. Eftersom IC-kretsen inte fanns tillgänglig som datablad byttes de flesta komponenterna runt ikring. Kompisen var frustrerad och lite förbannad på sig själv att han inte kunde laga apparaten. Han visade mig vad han gjort och det visade sig att det var en kondensator runt IC'n han inte bytt. Vare sig han eller jag trodde att den skulle göra någon skillnad. Tror det var en 100pF keramisk. I manualen var det en oscilloskopbild som visade en kurvform. Efter byte av kondensatorn fungerade apparaten och kurvbilden minskade kanske 10% i amplitud.
Hade man använt trial and error helt och hållet hade det kanske varit 500 komponenter att byta ut. Efter halveringsmetoden återstod ett 20-tal komponenter. Däribland IC-kretsen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av Glenn »

Samtidigt så är det ju ofta gasnka affektivt att exemeplvis byta elyter som sitter varmt till.

Jag har lagat saker så många gånger (även i yrkeslivet) och fått frågan "Men hur visste du att du skulle börja med att byta just DEN kondingen ?" ..Jaa, en kombination av erfarenheten var i kretsen elyter brukar lessna, och vetskapen om att dom inte gillar att sitta varmt.

Samma sak när man hör det klassiska HF-pipandet från en switchad nätdel, det är ju inte rocket sience att börja med kondingarna där då..
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av psynoise »

När jag praktiserade på TV-verkstad runt millennieskiftet var kylspray på glättringskondensatorer vanligt samt kontroll att rippelspänningen var rimlig med en multimeter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Köpa eller bygga ESR mätare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara för att ... titel ... hittar denna av en slump: http://electronics-diy.com/electronic_s ... hp?id=1010
Skriv svar