Är detta en spartransformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

https://woodgears.ca/tech/power_supply.html

Jag har funderingar om om man skulle byggt nåt liknande. Jag har gjort ett liknande aggergat redan, men baserat på en PSU från en PC istället, jag får bara likström ur den dock. Jag tycker möjligheten här till en massa olika AC spänningar låter riktigt händigt, både AC och DC i ett paket. Men var får man tag i nån liknande transformator, det är den som är kärnan i det hela. Vad är det ens för sort? Han fick sin ur nån gammal "tube tester" från 1951 men det känns lite långsökt att prova gå samma väg.

Bild

Jag undrar om det är en spartransformator / autotransformator, det verkar vara en vanlig setup när man vill ha en transformator som kan ge en massa olika spänningar. Men läser att sådana får inte säljas till privatpersoner i Sverige och förmodligen är det nån lag på EU nivå. Vad vore det bästa valet för att få tag i en transformator som kan ge en hög olika spänningar?

Förutom en vridtransformator då.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Bjaellerud »

Det ser ju ut som att den har separata lindingar för sekundär och primärlindning.
Man ser lödöron på bortre sidan som då verkar vara primär, dvs 230 V in. Men uttag för exvis 110, 127 V.
De trådar från trafon på bildens närmaste sida med svarta isolerslangar må vara sekundär då, de verkar gå till en omkopplare.

Däremot verkar transformatorn inte ha tillräcklig isolation mellan primär och sekundär, numera krävs olika sektioner mellan lindningarna.
Det är även nödvändigt numera att använda dubbelsiolerad kopplingstråd på primärsidan, här se vi tunna enkelisolerade trådar vid 230 V anslutningen.
dessa verkar även vara buntade med sekundärtrådar vilket är olämpligt.

Tillåtet eller ej, möjligen kunde inte spartranformatorer S-märkas på sin tid.
Idag har vi högre krav på eläkerhet, bla krav på sektioner mellan lindingarna på trafon. Därmed går det ju ej att få en spartrafo godkänd.
Möjligen om den är inbyggd på ett säkert sätt och bara driver någon som är inbyggt,

Roysan
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

Är det ens möjligt att hitta något liknande i dagens läge som uppfyller moderna krav? Och inte blir för stort och otympligt?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Mindmapper »

Tiderna ändras det som var modernt på 50-talet är knappast modernt idag. Man kan fundera om det som var modernt 2011 är modernt idag? Idag så har styrningen med elektronik tagit över det man gjorde elektromekaniskt förr i tiden. Mer och mer elektronik gör att behovet av många olika spänningar från en transformator är onödigt. Vid felsökning och labborationer kan en variabel växelspänning dock vara bra att ha.
Att linda egna transformatorer är något som färre och färre ägnar sig åt. På den tiden jag var ung (det är en stund sedan) köpte jag tranformatorsatser av: https://www.svebry.se/category/transformatorbyggsatser

Men jag tror inte att det är någon stor artikel nuförtiden, det verkar som de saknar E-kärnor i sitt sortiment!
Ska man bygga en transformator nu för tiden som har många sekundära uttag, skulle jag gå på en toroidtransformator. Fast kan man inte göra det själv och absolut har behovet är det nog som du skriver en vridtrafo som löser problemet. Fast med nog många lindningar på sekundärsidan kan man få den upplösning man vill ha på utspänningen. Det blir dock en klumpig lösning.

En vridtrafo är oftast en spartrafo så den bör ha en vanlig trafo före sig för att erbjuda isolation.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av pfyra »

Bjaellerud skrev: 7 oktober 2021, 09:18:19 ...
Det är även nödvändigt numera att använda dubbelsiolerad kopplingstråd på primärsidan, här se vi tunna enkelisolerade trådar vid 230 V anslutningen.
...
Innebär dubbelisolering att det ska vara två lager isolering runt ledaren? Kan inte minnas att jag sett det någonstans inuti en apparat.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

Mindmapper skrev: 7 oktober 2021, 11:01:11 Tiderna ändras det som var modernt på 50-talet är knappast modernt idag. Man kan fundera om det som var modernt 2011 är modernt idag? Idag så har styrningen med elektronik tagit över det man gjorde elektromekaniskt förr i tiden. Mer och mer elektronik gör att behovet av många olika spänningar från en transformator är onödigt. Vid felsökning och labborationer kan en variabel växelspänning dock vara bra att ha.
Att linda egna transformatorer är något som färre och färre ägnar sig åt. På den tiden jag var ung (det är en stund sedan) köpte jag tranformatorsatser av: https://www.svebry.se/category/transformatorbyggsatser

Men jag tror inte att det är någon stor artikel nuförtiden, det verkar som de saknar E-kärnor i sitt sortiment!
Ska man bygga en transformator nu för tiden som har många sekundära uttag, skulle jag gå på en toroidtransformator. Fast kan man inte göra det själv och absolut har behovet är det nog som du skriver en vridtrafo som löser problemet. Fast med nog många lindningar på sekundärsidan kan man få den upplösning man vill ha på utspänningen. Det blir dock en klumpig lösning.

En vridtrafo är oftast en spartrafo så den bör ha en vanlig trafo före sig för att erbjuda isolation.
För mig så ligger väl intresset för äldre, enklare saker. Förstår inte så värst mycket av moderna grejor...
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Bjaellerud »

Men vilka data vill du ha på den här transformatorn?
Det man vanligen förknippar med spartransformator är en som omvandlar 220 V till 110 V eller tvärs om, med avsikt att driva Amerikanska saker på vårt elnät.

Hos SVERBY i Skövde fanns det förr i alla all, transformatorbyggsatser.
Med 230 v lindningen klr på en sektion av bobinen, Samt plats att mlinda sekundärlindningen för eget behov.
Satserna hade sedan en bunt E blad och skruvar för att sätta ihop.
Man lindade , beroende på trafons storlek x antal varv per volt man ville ha ut.

Dubbelisolation finner du i exvis en lampsladd, där varje ledare är isolerad sen finns de i ett nytt platshölje.
Det finns kopplingstråd med två olika plastsorter som ser ut som enkelisolerad. Skalar man den ser m,an två färgers plast.
I andra fall har man dragit en slang över enkelledare.
Slangen har hög temptålighet, och i vissa falla används systoflexslang,
Ledare med nätspänning skall förläggas så i en apparat att de inte kan komma åt saker som kan bli varma, exi transformatorkärnan.
De skall hålla för en viss kraft, exvis att man trycker på dem med en finger.
Transformatorn eller en kylfläms kan bli så varm att den smälter plasten på tråden.

Roysan
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ibland kan man hitta dem i gamla radio/TV utrustning, jag har även hittat i saker som gamla säkerhetstransformatorer för matning av analoga fläktstyrningsenheter från 60 talet, matning till hållmagneter för kontroll av gamla dörröppnare och liknande, man hittar dem aldrig när man behöver dem, men de är ganska vanliga när man väl lärt sig var man skall leta dem... :)

Dock bör du kolla upp toleranserna på dem om du hittar saker på skrotbacken eller hos någon loppmarknad, många gamla klumpar för rörmatning och liknande klarar bara typ 0,5A och liknande på de linor som har praktiskt användbar spänning, men en som klarar tex 5.0 Ampere väger inte mycket mer.

Behöver du riktigt kraftiga saker blir ju dock en IE kärna snabbt mycket tung om den skall klara kontinuerlig effekt utan att börja svikta på matningen.
Har någon här på skrivbordet som är märkt 350 VA, den väger över tio kilo tror jag... Detta går ju inte att komma runt helt om du tänkt bygga en helt analog enhet, den kommer att bli som gamla tiders analoga batteriladdare hur du än gör om du söker samma typ av robusta och lättmekade konstruktioner utan digitala kretsar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

Det var nog ingen specifik data som jag var ute efter Bjaellerud, jag har inte kunskap nog att fråga sådana frågor. Det är ganska mycket jag inte vet om transformatorer och det jag läste på nätet så gjorde mest jag fick mera frågor, därför skapade jag denna tråden för att se om jag kunde få några svar på det jag undrade över och det fick jag nog.

Nån större effekt tror jag inte jag behöver heller, 5-6 ampere måste väl räcka till allt möjligt. Men det låter ju som det kan bli svårt att få tag i något sånt så kanske det är lättast att söka en vridtrafo på begagnat marknaden.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte om Bjellerud redan sagt det, men enklare vridtransformatorer är nästan alltid sparkopplade, medan dessa IE (eller ringkärnor) med flera fasta utgångar inte brukar vara det på grund av konstruktionen, men det ser du med en multimeter.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Mindmapper »

DennisCA skrev: 7 oktober 2021, 18:44:38 Det var nog ingen specifik data som jag var ute efter Bjaellerud, jag har inte kunskap nog att fråga sådana frågor. Det är ganska mycket jag inte vet om transformatorer och det jag läste på nätet så gjorde mest jag fick mera frågor, därför skapade jag denna tråden för att se om jag kunde få några svar på det jag undrade över och det fick jag nog.

Nån större effekt tror jag inte jag behöver heller, 5-6 ampere måste väl räcka till allt möjligt. Men det låter ju som det kan bli svårt att få tag i något sånt så kanske det är lättast att söka en vridtrafo på begagnat marknaden.
6A och 230V ger en effekt av 1380W, är väl inte så mycket utrustningar som behöver så mycket. Om man inte håller på med stora slutsteg förstås.
Medans 6A och 24V ger en effekt på 144W, inte alls så mycket.
Nu är det sällan man har behov av några större AC effekter vid lägre spänningar. Där är det ju ofta DC som behövs, både stora och små strömmar.

Men det lönar sig att tänka igenom behovet först.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Mizzarrogh »

6A 230V är tillräckligt för att försörja en hel villa med hushålls el (i allafall om man inte har en massa element och annat på samtidigt...), många äldre hus hade bara 6A på 220V förr i tiden till hushålls delen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

Eftersom jag letar begagnat får jag väl ta och nöja mig med det jag hittar, men så stort som möjligt är bäst tänker jag. Inom en viss gräns.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av Janson1 »

https://www.conrad.se/p/elma-tt-iz73-un ... 6-v-514390
Som ett förslag på färdig trafo med många olika utspänningar på. Men det finns en del liknande produkter att välja på om man orkar/vill bygga själv...
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är detta en spartransformator?

Inlägg av DennisCA »

Intressanta produkter, ja att linda nåt eget kunde ha varit ett kul projekt också. Men har lite för många kula projekt i tankarna...
Skriv svar