Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av NIZZO »

Jag har sen ett halvår tillbaka ett Champion sinus elverk med fjärrstart via en fjärrkontroll.

Elverket är grymt och jag använder det väldigt mycket i min stuga där jag saknar el
Modellen är en Champion 73001i-P: https://www.championgenerators.se/produ ... rk-premium

Min idé är att kopiera koden från fjärrkontrollen för att kunna öka längden på fjärren via ett externt system
Är det någon som vet om det är 433 eller 868 Mhz?

Jag har googlat och hittar ingen spec på vilken frekvens som används, har ni någon idé om hur jag kan få fram detta?

Eller ännu bättre om det kanske finns någon annan som redan gjort detta?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av Marta »

En början kan vara att lyssna efter signalen med en RTL-SDR och t.ex. GQRX. Från detta kan Du kanske även spela in den med t.ex. Audacity för att försöka läsa av koderna.

Skall det sitta på samma ställe hela tiden kanske Du kan ansluta en bättre antenn till fjären. Den inbyggda kan helt säkert överträffas med hyfsat många dB.
Knapptryckning kan åstadkommas med en CMOS analog switch eller kanske ännu bätre reed-reläer eller vanliga relä. Genom att använda originalfjärren kommer Du även runt om den är säkrad på något sätt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av mrfrenzy »

Det står i manualen att man kan ha två fjärrkontroller som ska synkroniseras in, alltså finns en risk att de använder någon form av rullande kod. Isåfall går den inte att kopiera.
Enklast är att du bara köper en extra fjärrkontroll från Champion, programmera den och löd sedan på kablar istället för tryckknapparna.

https://www.championgenerators.ie/produ ... 9-2600-002
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av adent »

Om du, mot förmodan, finner det roligt och spännande så rekommenderar jag att du köper en SDR-DVB-T-dongel, de säljs numera som "för SDR" Software Defined Radio.
t.ex.:

https://www.amazon.se/NESDR-Mini-USB-mo ... 8717&psc=1

Kör du windows börjar du med mjukvaran SDR# för att hitta vilken frekvens din fjärrkontroll sänder på. Sedan fortsätter du med mjukvaran "Universal Radio Hacker" som
använder samma hårdvara för att försöka avkoda protokollet.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av NIZZO »

Tack, För era svar.

Jag har beställt en SDR-DVB-T-dongel nu.
Det känns som något jag borde behärka
Kan vara lite kul att pilla med och den var ju inte direkt dyr

Om det inte funkar så blir nog plan B en extra fjärr som jag löder på kablar på om jag inte knäcker kopieringen av signalen

Med detta så känns det som att jag borde lyckas lösa detta.

Jag återkommer med uppdatering
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av MiaM »

Ytterligare en variant kan vara att hänga på nån universalfjärrgrej avsedd för fjärrstart av t.ex. personbilar eller liknande. Vet inte hur bra/dåliga sådana är.

(Annars om du har elverket utomhus och vill kunna styra det vid olika förbrukare i din stuga så är kanske en trådansluten fjärr bättre, kanske lämpligtvis med reläer parallellt över knapparna i elverket så blir det universal ifall du nånsin skulle byta elverk eller liknande. Du har ju ändå nätspänningskabel dragen så om det inte är för mycket jobb att dra kabel så kan du ju dra styrkabel samma väg)
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hur kopiera signal från fjärrkontroll Champion inverter

Inlägg av metric »

En annan variant är ju att göra en bättre antenn på din befintliga fjärrkontroll.
Det kommer troligtvis öka räckvidden väsentligt.
Skriv svar