Köpa probes till oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Köpa probes till oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Jag tänkte köpa nya probes mitt nya oscilloskop (Hameg 404-2), den som kom med gick sönder i mina händer där man pluggar in den i skopet, kanske kan repareras men jag behöver ändå två nya så jag kan jämföra båda kanalerna och testa 'skopet att allt funkar som det ska, då behöver jag två probes som är jämlika och kan litas på.

Så jag vill köpa två nya probes, har fått rådet att köpa fasta 10x probes istället för 1/10x men hittar bara sådana till acceptabelt pris i Tyskland (Testec LF212).

Så problemet där är att jag måste vänta på frakten, samt betala för frakt, kostar lika mycket som en probe nästan. Jag märkte också att den fasta LF212 proben hade en kapacitans på 14pf och skopet specifierar 20pf, såg inget om den kan justeras? Men alla prober som duger till nåt har väl en skruv man kan justera på tänker jag...

Å andra sidan finns det en lokal affär i Vasa som har UNI-T probes (1/10x) i lager med rätt kapacitans. Dom kan jag hämta i morgon om jag vill. Men det är väl knappast samma kvalité på UNI-T som Testec. Så vad borde jag göra, köpa testec och vänta nån vecka, eller skaffa uni-t proberna direkt imorgon? Eller är det så jäkla stor skillnad på märken?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa probes till oscilloskop

Inlägg av Glenn »

Bra märken brukar ha en bättre fysisk konstruktion, alltså inte vara lika ömtåliga.

Jag har rätt mycket probar liggandes av olika fabrikat men jag har ingen ordning på dom så det är svårt att sälja enstaka just nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa probes till oscilloskop

Inlägg av TomasL »

Köp UNI-T probarna, men använd dem alltid i X10-läget.
Lite mer om prober
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 4 oktober 2021, 13:57:45, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2272
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpa probes till oscilloskop

Inlägg av DennisCA »

Missade med med en minut, köpte just testec proberna.
Skriv svar