Cykel med helt elektrisk transmission
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Säter:
jfr en transformator:
Överförd effekt är produkten av järnarea och koppararea.
Förlusten står i proportion till volymen.
Förstora maskinen x gånger.
Överförd effekt går alltså som x upphöjt till 4, medan förlusten går som x upphöjt till 3.
Samma stordriftsfördel finns i alla elmaskiner.
JonasWN:
Ja, en generator har aningen större förlust än en motor.
Den blir också tyngre.
Men det går att göra både motorer och generatorer men hög verkningsgrad genom
att öka varvtalet och att använda kraftiga permanentmagneter.
Det finns ingen absolut gräns för hur bra den kan bli.
Men en cykel ska ju också helst vara både lätt, billig och robust.
jfr en transformator:
Överförd effekt är produkten av järnarea och koppararea.
Förlusten står i proportion till volymen.
Förstora maskinen x gånger.
Överförd effekt går alltså som x upphöjt till 4, medan förlusten går som x upphöjt till 3.
Samma stordriftsfördel finns i alla elmaskiner.
JonasWN:
Ja, en generator har aningen större förlust än en motor.
Den blir också tyngre.
Men det går att göra både motorer och generatorer men hög verkningsgrad genom
att öka varvtalet och att använda kraftiga permanentmagneter.
Det finns ingen absolut gräns för hur bra den kan bli.
Men en cykel ska ju också helst vara både lätt, billig och robust.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Att komma ifrån mekanisk överföring av kraft, trots Ch Polhems geniala Stånggång, är något att alltid sträva efter.
Kan man sedan reglera så att man kan få ut mer än 100% via kortvarig lagring förstås, då är det kanon!
Så detta tål att funderas på. Jag gillar tanken. Få rörliga delar, frihet att placera!
Kan man sedan reglera så att man kan få ut mer än 100% via kortvarig lagring förstås, då är det kanon!
Så detta tål att funderas på. Jag gillar tanken. Få rörliga delar, frihet att placera!
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
SvenW: Intressant det där om proportionalitet på överförd effekt kontra förlusterna! Omvända förhållandet mot hur man tänker med massa/hållfasthet.
Ja, det blir ju alltid en avvägning av ekonomi och prestanda i slutändan. Och inte nog med det. När man bygger saker själv måste man inse sina egna begränsningar också.
Lasp: Absolut! Allt blir bättre med elektronik... Eller, nej förresten... Men det blir iaf roligare.
Just friheten att placera är dock den stora vinsten för mig i detta fall.
Ja, det blir ju alltid en avvägning av ekonomi och prestanda i slutändan. Och inte nog med det. När man bygger saker själv måste man inse sina egna begränsningar också.
Lasp: Absolut! Allt blir bättre med elektronik... Eller, nej förresten... Men det blir iaf roligare.
Just friheten att placera är dock den stora vinsten för mig i detta fall.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Jag har sådana tanker - fast då definitivt med en ackumulator inblandad.
Det ville även bli en 3+ hjulig version som jag vill kåpa in för att ha en regnsäker och ganska snabbtgående transport.
Kolla på leitra.dk för något liknande kåpning.
Med 250W kan man komma iväg - men utan lite växel kan en riktig backe upp bli ett allvarligt problem, inte för att motorn inte har effekt nog men vridet kan sakna om man inte kan växla "släpväxel" in.
Min tanke är att kunde trampa generatorn konstant och ladda vid stopp.
Bromsa med återvinning osv.
Att bygga en styrdator som mäter trampat effekt och kan uppfylla lagens krav borde inte vara ett allvarligt problem anser jag.
Jag har redan en BLDC(-liknande) motor från en direktdriven tvättmaskin liggande, tänkt att använda som generator. Sedan kom byte av land osv. men jag ämnar att jobba vidare när pengarna är till mer än ren överlevnad.
Det ville även bli en 3+ hjulig version som jag vill kåpa in för att ha en regnsäker och ganska snabbtgående transport.
Kolla på leitra.dk för något liknande kåpning.
Med 250W kan man komma iväg - men utan lite växel kan en riktig backe upp bli ett allvarligt problem, inte för att motorn inte har effekt nog men vridet kan sakna om man inte kan växla "släpväxel" in.
Min tanke är att kunde trampa generatorn konstant och ladda vid stopp.
Bromsa med återvinning osv.
Att bygga en styrdator som mäter trampat effekt och kan uppfylla lagens krav borde inte vara ett allvarligt problem anser jag.
Jag har redan en BLDC(-liknande) motor från en direktdriven tvättmaskin liggande, tänkt att använda som generator. Sedan kom byte av land osv. men jag ämnar att jobba vidare när pengarna är till mer än ren överlevnad.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Kul! Även jag har tänkt mig 3 hjul på mitt bygge.
Ja det gäller ju att kunna uppnå tillräckligt vridmoment i motorn. Det återstår att se hur väl det funkar i backar. Vad meanr du förestenmed "släpväxel"?
Regenerering på en elcykel känns inte som en stor grej för mig eftersom vi pratar om relatvt låg rörelseenergi. Jag är dock inte helt emot att ha ett batteri men jag vill då hellst slippa krångla med laddare. Har funderat lite löst på om man skulle kunna styra uteffekten efter laddströmmen från generatorn för att säkerställa att inte batteriet laddas ur under körning.
Ja det gäller ju att kunna uppnå tillräckligt vridmoment i motorn. Det återstår att se hur väl det funkar i backar. Vad meanr du förestenmed "släpväxel"?
Regenerering på en elcykel känns inte som en stor grej för mig eftersom vi pratar om relatvt låg rörelseenergi. Jag är dock inte helt emot att ha ett batteri men jag vill då hellst slippa krångla med laddare. Har funderat lite löst på om man skulle kunna styra uteffekten efter laddströmmen från generatorn för att säkerställa att inte batteriet laddas ur under körning.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Släpväxel = låg växel för att segdra uppför branta backor.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Det är nog ganska känsligt med verkningsgraden på en cykel.
Bara man har en gammeldags dynamo tillslagen, så känns det att det går lite trögare.
Sumpiga däck märker man också tydligt.
Bara man har en gammeldags dynamo tillslagen, så känns det att det går lite trögare.
Sumpiga däck märker man också tydligt.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Verkningsgraden minskar definitivt med el-drift kontra kedjedrift! Inte tu tal om det.
Min tanke är att man ju kan "underhållsladda" ackumulatorn hemifrån, såklart bara för att säkra att den inte skadas av urladdning
Sen kom jag på att styrningen antingen kan vara laglig eller ha ett "banläge" där man i effekt har en elektrisk motorcykel. Den enda skillnad är rent faktisk bara parameterna i styrningen.
Såklart kan man lägga parameterna någonstans mellan dessa ytterlägen efter behov.
Den minskade verkningsgrad vill jag kompensera vid att göra den mer strömlinjeformat, min tanke med cyklen är transport över längre sträckor, tänk arbetspendling.
Såklart har jag INTE funderat på att kunde växla parameter på ett icke-inlysande sätt som sedan vill revertera till standard när man släppar dödmansknappen. Det skulle ju vara oärligt typ.
Min tanke är att man ju kan "underhållsladda" ackumulatorn hemifrån, såklart bara för att säkra att den inte skadas av urladdning
Sen kom jag på att styrningen antingen kan vara laglig eller ha ett "banläge" där man i effekt har en elektrisk motorcykel. Den enda skillnad är rent faktisk bara parameterna i styrningen.
Såklart kan man lägga parameterna någonstans mellan dessa ytterlägen efter behov.
Den minskade verkningsgrad vill jag kompensera vid att göra den mer strömlinjeformat, min tanke med cyklen är transport över längre sträckor, tänk arbetspendling.
Såklart har jag INTE funderat på att kunde växla parameter på ett icke-inlysande sätt som sedan vill revertera till standard när man släppar dödmansknappen. Det skulle ju vara oärligt typ.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
om man läser det i min länk så säger dom 5% mindre verkningsgrad
en kedja har väl 98% eller så?
att ha mindre batteri med sig och ladda inne vore inte fel, exempelvis från skruvdragaren, 5Ah 18v är 90wh och smidigt att ta med sig
då har man ex extra kraft för någon uppförsbacke
en kedja har väl 98% eller så?
att ha mindre batteri med sig och ladda inne vore inte fel, exempelvis från skruvdragaren, 5Ah 18v är 90wh och smidigt att ta med sig
då har man ex extra kraft för någon uppförsbacke
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Icecap: Ja, regelverket kring cykel/elcykel kan kännas lite begränsande ibland. Om man nu inte har något batteri och all kraft kommer från tramporna känns det t.ex. lite löjligt att man skulle få åka hur fort man vill med mekanisk överföring men bara 25 km/h med en elektrisk överföring.
Grym: Ja, batteri till handverktyg kanske kunde vara något att titta på. Har också tänkt att det skulle vara kul att lägga till en solpanel för att få lite extra laddning när det är bra väder. Men hellst vill jag alltså hålla det så enkelt som möjligt.
Grym: Ja, batteri till handverktyg kanske kunde vara något att titta på. Har också tänkt att det skulle vara kul att lägga till en solpanel för att få lite extra laddning när det är bra väder. Men hellst vill jag alltså hålla det så enkelt som möjligt.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
När jag började kolla in elassistans så var min tanke enbart hjälpmotor i uppförslut!
Sedan blev det en digital lösning On / Off (för min hustru). Men nu har vi mittmotorer och reservbatteri från handverktyg.
Livet skulle inte vara detsamma utan Elcykel. Men med tanke på alla Fatbike och obskyra fordon skall man kanske inte fästa sig så mycket på det diffusa regelverket.
Sedan blev det en digital lösning On / Off (för min hustru). Men nu har vi mittmotorer och reservbatteri från handverktyg.
Livet skulle inte vara detsamma utan Elcykel. Men med tanke på alla Fatbike och obskyra fordon skall man kanske inte fästa sig så mycket på det diffusa regelverket.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Nej det är sant. Jag tror inte att det är så stor risk att få cykeln kontrollerad av polisen om man inte går till ytterligheter eller på något annat sätt provocerar fram det.
Själv kör jag mest med obskyra liggcyklar nu för tiden. En av dem har fått en elmotor på framhjulet för att bli lättare att starta med. Då är det tumreglage som gäller, ingen pedalsensor. Sedan går det ju rätt så lätt att komma upp i 25 km/h även utan elmotor när luftmotståndet är betydligt lägre än på en vanlig cykel.
Själv kör jag mest med obskyra liggcyklar nu för tiden. En av dem har fått en elmotor på framhjulet för att bli lättare att starta med. Då är det tumreglage som gäller, ingen pedalsensor. Sedan går det ju rätt så lätt att komma upp i 25 km/h även utan elmotor när luftmotståndet är betydligt lägre än på en vanlig cykel.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Inte sant. Du får åka hur fort du vill med en elcykel, men motorn får bara hjälpa dig upp till 25 km/h.JonasWN skrev: ↑29 september 2021, 21:29:34 Icecap: Ja, regelverket kring cykel/elcykel kan kännas lite begränsande ibland. Om man nu inte har något batteri och all kraft kommer från tramporna känns det t.ex. lite löjligt att man skulle få åka hur fort man vill med mekanisk överföring men bara 25 km/h med en elektrisk överföring.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Jo, så är det. Men om man nu bara har en elmotor och ingen mekanisk kraftöverföring mellan pedaler och hjul så blir det ju i praktiken en hastighetsbegränsning på 25 km/h ändå, om man bortser från nedförsbackar eller extrem medvind.
Re: Cykel med helt elektrisk transmission
Jag skulle tolka det som så att man kan cykla hur fort som helst i det fallet, så länge ingen energi förbrukas från batteriet "ges inget krafttillskott".Transportstyrelsen skrev: * Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
* Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Batteriet får bara leverera ut energi till motorn när hastigheten är under 25 km/h. Över det måste all energi komma från generatorn.
Motorn ska vara *märkt* 250W och bli överhettad om den ger mer än 250W i X minuter. Dock kan den ge högre effekt kortare stunder så länge som en människa orkar trampa.
Batteriet ska aldrig leverera mer än 250W ut.