Cykel med helt elektrisk transmission

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Ja, så kan man ju faktiskt tolka det! Då är det bara effektgränsen på 250 W som skiljer mot en rent mekanisk transmission. Men det är väl i princip bara proffscyklister som orkar prestera mer än 250 W under någon längre period, så det kanske man kan tycka är mera rimligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av mrfrenzy »

Ja den kommer ju bara att vara aktuell i uppförsbacke. Om cyklisten trampar 150W och batteriet ger 250W så kan motorn ge 400W i en minut ungefär innan den blir överhettad, men bara om hastigheten understiger 25km/h sedan måste effekten från batteriet sänkas.
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Om man nu skulle ha en 250 W motor som enbart drivs av generatorn och en annan 250 W motor som ger tillskott från batteriet vid behov? Reglerna är som sagt lite begränsande. Man förutsätter i princip att det bara finns ett sätt att bygga en elcykel på...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tror det är onödigt. Cyklisten kan inte ge hög effekt någon längre tid och de flesta elmotorer klarar viss överlast en minut.
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Ja, förmodligen. Jag kommer nog att göra lite test med enbart generator/likriktare i en testrigg till att börja med, så får vi se om det är något att spinna vidare på. Funkar det inte alls så är jag nu inne på att göra någon form av hybridlösning med batteri, trampgenerator och solpanel i stället. Det finns ju färdiga spänningsregulatorer för sol- & vindkraft som ofta används i kombination på fritidsbåtar. Borde inte va så svårt att få till något som kan funka på en cykel också. Handlar nog i så fall mer om att få till styrningen av elmotorn så att det fungerar och känns naturligt att köra utan kedja. Återkommer om det dyker upp några fler funderingar. Tack för era inputs så här lågt!

/ Jonas
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag fann detta YT klipp och ser man när det lades upp och antalet tittare så är TS frågeställning berättigad!
Bra jobbat, detta måste lösas:
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Ja, den filmen har jag också tittat på.
Här är en annan.

JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Jag är dock mer ute efter något som beter sig som en vanlig cykel. Typ som denna.

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av Icecap »

Det sätt kräver en motorstyrning som är lite utöver att bara skicka ström till motorn.

Definitivt inte omöjligt men klart mer avancerat än vanligt.

Men jag håller med dig om att det är naturligt att styra hastigheten med pedalvarvet och jag har haft samma tanker - men då det återigen ingår i den styrning är det bara en fråga om rätt styrparameter så för min del är det en framtida fråga.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi kan ju se utveckling numera.
De flesta moderna elcyklar har ju inbyggd mittmotor och integrerat batteri i ramen.
Så detta som TS och icecap efterlyser kommer snart, för det är smart.
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Icecap skrev: 2 oktober 2021, 16:07:35 Det sätt kräver en motorstyrning som är lite utöver att bara skicka ström till motorn.

Definitivt inte omöjligt men klart mer avancerat än vanligt.
Det finns en low tech lösning på problemet också. Det går faktiskt att bygga en extern elektromekanisk enhet för komutering av BLDC-motorn. (Har sett ett exempel på YouTube) Då bör det som jag ser det inte vara några bekymmer med att mata dc-spänning direkt från en pedaldriven generator som jag först var inne på. Jag tror att komutatorn skulle kunna göras tillräckligt liten för att inte skapa några nämnvärda friktionsförluster vid borstarna. Strömmen till statorlindningarna bör väl fortfarande kunna gå via transistorbrytare?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av Icecap »

Spänningen och strömmen ut från generatorn stiger med varvet - till en viss gräns med strömmen. I lågfart är det alltså inte energi nog från generatorn till att driva igång cykeln utan hjälp från batteriet.
JonasWN
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 september 2021, 16:16:26

Re: Cykel med helt elektrisk transmission

Inlägg av JonasWN »

Okej, det låter rimligt. Men generatorn har ju låg massa och kommer därför snabbt upp i rotationshastighet. Självklart blir det inte exakt samma känsla som att trampa igång en cykel med kedja, men med tre hjul på cykeln är inte balansen ett problem längre.
Skriv svar