Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av CTL »

Är det någon här som känner till webbsidor där man kan söka sig fram tlll rätt kontakt baserat på fysiska dimensioner? Alltså typ form, storlek, antal poler, geometri osv.
De produktsöksidor jag hittat utgår från tänkt användning, godkänd spänning och ström etc. men dessa känner man ju nödvändigvis inte till när man vill ersätta befintlig utrustning.

I detta fall söker jag beteckningen på en rektangulär kontakt cirka 9 x 4 mm med tre poler i en linje med 2,5 mm avstånd mellan stiften. Det finns en liten styrklack på ena långsidan men ingen låsning. Just denna används för 9 V AC, 200 mA, för strömförsörjning från en trafo (FRIWO 11.0751) och syftet är att hitta en ny strömförsörjning med samma kontakt. Är det någon som direkt vet vad det är för kontakt är jag tacksam för tips. Men i första hand svar på den generella frågan.

Förhoppningsfullt,
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av hummel »

Visa gärna en bild på kontakten då det hjälper att förstå vad du söker.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av Nerre »

CTL skrev: 24 september 2021, 23:39:14 I detta fall söker jag beteckningen på en rektangulär kontakt cirka 9 x 4 mm med tre poler i en linje med 2,5 mm avstånd mellan stiften. Det finns en liten styrklack på ena långsidan men ingen låsning.
Det lär ju vara 2,54 mm delning snarare än 2,5.

Och jag vågar ju nästan slå vad om att det är nån variant av Molex. Men jag kan inte modellnamnen tillräckligt bra för att lista ut vilken sort.
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Re: Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av CTL »

Har ordnat några bilder på kontakten. I mina sökningar har jag inte hittat någon Molex som ser ut så här men det kanske är en äldre typ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av Nerre »

Ah, var det den typen av kontakt. Jag gissar att den tyvärr är specialtillverkad just för den applikationen.
CTL
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 december 2018, 20:14:08

Re: Hitta kontaktdon baserat på fysiska dimensioner?

Inlägg av CTL »

Jo, det är nog tyvärr som Nerre säger.
Tack till Nerre och er andra dryga hundratalet som har tittat på bilderna och övervägt att svara.
Skriv svar