El-dragning till laddbox för elbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
holme
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 september 2021, 18:16:01

El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av holme »

Hej,

Jag ska montera en laddbox till elbil på uppfarten och undrar därför vad som krävs när det kommer till framdragning av el till denna enhet. Det finns idag en eldosa framdragen till utsidan på garaget men inget uttag är inkopplat. Går det att använda denna dosa med befintliga ledningar eller måste man dra nya ledningar från säkringsskåpet?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av danei »

Är det draget för ett uttag är det sannolikt 10A enfas. Det är lite snålt för en laddbox. Det är nog lämpligt att dra fram en kraftigare matning från centralen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Glenn »

Dessutom kan det vara annat ansluten till den dosan.

Det trista svaret är att en elektriker måste både avgöra det och montera grejerna.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Haralt »

Är det på ett enfamiljshus du ska ha laddbox för elbil?
Då har du troligen mätartavla konstruerad för max 25A, dvs du kan öka till max 25A mätarsäkringar.

Om du har en dosa på utsidan av garaget med framdragna kablar, gissar jag också att det är 3x1,5mm2 FK kabel.
Det är för klent om du vill kunna ladda med upp till 16A. Dessutom vill du säkert ladda 3-fasigt, och då behöver det vara 5 st FK(3 faser + nolla + jord). Ofta monteras 5x2,5 mm2.
Om det går att dra igenom 5 st FK à 2,5 mm2 i befintliga VP-röret(troligen bara 16 mm utvändigt), är mycket tveksamt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av danei »

5*2,5mm^2 är nog möjligt genom ett 16mm rör. Men det kräver viss finess.

Man behöver inte en elektriker för att bedöma vad som behöver installeras.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av LarryXz »

Bara för att något är möjligt så betyder det inte att det är lämpligt. 5G2,5 kräver minst 20mm rör.
Står ingenting om ålder på garaget så det är inte säkert det är rör fram med FK/FQ. Kan lika gärna vara en gammal blykabel avslutad i metalldosa med porslin i.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av danei »

Nej, det finns inget sådant krav. Varken fysiskt eller regelmässigt. Ska man lägga ett rör för att dra 5*2,5mm^2 bör man absolut välja 20mm. Men det finns inget som hindrar att man drar i 5*2,5mm^2 i ett 16mm rör, mer än att det är lite bökigare.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av LarryXz »

Jo, om man har för avsikt att kunna dra om ledarna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av danei »

Kan man dra i dem kan man även byta ut dem.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ganska taktlöst att börja gaffla om irrelevanta regler för antalet trådar i ett 16-rör i TS allra första tråd på forumet tycker jag.
holme skrev: 22 september 2021, 13:20:25Jag ska montera en laddbox till elbil på uppfarten och undrar därför vad som krävs när det kommer till framdragning av el till denna enhet. Det finns idag en eldosa framdragen till utsidan på garaget men inget uttag är inkopplat. Går det att använda denna dosa med befintliga ledningar eller måste man dra nya ledningar från säkringsskåpet?
Punkt 1 är att du bestämmer, eller önskar, hur snabbt ni behöver ladda, idag men även lite i framtiden. Det beror alltså på vilken slags bil som är på tal, hybrid eller ren elbil, dvs enfas, tvåfas eller trefas. Det ger minsta kraven på hur laddningen ska utföras, stickpropp eller en fast ansluten laddstation.

Priset stiger naturligtvis med ökad laddhastighet (laddström), och det stiger osmakligt mycket när mätarsäkringar på 25 A inte längre räcker till. Så man behöver jämka lite, men lite underlag måste du komma med för att kunna få ett meningsfullt svar.

Där ingår husets normala förbrukning idag. Elräkningen vintertid ger en fingervisning på vilka strömmar ni tar ut (momentaneffekt). Man behöver veta hur mycket utrymme som finns ledigt för att kunna ladda en elbil. Med ett stort hus uppvärmt med el finns inte mycket av sådant utrymme. Man kan förse laddstationen med en effektvakt, men en sådan ska ses som en säkring som man normalt inte överbelastar mer än tillfälligt. Det måste finnas ledigt utrymme i grunden.

Om din dosa på väggen är lämplig att använda går därför inte att svara på. Räkna med att den inte är lämplig.

Om du beställer en installation av en elfirma kommer du troligen att få en standardrekommendation om en 11 kW laddstation med 6 mm² kabel från mätarskåpet. Den är idag lite överdimensionerad men ganska framtidssäker. Du kanske t.o.m kommer få rekommendation på en installation som klarar 22 kW, men då tillkommer (i framtiden) byte av mätarskåp till en kostnad som man inte vill veta. Så med lite insikt i vad man faktiskt behöver och vad man tror sig behöva i framtiden kan man komma billigare undan.

En bra och framtidssäker lösning är matning direkt från mätarskåpet, alternativt från en elcentral om en sådan finns närmare till hands och är dimensionerad för laddning. Det är viktigt att man inte låser in sig i ett hörn utan lägger med markrör som det vid behöv går att byta kabel i. Det kan behöva finnas lite plats där för eventuella skydd som krävs (JFB och säkringar). Det beror på vilken laddstation man väljer.

Om det behövs en effektvakt (lastbalansering) behöver strömtransformatorer monteras i mätarskåpet. Här skiljer det sig sedan mellan olika tillverkare av laddstationer ifall det krävs en separat signalkabel mellan mätarskåp och laddstation eller om de kan kommunicera trådlöst. Vissa laddstationer kräver ett fungerande internet. Värt att tänka på när man väljer laddstation. Vad för laddstation har du i tankarna?

Sök en välrenommerad elfirma med erfarenhet, då har de förhoppningsvis en god produktkännedom och kan ge lämpliga rekommendationer som passar just er.
holme
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 september 2021, 18:16:01

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av holme »

Tack för alla svar! Här kommer lite mer information om elcentral mm.
Huset har varit försett med 63 ampere huvudsäkring som säkrats ner till 25 ampere med lastvakt. I delar av källaren där tidigare hobbyrum har funnits är det framdraget trefas med riktigt feta gamla kontakter, som idag är urkopplade. Det har således funnits möjligheter till att få ut ganska mkt effekt ur elcentralen. Om dosan som finns utanför garaget skulle vara kopplad till en 16A-säkring, är det då ok att använda till en framtida laddbox?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror på vad du ska köpa för bil och hur mycket du kör på en dag.
Om din bil har en riktig trefasladdare kan du ladda 11kW med 16A trefas.
Laddar du 8 timmar under natten så ger det 88kWh vilket är mer än full laddning för de flesta elbilar.

Det ger god marginal för de timmar då laddningen måste pausas/saktas ner pga körning av tvättmaskin och andra stora förbrukare.
Eftersom kabeln redan finns där så behöver man ju inte lägga pengar på en ny kabel till "framtidssäkring". Det går alltid spika ny kabel i framtiden när behovet uppstår.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av LarryXz »

holme skrev: 22 september 2021, 21:38:18 Om dosan som finns utanför garaget skulle vara kopplad till en 16A-säkring, är det då ok att använda till en framtida laddbox?
Det beror på flera saker. Dels om något annat är kopplat på samma grupp, hur många ledare som finns fram till den, skicket på ledningen samt det som redan skrivits, vilken laddbox som ska installeras.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av Palle500 »

Du får ännu bättre svar om du visar en bild på dosan med vidhängande kabel och gärna svarar på följande frågor.
Vilken elbil har du köpt?
vad planerar du för framtiden, annan modell av bil, ev två elbilar?
Hur långt kör du per dag?
Du skrev att du gått ned från 63 A till 25 A med effektvakt. Ja då kan du redan vara på gränsen och det finns inte så mycket ström kvar till laddning av elbilen.
Det kan vara problematiskt att få två olika system att fungera med samma effektvakt. Vad är det som effektvakten används till idag? Elpatron för vattenburen värme? Är den inbyggd i apparaten eller fristående i gruppcentralen?
Hur långt är det till gruppcentralen från tänkt placering av laddaren? Och har du ev flera gruppcentraler installerade?
Finns det solceller installerade/planerade?
Du bör även fundera på den nya elöverföringskostnaden som snart blir effektbaserad så att du väljer en laddare som kan hantera smart laddning, respektive använder bilen inbyggda laddtimer.

Jag själv laddar min elbil med enfas 10 A och ca 15-30 kWh/natt 5-7 dagar i veckan. Har 20 A huvudsäkring och direktverkande elvärme och ingen effektvakt. Har kört så i 2,5 år nu utan problem vilket förvånar mig. Men blir det riktigt kalla vintrar igen så får jag nog problem.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: El-dragning till laddbox för elbil

Inlägg av alexanderson »

Lösningen är att ANVÄNDA TVÅ OLIKA EFFEKTVAKTER med olika tidskonstant.
Skriv svar