Fel på min SMPS enhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Marta »

Här är bilderna, hoppas jag. De på FB får vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

prototypen skrev: 28 september 2021, 19:45:46 Jag kan fortfarande inte se bilderna i något större format. Hur ska jag zooma i dessa bilder med en iPad.
Min stationära klarar det kanske men nu är jag på jobb 85 mil hemifrån bara med en iPad.
Jag testade precis på min iPad. Det funkar hur bra som helst. OBS. Det finns bara en bild som är sammansatt till en högupplöst bild.
Du får pincha runt på din iPad eller dator.

Edit: precis när jag postar detta inlägg såg jag en vänlig själ som hade klippt och klistrat med bilderna. Obserbera att hjälptexten är borta. De går att se på originalbilden.
prototypen skrev: 28 september 2021, 19:45:46 163 volt är nog helt rätt men jag kan inte se om det är två kondensatorer och då är de troligen seriekopplade för att det ska vara enkelt att koppla om mellan 115 och 230 volt AC.
Detta stämmer. De ligger i serie och det sitter en switch för 115/230v-funktion precis bakom diodbyggan som syns på mittbilden tror jag.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av nifelheim »

Här är hela

mac 550 psu.jpg
Inte helt lätt att hänga med :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qualmos
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 april 2009, 12:48:49

Re: Fel på min SMPS enhet

Inlägg av Qualmos »

Hej.

Här kommer en liten fortsättning, och 2 frågor.

1. Hur läser en av siffrorna på en Termistor? Det finns ju ett värde och en stämpel. (NTC).
På min står det så här. "22" med stora bokstäver (jag antar att det är 22 ohmn).
- Sedan står det 0340 med mindre bokstäver längst ned. Vad står det för?

2. Jag har tittat på ett Scope. Den här skulle passa min plånbok och 2 kanaler är mer än tillräckligt.
Är denna ett bra val för typiskt arbete med felsökning av elektronik?
- Jag har också en liten ambition att bygga oscillatorer och filter i framtiden. Men felsökningen är av högre prioritet.

Länk till skåpet:
https://www.electrokit.com/produkt/osci ... s1052dl-2/
Skriv svar