Har en husbil med Trumatic E 2800 värmeaggregat som har startproblem. Det måste vara minst 13V för brännaren ska fungera och när brännaren gått några timmar sjunker spänningen och brännaren stannar. Varmvattenberedaren (Trumatic) startar med betyddligt lägre spänning och är jag övertygad att elektroniken är likvärdig. Är det någon som har haft samma problem och har någon lösning?
Byta någon komponent på kretskortet? Är det rent av samma kort och kan skiftas?
trumatic e2800
Re: trumatic e2800
Har du fräscha och rena kablar och kabelskor hela vägen?
Öppna locket på kontrollenheten och mät spänning inuti när brännaren är igång så ser du om det är spänningsfall på vägen.
Att mäta när brännaren är avstängd är meningslöst.
Enligt manualen ska den stänga ner om spänningen är för låg och blinka grönt. Någon på husbilsklubben säger att 12,6V behövs så har du minsta dåliga kontakt eller klena kablar kommer den stanna.
Det är antagligen konstruerat för att lastbilsförare ska kunna köra den varje dag och fortfarande ha friskt batteri som orkar starta motorn efter nåt år.
Öppna locket på kontrollenheten och mät spänning inuti när brännaren är igång så ser du om det är spänningsfall på vägen.
Att mäta när brännaren är avstängd är meningslöst.
Enligt manualen ska den stänga ner om spänningen är för låg och blinka grönt. Någon på husbilsklubben säger att 12,6V behövs så har du minsta dåliga kontakt eller klena kablar kommer den stanna.
Det är antagligen konstruerat för att lastbilsförare ska kunna köra den varje dag och fortfarande ha friskt batteri som orkar starta motorn efter nåt år.