Laga Subwoofer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Beställ online men helst inte från Kina.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Online hittar jag hur många sorter som helst med 63V 4700µF. En del har korta pinnar som heter Snap in, men tänker att det borde gå lättare att löda fast om pinnarna är långa. Någon hemsida märker vissa kondensatorer "Audio grade", det låter ju bra när man lagar en subwoofer...

Hur brukar ni göra när ni köper komponenter till en lagning? Beställer ni en och en komponent? Tips på tillverkare?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av JimmyAndersson »

”Audio grade” är fejk. Dvs det finns inga speciella komponenter för ljud. (De som har kommit på den benämningen är samma lurendrejare som säger att strömmen kommer fram bättre om sladden är vänd åt ett visst håll.)

Om jag ska beställa några komponenter som jag inte använder så ofta så brukar jag beställa minst ett par stycken extra, förutom de som behövs till reparationen.

Elfa.se har bra märken på kondensatorer (inget fejk där), men sajten är lite svårnavigerad.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Här har du en hel del som du kan välja efter plånboken

https://www.elfa.se/search?q=4700uF&fil ... %7E%7EV=63
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Tack för tips!

Varför har kondensatorerna så korta pinnar? Jag förstår inte hur jag ska komma åt att löda fast kondensatorerna på kortet om pinnarna är korta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Dom lagom långa för montering på kretskort. Eller menar du hur du skall löda på bägge sidor ?
När du löder kondningen på undersidan av kretskortet så kommer lödtennet att flyta ut även
till andra sidan av kretskortet ( under kondningen ). Bara du värmer på bra
så är det inga problem
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av JimmyAndersson »

Den här borde funka:
https://www.elfa.se/sv/elektrolytkonden ... track=true

6,3 mm långa ben. 10 mm mellan dem.
25 mm i diameter och 40 mm lång.


Men visst håller jag med om att det är smidigare med längre ben. Vet inte riktigt varför Elfa helt plötsligt inte har en enda av den modellen…
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

12D05090-8EB6-4E9A-A1A5-3FD4C9BF3D8B.jpeg
929530A2-C52A-471D-B7B2-3ACF2FA2C4C0.jpeg
Tog bort en kondensator men det följde med en liten extra bit med en av pinnarna (röd pil). Ser ut som en liten spole eller sockel från kortet. Blev ett runt hål i kortet (röd pil). Antar att jag ska sätta tillbaka lillbiten innan jag försöker löda fast en ny kondensator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Det bör du göra. Det är ett litet rör som skall förbida kretskortets bägge sidor.
Set är därför lätt att löda dit komponenter bara fån en sida, som jag försökte förklara
längre upp i tråden, att man inte behöver längre ben
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av MadModder »

Om genompläteringen följt med ut på det där viset har inte längre över- och undersida kontakt med varandra genom hålet.
Det blir gärna så när man inte lyckats smälta 100% av tennet i hålet och drar ut komponenten.
Har du tur och lyckas trycka tillbaks röret kanske tennet flyter genom hålet och ut på kopparen på ovansidan.
Jag är dock lite tveksam då hela lödpadden följt med.
Då måste du nog först dra en koppartråd genom hålet och löda fast den på ovansidan på kopparen som är kvar där. Kan behöva skrapa bort lacken runt om för att få fram något att löda på.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Stort tack för tips!

Elfa ser bäst ut, vill inte köpa kondensator från ebay eller alibaba. Samtidigt kräver Elfa minsta ordervärde 250 kr exklusive frakt och moms... så det blir 500 spänn för en kondensator värd 36 kronor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av MadModder »

Svenne1985 brukar köra samköp från Digikey hyfsat ofta. Hör med han om det finns några nära anstående planer på det igen. Om du orkar vänta.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av arvidb »

Annars är tme.eu något billigare än Elfa. Ingen minimiorder men frakt på dryga hundralappen.
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Lödde fast genompläteringen som lossnat tillsammans med en liten koppartråd och en ny kondensator från electrokit.

Brummandet som tidigare uppstod när jag stoppar in elsladden i väggen är nu mycket bättre, och i stort sett helt borta, även om det finns kvar en mycket svag dov sinus-ton. Konstigt nog uppstår det gamla starka brummandet igen när jag drar ur elsladden ur väggen(!), för att dö helt ut inom någon sekund.

Kan jag hoppas att subwooferns brummande försvinner helt om jag byter den andra stora kondensatorn också?
Daniel.E
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 augusti 2021, 10:22:20

Re: Laga Subwoofer

Inlägg av Daniel.E »

Tyvärr fick jag inte till subben genom att byta ut kondensatorerna. Funderar på att byta hela det inbyggda slutsteget till ett nytt istället, som denna:

https://www.monacor.com/products/compon ... /sam-200d/

Någon som har provat Monacor?
Skriv svar