Fel på styrkort Kempomat 250

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sladdbarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 februari 2014, 17:14:50

Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av sladdbarn »

Goddagens, mitt styrkort på min Kempomat 250 fungerar inte som det ska (allt utanför kortet är kontrollerat OK).

Styrkortet är 24 VAC matat, när jag trycker på knappen på svetshandtaget ska kortet ge ut 24 VAC till kontaktor (K001) och magnetventil (Y001) för gasen.
Trådmatningsmotorn (M001) styrs med 0-24 VDC. Inget av detta fungerar.

Säkringen är hel, de två stora kondensatorerna är bytta, samtliga dioder är ok,
tyristorerna är kontrollerade och "släpper igenom" (men kan kanske vara dåliga ändå??).
Inget ser bränt ut (på bilderna ser det bränt ut men det är när jag testade dioder).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle kolla att du har matningsspänning till IC-kretsarna. Både spänningsnivå och om ripple är acceptabelt.
Är matningen ok så vore mitt nästa steg att följa upp styrningen från knappen på handtaget. Ser att du skrivet 5 ohm, men vidare vilka komponenter är näst i tur fram till att K1, M och ventilen ska styras?
Du har två halvledare (transistor, IC?) som inte sitter på kylfläns vilken typ är de. Det finns en massa dioder på kortet. Några av dom är säkert zenerdioder. I gamla spänningsstabbar sitter de och styr utspänningen. Det är inte ovanligt att dessa lämnar in.
valmetman
Inlägg: 113
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av valmetman »

Kolla alla dioder även zener och när du ändå löder löst dem för koll så byt ut dem alla kostar inte så många kronor och halva jobbet är ju redan gjort vid losslödningen.
Kolla noga zenerdiodernas värden och beteckning luppen i handen och avläs.
Har haft samma bekymmer med samma kort var i en kempomat 180 bytte alla dioder precis varenda en hittade först ingen söndrig men nog var där söndriga likafan när de var löslödda och testades lösa
Byt tusenfotingarna kostar några ören och köp samtidigt hållare för dem du löder på kortet så är det bara att klämma dem på plats.
kolla noga området runt stora blåa konkan och transistorn och dioderna där
Alla komponenter på kortet finns i alla elektronik säljande webshoppar och kostar inte mycket så byt efterhand det söm hör till saknade styrningen och eftersom med 2 stöpslar så slänger man kortet snabbt fast för test efter byte av komponenter.
Alternativt såsom någon kommer att svara ge kortet och kopplingsschemat åt en guru på området och låt hen lösa problemet.
sladdbarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 februari 2014, 17:14:50

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av sladdbarn »

Tack för era svar, nu har jag fått tillfälle till att mäta lite mer.

Jag tror att jag kontrollerat alla dioder OK.

Mäter 0 VDC ut till trådmatningsmotorn (borde vara mer då jag mäter med knappen intryckt).
Mäter 15 VAC till kontaktor (borde vara 24).
Mäter 15 VAC till magnetventil (borde vara 24).

Matningsspänningar till IC kretsar:
Vänstra Högra
12,5 VAC 12,5 VAC
5 VDC 1,1 VDC
sladdbarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 februari 2014, 17:14:50

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av sladdbarn »

Bytte 2 transistorer på kortet märkta "BSX46/10", efter bytet blev felet värre :shock:
Mäter 1,6 VAC till kontaktor (borde vara 24).
Mäter 1,6 VAC till magnetventil (borde vara 24).

Finns det transistorer med olika egenskaper som heter BSX46/10?
sladdbarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 februari 2014, 17:14:50

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av sladdbarn »

Hej, jag kämpar fortfarande med mitt kretskort..
Många komponenter är bytta och nästan var enda en är uppmätt, utan att hitta något fel.
Men idag la jag märke till en underlig sak, i reservdelslistan så heter mitt styrkort A001: 4256050.
De numret ser jag inte på mitt kretskort och efter lite googlande ser jag att andra styrkort till Kempomat 250 ser annorlunda ut?
Har jag fel kretskort eller har dom byggt om det så mycket som det skiljer mellan bilderna?
Har Kemppi även bytt artikelnummer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
valmetman
Inlägg: 113
Blev medlem: 15 oktober 2018, 23:30:10

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av valmetman »

Skillnade är bromsen som på gamla modellen bestod av de 2 stora motstånden medan det nyare kortet har modernare utförande.
Båda korten växelbara samma kort finns även i 180 modellen
Har du komponentlista på den jag kanske har en sådan liggande lagade några kort för x antal år sedan.
Har ingen elektronik erfarenhet men köpte alla komponenter och bytte efterhand tills mina 3 svetsar funkade.
Komponenterna kostar inte många kronor.
Lödde också hållare för kretsarna så var det enkelt att byta dem vid behov.
sladdbarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 februari 2014, 17:14:50

Re: Fel på styrkort Kempomat 250

Inlägg av sladdbarn »

Tack för info! Tar väldigt gärna en komponentlista om du har den kvar!
Bra att veta 180:an och 250:an har "samma" styrkort.
Skriv svar