Köpt en gammal radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Gissade geggan var nåt sånt, nå alla kondensatorer ser bra ut, men dom kan väl ändå vara dåliga har jag förstått. Så det är väl svårt att bedömma skicket på dom på ett pålitligt sätt.

Fast första jag ska kolla är om det kommer ström genom kablarna till motorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av JimmyAndersson »

Spänningen till motorn bör vara 6 volt, som för de flesta bandspelare.
Jag har en nästan likadan som jag haft sedan 80-talet. Kul att se att du vill restaurera den! :)
(Knaparna och trelägesomkopplaren på ovansidan är identiska. Känner även igen insidan.)


Kuriosa:
Man kallade dem för ”bandspelare”. Dvs främsta funktionen var att spela kassettband. (Även om radio visserligen var en funktion, men det hade ju funnits i evigheter i jämförelse med band.)
För mig som är född på yngre bronsåldern (1974) så var kassettband, eller ”band” som vi sa (och säger än), inget exotiskt utan det enda media som man kunde påverka själv. Nu görs det appar som (en del tycker) får musik att låta som på band och oinspelade band säljs för enorma summor.
Tiden förändras. Och det kommer den göra igen och igen. För varje sekund som går.
Därför är såna här trådar så kul! :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Vet nån vad en bra kabelkoppling är för de två sladdarna jag klippte av? Jag tycker det känns onödigt att löda ihop igen, kan bli mycket on off här innan den är färdig så. Nån liten liten koppling behövs men allt jag har är menat för större saker.

Kanske en sånhär "crimp connector", med ett block för två kablar.
https://web.cecs.pdx.edu/~eas199/B/howt ... block.html
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Köpte några kopplingar idag + ljudgrejor. Radion ger ut ca 6.80V då man trycker in playknappen, så långt verkar det OK.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror jag har några oinspelade band, jag tänkte kasta dem, men sparade dem till dubbeldäckaren förut, du kan få dem om du vill om jag hittar igen dem. :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Jo det låter bra :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall rota litet på vinden, hör av mig med PM om ja hittar något som kan vara av intresse. :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Jag fick motorn att funka annars, Lödde om kablarna och fixade med en koppling och den funkar då man trycker play.

Tillfälligt så satte jag dit ett gummiband för att få den att gå runt. Men då jag provar spelar en kassett (som låter helt bra i däcket) hör man nästan bara brus och oljud. Ibland kunde den få för sig att spela lite bättre men det var kortvarigt, sen låt det för jävligt igen. Rengjorde läsarhuvuderna men ingen skillnad. Börjar tro det är nåt elektroniskt. Kanske dags att börja byta kondensatorerna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av Mizzarrogh »

Rättelse av mig själv, egentligen skall man använda material som inte kan ludda av sig när man rengör tonhuvuden och liknande, tex sämskskinn eller liknande.

Kolla om tonhuvudets anliggningsyta är sliten eller om någon kabel till det sitter löst så att det får dålig kontakt?

Vänta med detta, men om tonhuvudet är slitet kan man behöva justera dess höjd och azimut vinkeln, bör finnas en skruv till det senare, men detta kan vara tidskrävande och är väldigt pilligt så börja med att felsöka annat först innan du ger dig på azimut inställningen. Låter som att du eventuellt har glappkontakt på tonhuvudet.
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av morten.dynamite »

Har du kollat så det inte är glapp i Inspelning/Avspelning omkopplaren inte helt ovanligt att den inte fungerar helt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Satt radion i skåpet tillsvidare, men ska kolla upp tipsen sen. Ska fokusera på kassettdäcket nu och tillverkning av en hylla för utrustningen.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Tog fram den igen i helgen och rotade runt, jag provade justera läshuvudet och lödde om kontakterna för säkerhets skull men ingen skillnad, jag gissar kanske läshuvudet är uppnött helt enkelt. Kanske ett nytt går att fixa.

Jag monterade ihop det och tänkre prova med batterier, 4x D-celler men det funkade inte. Jag märkte att kontakten var lös på kretskortet men att löda tillbaka den hjälpte inte. Jag satt och testade och när jag kopplade till mitten av en okänd komponent så började radion funka. Komponenten ligger mellan kontakten för ena batterikontakten så jag gissar den är sönder. Ser ut som nån sorts kondensator med tre ben.

Baksidan av kortet, kontakten för batteriet i rött, och mitten av komponenten som jag byglade till då det började funka.
Bild

Jag gissar jag behöver en ny sånhär del, eller motsvarande.
Bild

Närbild:
Bild
Torkade bort smutsen och det står
54
F2037
471

Ingen aning vad det betyder.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av breflabb »

Det är en svängningskrets
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Hittade schema, ser ut att vara två kondensatorer med en resistor mellan dom:
Bild
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Köpt en gammal radio

Inlägg av DennisCA »

Radion är igång, hela den där kontakten var en enda stor "red herring", jag vet inte vad den används till, men jag hittade på det ndra kortet, gömt under några kablar en till kontakt, och kopplade jag sladden dit började det funka. Så det var helt enkelt så jag hade kopplat fel... Men jag är ganska säker det var kopplat dit då jag öppnade den första gången, den andra låg bra gömd under kablar. Hittade av en slump. Har ingen aning vilken funktion den andra kontakten ska ha...

Nu är den installerad vid köksbordet, så kan man sitta där och tuna in stationer på ordentligt, analogt vis. Bra mottagning, får även flera kanaler på MW bandet, men alla ryska...

Bild

Bild
Skriv svar