Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

Har en tvättmaskinsmotor som har legat ett par år. När vi bytte ut den gamla så plockade jag lite ur den innan den hamnade på tippen.
Bland annat motorn. Den verkar ha två hastigheter. En lagom, 480varv och en helt galen, 14000varv.

Frågan är hur man kopplar. Att båda kolen har egna anslutningar gissar jag beror på att en tvättmaskinsmotor går åt andra hållet hälften av tiden. För en sån här "allströmsmotor" går väl baklänges om man ändrar strömriktning i rotorn? Som på en nätansluten borrmaskin?

Jag gissar att det är två olika statorlindningar och att man helt enkelt ansluter fas och nolla till den ena eller andra lindningen. Parallellkopplat med rotorn. Eller är jag helt ute på monarken då? Det är inte en trefasmotor. Tvättmaskinen var ansluten med "två hål i väggen".

Finns dessutom något som jag gissar är någon form av rotationsgivare. Min tanke var att varvtalet kanske ökar när tvätten börjar bli lite torr vid centrifugering och att den givaren skulle vara för att detektera "färdigt" så att säga.

Så vad tror ni? Ska statorlindning anslutas i serie med rotorn eller ska det vara parallellt?
IMG_20210906_215633_edit.jpg
IMG_20210906_215541.jpg
IMG_20210906_215531.jpg
Allströmsmotor förresten. Borde fungera på likström med? Men knappast någon fart/moment vid rimliga spänningar va? Som 24-48v eller så... Framgår inte heller av skylten vilken effekt man kan vänta sig. Är 500w rimligt eller är det högt räknat tro?

Min tanke var att försöka bygga ett enkelt roterande såll för att separera jord och sten. Kör med ett lutande nät idag, jorden igenom och stenen rullar av och hamnar i en hög på marken. Men skulle vara trevligt om man kunde få båda fraktionerna direkt i skottkärror. Så man slapp ösa allt en gång till. Tror dessutom att ett roterande såll skulle ge en bättre grad av separation. "Renare sten"

/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av X-IL »

TPAI har labbat mycket med olika elmotorer och här är en bra förklaring av motsvarande motor du har skulle jag tro:
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

Ja det verkar snarlikt.

Var kanske inte riktigt så enkelt som jag trodde. Har inte tittat på hela ännu men kräver nog lite eftertanke innan jag kan använda motorn i min tänkta applikation.

/Knut
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

Testkörde med en separat magnetiseringsström till fältet/statorn.

Funkade kanonfint. Med ca 65v på ankaret/rotorn och runt 3A genom statorn kunde jag notera runt 250W vid bromsning medelst behanskad hand. Tror att jag kan använda denna motor till min tänkta applikation.

Det är intressant att momentet minskar vid minskad statorström. Men jag förstår inte varför varvtalet stiger när momentet sjunker vid lägre statorström. Men tydligt är att motorn blir svagare.

Hittar ingen bra beskrivning på nätet som förklarar detta. Någon som har koll eller har hittat någon bra beskrivning?

/Knut
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av danei »

När nu sänker statorströmen blir det ett ett lägre magnetfält. Det resulterar i lägre moment, men även lägre back EMK vilket medför att det krävs ett högre varvtal innan back EMK når upp till matningsspänningen.

Jag hoppas att det blev begripligt.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

Hmmm jag tror jag förstår. Back EMK balanserar ut matningsspänningen vid ett visst varvtal och ett visst magnetfält från statorn. Det är därför varvtalet inte förtsätter stiga i all evighet på en elmotor av den här typen. I alla fall inte när den är kopplad med en separat statorström. När man kopplar stator och rotor i serie kan det varva ganska bra. Men om jag förstår det rätt så beror det på hur tillförd effekt fördelar sig mellan rotor och stator. Men då får den andra roliga egenskaper. När strömmen ökar genom rotorn på grund av belastning ökar också statorströmmen och vridmomentet ökar. Men varvtalet vid låg belastning måste då aktivt begränsas.

Back EMK är i min värld lite hokus pokus men jag tror jag förstår. Tillräckligt i alla fall.

Och anledningen till att man inte tänker på detta när man laborerar med små likströmsmotorer med permanentmagneter från tillexempel en leksak eller en eltandborste är för att man inte på ett enkelt sätt kan variera fältstyrkan i statorn.

Ja... Bra att jag plockade fram denhär motorn från gömmorna. Såhär mycket har jag inte lärt mig på en gång på ganska länge. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av säter »

Det är alltså en vanlig DC-motor med fältförsvagning?
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

Universalmotor kallas det väl om man ska vara "korrekt". I en sådan är stator och rotorlindningarna seriekopplade.

Men om man delar upp och styr dom olika lindningarna för sig får den ett annat namn som jag inte har helt klart för mig. Shunt någonting tror jag.

Och en universalmotor fungerar både på växel och likström. Just för att samma ström går genom båda lindningarna. Så magnetfälten i båda svänger fram och tillbaka i synk så att säga.

Men jag tänker köra min på likström. Två kasserade seriekopplade 10s batterier från en Bosch gräsklippare blir 20s och runt 80v. Med separat styrning av strömmen genom statorn. Kommer att fungera kalas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av danei »

Allströmsmotor är den benämning jag har hört på dem? Särskilt universell vet jag inte om den är.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Knut »

@danei Helt korrekt. Vet inte var jag fick det ifrån. Men i ärlighetens namn är det ju nästan samma ord. Men inte riktigt. :lol:

*edit*
Han säger universalmotor i youtubeklippet. Men en direktöversättning funkar ju inte. Har i alla fall hittat källan till mitt hjärnsläpp. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tvättmaskinsmotor hur hänger det ihop

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Oavsett är det rätt väg! Du TS har lärt dig något och har tagit möjligheten till att ta till vara något som ger en bättre funktion!
Bilder på >Det!
Skriv svar