Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Hej!

Min ugn har börjat strula ordentligt. Det är en ugn med pyrolysfunktion (självrengöring vid hög temperatur) och digitala vred med display och flertalet funktioner.

Det som har hänt:
Jag skulle använda ugnen. Ugnen visade att pyrolys rekommenderades "Tryck OK för att genomföra eller Bakåt för att avbruta". Jag tåkade trycka OK så Pyrolyen initierades. Men jag vred vredet till "0" igen och strartade om ugnen. Då kom samma meddelande upp men jag tryckte på "Bakåt" och körde igång ugnen som vanlgit på 225 grader.

Efter 25 min så så jag att mina potatisar blvit väldigt brända så jag tog ut dem och tänta tt det var väl inte mer med det. Jag stängde av ugnen och den visad på "Eftervärme 350 grader".
Något fel alltså. Jag lät den så ett tag med det blev bara varmare och varmare. Jag öppnade luckan för att den skulle svalna, vilket den gjorde, men den slutade inte värma.

Jag bröt strömmen, lät den svalna några timmar och startade den igen. När jag då startade den så var jag på "Huvudmenyn" och jag klockan visades. Ändrade jag vreded till ett läge, t.ex varmluft så kom rekommendation om att köra pyrolys igen.
Jag provede att starta pyrolysen men ugnen verkade inte reagera på att lyckan var stängd och ville inte starta.
Efter en stund så mäkrte jag att den blev varm. Värme elementen i toppen av ugnen körde alltså för fullt även när ugnen var "avstängd" vid vredet.

Jag har nu kopplat ur ugnen och tagit bort lite kåpor. Jag kan inte se några uppenbara komponent skador.
Jag kan se at kontakten som avgör om ugnsluckan är stängd eller öpen är värmeskadad (smält) så det förklarar den saken.
Men jag tror inte det är felet.
Hur ska jag felsöka detta? Jag har tillgång till multimeter. Är rätt teknisk och händig men behöver vägledning.

Ugnen:
Cylinda
Typ: FXQP6
MOD: IBU 88/P/RD
90 012 88
3,65 kW
29/11
857910661000
141235011206

Tack på förhand.
Nicklas
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Det finns väl inte så mycket som kan ställa till det. Har du någon bild på elektroniken?

De ugnar som jag kollat i har haft reläer till värmeslingorna. Varav en jag reparerat hade haveri i ett av dessa reläer. (Avbrott efter ordentlig varmgång)

Switchen till luckan kan ju ha smält om ugnen värmt fullt hela tiden.

Annars är det som vanligt när vitvaror krånglar, kontrollera nätdelen till elektroniken, får elektroniken fel, eller dålig spänning kan allt hända.
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Tack för svar. Ja, switchen till luckan tog nog skada vid överhettningen.

Här kommer bilder. Jag vet inte hur det ser ut till vänster, om jag följder den röda kabelslangen som är lite grövre, eftersom jag itne kan ta bort vänstra sidoväggen, sitter med några nitar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Ja precis, de grövre kablarna skulle kunna vara till elementen. Mät upp de reläer som finns där på kortet bredvid kontakterna. Är något kortslutet har du ju hittat felet.
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Tack :) Nu blev det dock lite svårt. Jag vet hur ett relä fungerar, att de slår till eller från med spänning. Men hur kollar jag det sitter fast i kretskortet? :) Har googlat lite och blir inte klok. Utsökta om jag är lite okunnig.

Jag tänker att jag kopplar loss kretskortet och mäter på undersidan. Men sen går jag bet. Vet inte heller hur jag kan strömsätta om det sitter i kretskortet.

Jag antar att du menar de vita rektanglarna på längst ner i första bilden :)

//Nicklas
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Jag har ingen erfarenhet av just den ugnen du har.. Men om den värmer i avstängt läge skulle jag börja med att kolla reläerna.

Koppla bort kontakterna från kretskortet (för att minimera felmätning) tex att du mäter ett element istället för reläet.

googla upp databladet till varje relätyp, (Typ står uppepå reläet) Kontrollera pinout och mät sedan upp reläets kontakter. Ett relä fungerar som en strömbrytare, fast istället för att manuellt trycka på en knapp så styrs "knappen" av en spänning som man matar reläet med. på så sätt kan en processor styra en stor last som tex elementen.

rimligt vore, att alla reläer är öppna när ugnen är spänningslös. Det kanske ska sägas att det finns reläer som både är öppna och stängda i opåverkat läge, eller har en växlande funktion.. därför ska man kolla databladet.

Jag behöver inte uppmana att dra ur stickproppen ur vägguttaget innan du börjar greja? :wink:

Vänta så kanske Danny här på forumet kommer med lösningen, Han har koll på vitvaror och har hjälpt mig ett par gånger :D
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Hej igen,

Jag har hittat databladet: https://www.mouser.se/datasheet/2/378/898-2983.pdf
Tolkar det som att det ska vara normalt öppet relä.

Jag har kollat kontinuitet mellan de olika. Vet inte hur jag ska möte men har kollat mellan alla pinnar och alla reläer verkar reagera likadant. Har kollat på många sätt. Men exemelvis så har jag kollat så att det INTE är kontakt mellan de röda markeringen jag gjort i bilden.
20210908_192021.jpg
Mäter jag rätt?

Sen hittade jag att det ser lite konstigt ut i ett hörn
20210908_191448.jpg
Borde jag sluta krånga med att leta efter ett trasigt relä och prova att beställa ett kretskort för 150 EUR?
https://buyandrepair.com/module-electro ... 011085515/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Det svarta är sannolikt fluss från tillverkningen. De kontakterna används inte heller?

De är troligen för programmering och test i samband med tillverkning.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Mätte du de två kraftigare reläerna också?
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Okej. Nej, de två kontakterna som ser skadade ut används inte.

Ja, jag mätte alla. Om jag nu mäter rätt vill säga :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Marta »

Kolla alla mikrobrytare. Både att själva brytaren fungerar och att allt plastkrafs som skall trycka på den verkligen gör detta och gör det vid rätt tillfällen. Leta noga så Du verkligen hitar alla brytare.

Eftersom menyerna krånglar måste det vara fel på någon insignal, eller att processorn är finito.

Är brytarna OK så kolla som en sista möjlighet transistorn som driver reläet för kortslutning.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Danny »

Jag skulle tippa på att det är mjukvaran som hängt upp sig.
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Okej. Kollar lite efter trasiga brytare.

@Danny, om det är mjukvaran, så är det bara att köpa ny komplett ugn? Eller menar du att jag kan göra en fabriksåterställning eller dylikt?

Tack för att ni svarar förresten :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av Akai »

Tråkigt att det inte var reläerna. Det hade varit ett lätt fel att fixa.

Jag vet inte hur vanligt det är att mjukvaran pajar, men det är inte lätt att fixa. Då ska man ha tag i hex filen och lämplig programmerare.

Har du tillgång till oscilloskop kan du ta en Kik på utspänningen från nätaggregatet. Är den dålig kan det bli mycket konstiga fel.
nickenajs
Inlägg: 9
Blev medlem: 5 september 2021, 18:59:47

Re: Felsöka ugn som värmer så fort strömmen är på Cylinda med digital display

Inlägg av nickenajs »

Tack Akai, jag vet ju dock inte om jag har mätt på korrekt sätt :)

Nej, jag har inget oscilloskop, kanske eventuellt kan få tag i, men jag vet inte hur man använder det, länge sen jag provade i skolan :) Var hittar jag nätaggregatet?

@Marta, jag hittar inga brytare, vet kanske inte vad jag ska leta efter :oops:

Vad tro ni om att prova att byta kretskortet. Det kostare 1500-2000 kr. Lite trist om det inte hjälper.

Lite nya detaljer från min felsökning:
Så for jag kopplar på ström så slår mist ett av reläerna till, det hörs. Jag har försökt komma på vilket men det är väldigt svårt. Sätter ett finger emot för att känna när det slår till, men jag har inte lyckats.
Övre värmeelement slår till direkt och börjar värma.
Jag har provat med att koppla bort hela manöverenheten från kretskortet, gick bara en kontakt från enheten som styr display och manövervred till kretskortet. Ugnen blev ändå varm direkt när jag la på strömmen (stoppade tillbaka stick kontakten).

Några andra rekommendationer?
Skriv svar