Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jelojjel
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 september 2021, 18:08:47

Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av jelojjel »

Hej och tack för att ni släppte in mig.
Jag går 3:e året på ett teknikgymnasium med inriktning mot automation. På fritiden arbetar jag mycket i skinn och designar och syr bruksföremål. I mitt gymnasiearbete tänkte jag försöka kombinera och göra en pneumatisk uppvärmd skinnmärkningsstämpel, som används för att sätta varumärke på skinnet.
Nu undrar jag om någon här kan hjälpa mig att konstruera den till en kostnad elevekonomin tillåter.
Vi har pneumatiska kolvar, ventiler och tidsrelä på skolan. Hemma har jag stämpel som jag har i en lödkolv och den stämpeln kan jag använda. Stämpeln har en M5-skruv som fäste mot värmelementet.
Jag kommer behöva ett litet värmeelement med termostat för att få 120-130 grader i stämpeln. På marknaden finns stämpelapparater som ser ut som på bilden nedanför och jag tänker mig att bygga något liknande.

Bild

Bildkälla: https://www.aliexpress.com/i/4001096169803.html


Tacksam för alla tips, råd och hjälp!
jelojjel
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Har läst din text några gånger nu, och jag ser inte riktigt vad du faktiskt behöver hjälp med?
Du har i princip allt material redan? Och går en linje om automation?

Möjligt att du behöver hjälp med värmegrejen bara då? :)

Själva värmelementet kan du faktiskt ta från en lödkolv, demonterar du en så ser du hur litet det är.
Styrning av detta kan sen ske med riktig temperaturkontroller, eller så enkelt som en bimetalltermostat.
OBS att detta är 230VAC, vilket är farligt förstås. Men på skolan har ni säkert kunskap att bygga det säkert.

Jag tror att du får börja designa/bygga och när du stöter på problemen så tar du dom här en och en liksom.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av prototypen »

Största problemet är kanske att ordna till ett billigt värmeelement, jag tänker ett antal effektmotstånd. Det finns sådana som kan bli 170 grader så det ger marginal, men 500 watt blir tufft. Hur stor är din stämpel?

Kanske fortsätta med din lödkolv, ta bort handtaget? För att göra det lite kortare.

Protte
jelojjel
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 september 2021, 18:08:47

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av jelojjel »

Tack för era svar!
Jag skulle behöva hjälp med ett värmeelement som är smidigt att montera på den pneumatiska cylindern och som är enkelt att göra ett bra fäste till samt vilken termostat och hur jag ska koppla den till stämpeln. Stämpeln får bli max 130 grader, är gjord i mässing och är 30*30mm. Jag tänker att det kanske finns något element med fästskruvar och termostat som skulle vara enkelt att modifiera men vet inte var jag ska leta. Det känns svårt att göra om en lödkolv och få ett bra fäste och termostatreglering.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av prototypen »

Det där pelarstället är för korta styrningar på, kommer att gå lite snett och fastna.
När jag höll på med pneumatik fanns det ovala cylindrar, dvs kolvstången kan inte rotera.
Det ersätter pelarstället.
Sedan behövs någon värmeisolering ovanpå stämpeln (för att kolvstången inte ska bli för varm)

Snabb sökning på ELFA effektmotstånd, tål 130 grader.
https://www.elfa.se/sv/kylflaensanpassa ... track=true.

Termostat får du faktiskt fixa själv, en vanlig PID regulator ska en automationstekniker klara av.

Protte
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av Fortran »

Jag hade använt en patronvärmare istället för lödkolv.
Har bara sett en enda lödkolv inne i produktion och det räcker.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av Gimbal »

Om du söker på "pneumatic guided cylinder" så finns det fina enheter som säkert skulle passa. De är dock ganska dyra men skolan borde kanske ha sådana om de nu sysslar men pneumatik och automation.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av AndLi »

Jag har en jättegammal säljtråd på en liknande maskin, den är iof relativt slaktad nu men de flesta delar är till salu till rätt pris. Värmeelement tänkte jag dock bygga plastsvets av om det kommer upp högt nog i värme, vilket det nog inte gör...
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Pneumatisk värmereglerad läderstämpel

Inlägg av Mindmapper »

jelojjel skrev: 2 september 2021, 19:04:57 Tack för era svar!
Jag skulle behöva hjälp med ett värmeelement som är smidigt att montera på den pneumatiska cylindern och som är enkelt att göra ett bra fäste till samt vilken termostat och hur jag ska koppla den till stämpeln. Stämpeln får bli max 130 grader, är gjord i mässing och är 30*30mm. Jag tänker att det kanske finns något element med fästskruvar och termostat som skulle vara enkelt att modifiera men vet inte var jag ska leta. Det känns svårt att göra om en lödkolv och få ett bra fäste och termostatreglering.

Bild
Du skriver max 130 grader. Du skulle göra ett prov och se vilken temperatur den har när den ger bästa resultat på skinnet.

google ger dessa + många flera vid sök på "termostat 110"
https://www.conrad.se/p/thermorex-tk24- ... 9&vat=true
Nu blir ju en bimetaltermostat ganska stor att fästa på en liten yta.

Föredrar nog en elektronisk typ denna. Då kan du borra in givaren i stämpeln.
https://www.electrokit.com/produkt/term ... lmonterad/

En annan sak bra att veta är vilken effekt du behöver för att få upp temperaturen. Vad har lödkolven du använder nu för effekt? Skulle det räcka med mindre eller behöver du mer för att märka fortare?
Skulle inte använda 230V. Skulle använda lägre spänning för att få det säkrare.
Skriv svar