Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr.Roboto
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 augusti 2021, 17:53:11

Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Mr.Roboto »

Hej,

Min strålkastare har slutat att fungera. Den blinkar endast en gång när jag slår på knappen, men lyser sen inte.
Jag funderar på om det kan vara så att det är rörelsedetektorn som ställer till det.
Hur som helst så använder jag strålkastaren som film och fotobelysning och har därmed ingen användning av rörelsedetektorn.
Kan man koppla bort eller koppla förbi rörelsedetektorn (utan att vara elektriker)?
Har bifogat lite bilder på strålkastarens inre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Är det en strålkastare med inbyggd solcell för laddning av batteriet?
Du ansluter väl inte den till ett vanligt vägguttag när den laddas och i sådant fall antar jag via en väggvårta?
Har du några bilder från andra sidan och någon typskylt kanske?
Eller ännu bättre en länk till där den är köpt.
Min första gissning är att det är batteriet som inte laddas, men det beror lite på svaren här ovan.
Mr.Roboto
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 augusti 2021, 17:53:11

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Mr.Roboto »

Den har en extern solcell man kan koppla in, men man kan även ladda batteriet via vanligt vägguttag.
Man kopplar in solcellen via sladden på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Ok. Tackar för bra bilder.
Fungerar den bättre om laddaren är inkopplad?
När du slår på den med strömbrytaren så blinkar den bara till? Om du slår av brytare och på igen blinkar det även då?
Det är lite lurigt att bygla bort rörelsedetektorn, den verkar vara en del av elektroniken på kretskortet.
Har du möjlighet att mäta spänningen på batteriet?
Ev så kopplar du bort batteriet och ser om den forfarande blinkar till eller rent av fungerar?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Har du provat och justera känslighet m.m. Har du köpt den på Lidl?
Hittar manual på tyska från Lidl.
https://www.manualslib.de/manual/450259 ... 01045.html
IMG_2304.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr.Roboto
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 augusti 2021, 17:53:11

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Mr.Roboto »

När jag slår på strålkastaren med laddsladden ansluten så lyser den i några sekunder åt gången, som en sekvens. Märkligt 🙃
Har vridit på rörelsedetektorns reglage, men det gör ingen skillnad.
Det stämmer, lampan är inhandlad på Lidl.
Funkade bra i ungefär 2 år.
Vet inte om jag törs ta bort batteriet.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av rvl »

Låter ju litet som att batteriet inte längre är friskt.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Blinkar den inte alls om du inte har "laddsladden" i vägguttaget?
Ja då är det nog batteriet som är trasigt eller inte får laddning på rätt sätt.
Du drar bort kabelskon som sitter på den röda kabeln från batteriet enligt bilden här nedan så är batteriet bortkopplat och du kan prova lampan utan batteriet.
Du lossar dom 4 skruvarna för att ta bort batteriet från lampan och då även lossa den svarta sladden. Men detta behövs inte för test.

När ett batteri av denna typ går sönder eller blir urladdat då fungerar det som "kortslutning" och gör att lampan inte " orkar" lysa. Blinket kan vara precis innan elektroniken "kopplar" in batteriet tex.
IMG_2305.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Nerre »

Att koppla förbi detektorn borde ju bara vara att att kortsluta två trådar. Det gäller bara att lista ut vilka två. Det verkar som det går totalt 5 ledare till detektorn?

Vid sladden med två ledare verkar det står REY och PIR på kretskortet, vad står det vid sladden med tre ledare?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Det är just det som frågan gäller "hur koppla/bygla bort rörelsedetektorn". Vilket är svårt att gissa då det är 5 sladdar och man kan misstänka att signalen förstärks på kretskortet osv.
Det står R+ LED G+ på de andra tre sladdarna. Men för att gissa rätt så behöver man veta att det verkligen är rörelsedetektorn som ger felet och då gissar jag på att det är batteriet som felar och inte rörelsedetektorn. Men jag kan ha fel, hände senast våren -81 så lita inte blint på det jag skriver om det inte gäller elbilar.
IMG_2308.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Nerre »

Om man kopplar förbi rörelsesensorn så märker man ju om det är den som är felet eller inte. Behöver ju inte göra det permanent, det går ju förhoppningsvis att ändra tillbaka.

Men jag trodde att det var en komplett sensor med relä och grejer, men det verkar det inte riktigt vara... Jag har inte pysslar med "lösa" PIR så jag kan inte riktigt gissa vad sladdarna är till för.

Jag trodde det var typ + och - för matning och två trådar för till/från.

Ah, vänta nu! Det står LED-.

Så det sitter antagligen en röd och grön LED, med varsin +-pol (G+ och R+). Och LED- är gemensam jord.

Men då är frågan hur den klarar sig med bara REY och PIR på den andra sladden... Går det mer än dessa 5 ledare ner till sensorn?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av rvl »

REY & PIR verkar ha ett kontakdon som kan dras loss, men vi har ju röstat på att undersöka batteriet i första hand.
Finns det förresten multimeter att tillgå? Batterispänning vore till exempel intressant.
Mr.Roboto
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 augusti 2021, 17:53:11

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Mr.Roboto »

Palle500 skrev: 30 augusti 2021, 08:13:10 Blinkar den inte alls om du inte har "laddsladden" i vägguttaget?
Ja då är det nog batteriet som är trasigt eller inte får laddning på rätt sätt.
Du drar bort kabelskon som sitter på den röda kabeln från batteriet enligt bilden här nedan så är batteriet bortkopplat och du kan prova lampan utan batteriet.
Du lossar dom 4 skruvarna för att ta bort batteriet från lampan och då även lossa den svarta sladden. Men detta behövs inte för test.

När ett batteri av denna typ går sönder eller blir urladdat då fungerar det som "kortslutning" och gör att lampan inte " orkar" lysa. Blinket kan vara precis innan elektroniken "kopplar" in batteriet tex.
IMG_2305.jpg
Den lyser några sekunder och är släkt nån sekund i intervaller eller hur jag nu ska förklara det.
Det är säkert batteriet som håller på att ge upp som du säger.

Kan tyvärr inte se dina bilder, är visst inte behörig för att se dem.
Jag antar att du menar att lampan ska vara kopplad till eluttaget sen när jag provar?
Är det säkert att göra så, eller kan strålkastaren bli strömförande utan batteriet inkopplat?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Bra jobbat Nerre så klart det är en grön/ röd LED men sitter på pos 19 vilket är där elanslutningen går in på sidan av lamphuset. Inte PIR kapslingen.
Från manualen
"Hinweis: Die Signal-LEDbuchse leuchtet rot, wenn der Ladevorgangnoch nicht abgeschlossen ist. Der Ladevorgangist beendet, sobald die Signal-LED grün leuchtet.Der Akku ist nun betriebsbereit.Hinweis: Der Ladevorgang kann, abhängig vondem Ladezustand des Akkus, bis zu 24 Stundendauern. Der eingebaute Laderegler der Leuchteverhindert eine Überladung des Akkus."

Och jag klantade mig den kabeln går inte till PIR, fasiken andra felet sedan -81 :-)
Verkar vara den andra kabeln som går in i PIR.
3,6V, time, GND.
IMG_2311.jpg
Min tyska är urusel, men Google translate:
"Signal -LED -uttaget lyser rött om laddningsprocessen ännu inte har slutförts. Laddningsprocessen är klar så snart signallampan lyser grönt. Batteriet är nu klart att användas. Obs: Laddningsprocessen kan ta upp till 24 timmar, beroende på batteriets laddningsstatus. Lampans inbyggda laddningsregulator förhindrar överladdning av batteriet."

Så TS lyser LED och med vilken färg?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 30 augusti 2021, 21:10:30, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Så här går kablarna:
IMG_2312.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar