Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Palle500 »

Mr.Roboto skrev:
Palle500 skrev: 30 augusti 2021, 08:13:10 Blinkar den inte alls om du inte har "laddsladden" i vägguttaget?
Ja då är det nog batteriet som är trasigt eller inte får laddning på rätt sätt.
Du drar bort kabelskon som sitter på den röda kabeln från batteriet enligt bilden här nedan så är batteriet bortkopplat och du kan prova lampan utan batteriet.
Du lossar dom 4 skruvarna för att ta bort batteriet från lampan och då även lossa den svarta sladden. Men detta behövs inte för test.

När ett batteri av denna typ går sönder eller blir urladdat då fungerar det som "kortslutning" och gör att lampan inte " orkar" lysa. Blinket kan vara precis innan elektroniken "kopplar" in batteriet tex.
IMG_2305.jpg
Den lyser några sekunder och är släkt nån sekund i intervaller eller hur jag nu ska förklara det.
Det är säkert batteriet som håller på att ge upp som du säger.

Kan tyvärr inte se dina bilder, är visst inte behörig för att se dem.
Jag antar att du menar att lampan ska vara kopplad till eluttaget sen när jag provar?
Är det säkert att göra så, eller kan strålkastaren bli strömförande utan batteriet inkopplat?
Konstigt att du inte kan se bilderna dom är uppladdade till forumet så alla skall kunna se dom.
Med ansluta till väggen menar jag så klar att du använder den medföljande väggvårtan. Absolut inta att du skall sätta i laddsladden i vägguttaget. Då lär den explodera, det är livsfarligt.
Men om du använder väggvårtan som vanligt så är det ofarligt att inte ha batteriet anslutet.
Mr.Roboto
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 augusti 2021, 17:53:11

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Mr.Roboto »

Tack för förtydligandet Palle!
Menade vägvårtan (eller adaptern som jag brukar kalla det) när jag sa koppla strålkastaren till vägguttaget.
Tack även alla andra på forumet som slagit sina kloka huvuden ihop för många bra råd 😊
Tänker nog tyvärr lämna strålkastaren som den är nu då jag av tidssjäl bestämde mig för att skicka efter en ny strålkastare.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla bort/förbi rörelsedetektorn på stålkastare?

Inlägg av Nerre »

Ska man bara ha för belysning så kan man ju hålla koll på när Rusta, Jula, Biltema etc rear ut.

Jag har köpt 10W LED-strålkastare med rörelsedetektor för 50 spänn förut, utan detektor var ännu billigare.

Jula har just nu denna för 40 spänn.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ed-008490/
Skriv svar