Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av rvl »

BallInPlay skrev: 27 augusti 2021, 01:43:33 Tillför egentligen ingenting förutom att jag har en likadan men jag har inte dessa linjer ;)
Fortsätter på samma linje... (pun not intended, men kom på att det passade bra efter att jag skickat) Hoarder som jag är så har jag räddat en väldigt lik, som jag inte ens testat. Har inte strömkällan.
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

svanted skrev: 27 augusti 2021, 10:19:26 blir det samma störningar i en tv kopplad med videokabel till kameran.
Ska prova!! Återkommer!
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

JimmyAndersson skrev: 27 augusti 2021, 03:23:11
Om det bara blir ränder när bildsensorn är inblandad så är ju felet kopplat till bildsensorn.
Minns inte om den här sensorn var rörbaserad, men jag tror inte det.
Ska experimentera lite mer och se om jag kan hitta fler ledtrådar.

Tips på felsökningsmetoder?
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

Jag har experimenterat lite mer! Som efterfrågat kopplade jag in kameran till en extern monitor med nätdelen inkopplad till kameran och flickret syns även på monitorn. både med band i kameran och utan band.

https://youtube.com/shorts/lUWf53FH-nE?feature=share

Som ni kan se är flickret tydligare när jag pekar kameran mot en mörk yta och mindre tydligt när jag pekar den mot en ljus yta. Kan det vara för att det krävs mer ström för att ljusa upp bilden?

Jag har inte ännu hunnit öppna kameran men ska försöka göra det i veckan.

Hoppas denna video kan ge fler ledtrådar i mysteriet!
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

Och för att förtydliga: när jag spelar upp ett band i kameran, som är inspelat på en annan maskin, så syns INTE strecken i view findern, eller på monitorn. Så det är endast när jag har kameran i record mode eller spelar upp ett band som jag filmat med i kameran som flickret syns. Tack för er hjälp!!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av breflabb »

Är det någon skillnad på SVHS och standard VHS ?
Jag har fullständig servicemanual men det var för stor för att skicka här
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av JimmyAndersson »

FCPXXL skrev: 27 augusti 2021, 16:57:04
JimmyAndersson skrev: 27 augusti 2021, 03:23:11
Om det bara blir ränder när bildsensorn är inblandad så är ju felet kopplat till bildsensorn.
Minns inte om den här sensorn var rörbaserad, men jag tror inte det.
Ska experimentera lite mer och se om jag kan hitta fler ledtrådar.

Tips på felsökningsmetoder?
Tyvärr har jag inga bra felsöknings-idéer än, men att testa med separat monitor och liknande kan inte ge någon ledtråd:
Vi vet ju redan att felet *enbart* märks när bildsensorn är (eller har varit) inblandad.
Alltså orsakas ränderna av bildsensorn. :)

Så ett schema vore jättebra.
Först då kan man ta reda på vad det är för typ av sensor, vilken spänning den ska ha och vilken typ av signal den ska ge.
Några bilder från insidan vore också bra. Främst från den främre delen av videokameran.

Jag har reparerat en nyare videokamera som också hade fel enbart när sensorn var inblandad. (Finns en tråd om det.) Men det var en helt annan (nyare) uppbyggnad av den kameran.
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

Breflabb: Det är samma streck på SVHS som VHS. Om du kan ladda upp servicemanualen nånstans vore det ju jättebra annars kanske jag kan hitta den på google :tumupp:

Jimmy: Tack!! Yes, jag ska ta bilder när jag öppnat den. Återkommer asap.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av rvl »

Eventuellt också intresserad av manualen, men ska kolla kameran först. (Borde väl gå att fixa med PM + mail, antar jag.) Ja, jag har så god ordning på mina grejer, att jag inte just nu vet var den är, även om den inte är särskilt liten. :rofl
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av breflabb »

Jag har försökt lägga upp på foromet men filen var för stor.
Så om jag får ett mejl via PM så skickar jag gärna
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

Hej igen!

Nu har det hänt grejor. Jag hittade en likadan kamera på Facebook marketplace. Tänkte att det är lika bra att ha en backup så jag köpte den. Fick den idag och den funkade utmärkt! Dock skit på tonhuvudet (tror jag det heter) så jag gick och köpte ett rengöringsband på Kjell och kompani. Tror ni inte att rengöringsbandet gick av och fastnade i kameran? Så nu har jag skruvat isär hela kameran för att försöka hitta var man ska peta för att få ut bandet. Är det någon av er som kan lista ut vad man ska dra i/trycka på för att bandet ska ejectas? Tack för hjälpen! (Den andra kameran ska fortfarande öppnas och kollas på men en sak i taget :lol: )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FCPXXL
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 december 2013, 02:04:53

Re: Länge leve VHS-kameran!! Eller?? - Krånglig Panasonic

Inlägg av FCPXXL »

Succe!! Jag fick ut bandet med ett litet fulknep. För fult för att berätta om. Ska vi se om jag kan bygga ihop den igen. :lol: Nu tillbaka till kamera nr 1. Ska ta isär den i helgen och ta bilder. Äventyret fortsätter.
Skriv svar