Är Kjell O co på deken?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Är Kjell O co på deken?

Inlägg av helmut »

Skulle behöva fylla påförrådet med småprylar
Som
89-003 Mutter och distanser
Skruvplintar 90-761
Zenerdioder 90-414
Dioder 90-415
Framkallare 89-405
Kretskortslaminat
Varmvita lysdider 2 mm
Och lita annat smått och gott.
Bara att konstatera när jag gick in på deras hemsida inte en enda pryl som jag ville ha fanns i någon av butikerna.
Funderar på om Kjell O Co håller på och avvecklar butikerna eftersom prylar som jag behöver försvinner i snabb takt från butiken.
Lite som Clas Ohlson som satsar på kastruller och grytor. Den andra teknikbutiken gick över till att bara satsa på mobiltelefon reparationer.
Verkar som om det är slöseri med tid att besöka butiken eller nätbutiken.
Vet inte om Elfa vill ha privatpersoner som kunder?
Någon som har något förslag på en elektronikbutik med stort sortiment som vill ha privatpersoner som kunder. Gärna en svensk butik så man vet att man slipper China skräp.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av metric »

Elfa funkar bra som privatperson men deras utbud har minskat.
Man kan handla Fernells sortiment genom Elektronikservice i Västerås AB (komponentshoppen.se).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17148
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av AndLi »

När digikeys monstersortiment är bara timmar längre bort än de svenska småskvättarna är det förståeligt att de har svårt att hänga med...
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av H.O »

ELFA går bra att handla hos som privatperson, Digikey och Mouser likaså, Farnell via proxy, RS Components vet jag inte riktigt.
Sen är nog mycket av de "komponenter" som Kjell och andra säljer från Kina. Men andra Svenska (web)butiker värda att nämnas är väl Elektrokit, Swech Trading och m.nu
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av KrisMo »

Det är tyvärr så att elektronik som hobby håller på att försvinna, sakta men säkert. Elektronik är inte ensamt, det gäller många andra tekniska intressen också. Butikerna måste lagerföra det som säljer, och folk vill tyvärr ha kastruller och intimtrimmers... Jag tror att det finns en rad saker som samverkar.

1. Elektroniktidningarna har lagt ner
2. Elektronik har blivit väldigt komplicerat, (jämför modern dator med diodmottagare)
3. Utbildningskravet har ökat, är man inte civilingenjör i elektronik har man svårt att hänga med
4. Ytmonterade kretsar håller på att ta över, det ställer höga krav på syn och finmotorik.
5. Ett antal "stödhobby" har minskat kraftigt, amatörradio, modellflyg/bil/båt, HiFi, etc..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av Krille Krokodil »

Vad konstigt när knappt någon alls utbildas på praktisk elektronik längre.

Vi hade fin elektronikverkstad på gymnasiet eftersom att 4:e året gymnasieingenjör fortfarande fanns då. 15 år senare
när jag gick på LTH så lödde vi ihop en Velleman-julgran och inget mer. :roll:
KrisMo
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 juli 2021, 07:22:23

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av KrisMo »

Jag vet, det är trist. Förr utbildade man folk på gymnasienivå och elektronikreparationer gjordes flitigt hos radio och tv-handlare, mycket sådant är nog försvunnet idag tyvärr :(
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av larky »

https://www.ehandel.se/kampigt-ar-for-k ... s-kraftigt
Kjell och Co går plus tillskillnad från tex. Teknikmagasinet som är under en andra rekonstruktion på kort tid genom ägaren Ambience group.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14182
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av swesysmgr »

helmut skrev: 9 augusti 2021, 19:05:18 Skulle behöva fylla påförrådet med småprylar
Som
89-003 Mutter och distanser
Skruvplintar 90-761
Zenerdioder 90-414
Dioder 90-415
Framkallare 89-405
Kretskortslaminat
Varmvita lysdider 2 mm
Och lita annat smått och gott.
Bara att konstatera när jag gick in på deras hemsida inte en enda pryl som jag ville ha fanns i någon av butikerna.
Funderar på om Kjell O Co håller på och avvecklar butikerna eftersom prylar som jag behöver försvinner i snabb takt från butiken.
Lite som Clas Ohlson som satsar på kastruller och grytor. Den andra teknikbutiken gick över till att bara satsa på mobiltelefon reparationer.
Verkar som om det är slöseri med tid att besöka butiken eller nätbutiken.
Vet inte om Elfa vill ha privatpersoner som kunder?
Någon som har något förslag på en elektronikbutik med stort sortiment som vill ha privatpersoner som kunder. Gärna en svensk butik så man vet att man slipper China skräp.
https://www.allabolag.se/5564005378/kje ... ktronik-ab

Knappast på dekis, däremot rangerar de ut produkter som inte säljer. RaspberryPi + Arduino + möjligheten att beställa fabrikstillverkade färdiga kort billigt har raderat ut efterfrågan på sådant som etsmedel.

Lösa komponenter är svårt att sälja i fåstyck med vinst i en butik, det är därför de bara har lysdioder och sådant i sortimentsförpackningar från ~50:- och uppåt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av hawkan »

Det är väl inte lätt att tilltala griniga kunder som tycker de har dåligt utbud och om de har det man vill ha så har de max en sån i butiken ifall att deras saldo på webben råkar vara rätt och det till högre pris än alternativen. Hur kul är det att åka en massa km när det står de har en grej och väl i butiken när man accepterat prisnivån så har de den inte? Frågar för en kompis.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av Klas-Kenny »

Värt att nämna är att Elfa inte längre är särskilt svenskt sen uppköpet från Distrelec.
De är ungefär lika svenska som exempelvis Mouser, som har bra sortiment och priser.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av Micke_s »

När man bygger lite mer avancerat så är Kjell & Co utbud inget vettigt. Finns ju inte ens optokopplare i deras utbud.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nämnde någon Electrokit?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av Swech »

Det är också troligt att den rådande bristen på komponenter slår igenom.
Inte alls lätt att hålla saker på lager då det inte går att köpa in

Swech
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av prototypen »

Nej det är inte alltid så lätt.
Behövde lite uProcessorer, lite DIL resistans nät och switchade nätdelar.

Enkelt DigiKey har ju ”ALLT”
Nähä inte 250 st PIC processorer, bara 70
ELFA kollade jag inte.
RS hade uProcessorer men inte hålmonterade DILresistansnät, de finns hos DigiKey.
DigiKey har inga vettiga axiella elektrolyter, hos ELFA har jag köpt alla de hade för en tid sedan men RS hade en slatt kvar.
RS hade switchade nätdelar men ack så mycket billigare hos ELFA, ELFA är ju som en järnhandel numera så det blev 500 M4 muttrar också.

Order lagd på söndag Em, DigiKey skickar mail med faktura och att allt är plockat före 7 på måndag morgon (det är fortfarande söndag over there. UPS lovar leverans på fredag.
ELFA har paketet klart på måndag 17:35 och DHL lovar leverera på onsdag.
RS meddelar att de meddelar leverans senare……………

Är det pandemin som gör brist eller är det mina prylar som har blivit obsolete, 3 leverantörer för 8 orderrader.

Protte
Skriv svar