Är Kjell O co på deken?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Är Kjell O co på deken?

Inlägg av opampen »

KrisMo skrev: 9 augusti 2021, 19:34:58 Det är tyvärr så att elektronik som hobby håller på att försvinna, sakta men säkert. Elektronik är inte ensamt, det gäller många andra tekniska intressen också. Butikerna måste lagerföra det som säljer, och folk vill tyvärr ha kastruller och intimtrimmers... Jag tror att det finns en rad saker som samverkar.

1. Elektroniktidningarna har lagt ner
2. Elektronik har blivit väldigt komplicerat, (jämför modern dator med diodmottagare)
3. Utbildningskravet har ökat, är man inte civilingenjör i elektronik har man svårt att hänga med
4. Ytmonterade kretsar håller på att ta över, det ställer höga krav på syn och finmotorik.
5. Ett antal "stödhobby" har minskat kraftigt, amatörradio, modellflyg/bil/båt, HiFi, etc..
Det är en tråkig utveckling!

Det finns en del engelska elektronik tidningar kvar men inte som det var förr dock.

Men det finns ju lite äldre elektronik som logik, viss analog elektronik, hålmonterade komponeneter finns fortfarande mycket att välja på.

Du skriver "diodmottagren", då får man gå tillbaka väldigt långt tillbaka i tiden. Man kan väl ha någon slags medelväg?!

Håller inte med om att man måste vara "civilingenjör" för att förstå moder elelktronik! Självklart krävs det en del teoretiska kunskaper men det har det gjort i allafall sen 60-talet för att förstå t.ex. en integrerad krets eller hur en transistor fungerar mm. Lite får man ju "läsa på" ! Som jag skrev tidigare kan man syssla med lite enklare saker beroende vad man nu tycker är enkelt. Kan ju variera från person beroende på vilken bakgrund man har!

Men vad kan det beror på att alla dessa tekniska intressen har minskat, vilket är väldigt sorgligt?

Tänk storhets tiden kring HI FI som ligger mig varmt om hjärtat, på 70-80-början på 90-talen. Saknar den tiden måste jag säga!

Men tror tyvärr att det kan bero delvis på alla dessa TV-kanaler som visar masssa skit och som ungdomar tittar på men även äldre och då finns inte tid för bra intressen längre på samma sätt.

Sen sitter dom och slö surfar på sina jävla "plattor"! Samt mobbar varandra på Tinder mm.

Men tycker absolut inte du ska ge upp! Finns mycket bra fortfarande att ta tag i trots allt!
Skriv svar