Laddare elbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Laddare elbil

Inlägg av grottan »

Verkar ju konstigt att den inte skulle kunna ligga nära kraftkabeln, framförallt då det är ModBus kommunikation på kabeln så det är ju inte någon analog eller PWM signal som går i den utan det skickas värden. Rätt inkopplat är dock att A + B skall ligga partvinnade - t.ex vit-blå/blå och sedan kan man lägga 0V på ett annat par - t.ex vit-orange/orange.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Laddare elbil

Inlägg av Palle500 »

TS har du möjlighet att ta bilder på effektmätaren vid kabelanslutningen och modellbeteckning.
Likadant vid laddboxen.
Tack på förhand.
för detta fel känns inte rätt. Liksom tidigare inlägg säger borde det inte bli störningar. Just RS485 är en balanserad signal och är konstruerad för att inte ta upp störningar till skillnad mot RS232.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Re: Laddare elbil

Inlägg av AnteroT »

Här är bilder som efterfrågas. Kommentarer jag fått fick mig att undra om vi på något sätt fått signalen att överföras utan partvinning. Hittar dock inget belägg för detta. Jag bifogar bilder på inkopplingen av datakabeln i båda ändar, samt etikett på laddboxen och Defas instruktion för inkoppling.
Dessutom vill jag förmedla följande information, som jag inte anser är relevant för problemet, men som ändå kompletterar bilden. Jo, när vi hade särat på kablarna och testat och funnit att det nu fungerade utan störningar, så gjordes en sista åtgärd innan vi avslutade. Kabeln vid mätenheten behövde träs runt en lampa i taket för att få snyggt montage. För att göra detta behövde jag skruva loss den den från plintarna. Vid inkoppling igen var jag ouppmärksam på att utgående faser på mätaren var endast några mm från dataplinten. Jag råkade komma emot en av faserna med tråden jag skulle koppla in och det var slutet på denna laddbox. Vi hade tidigare fått en tredje box från Defa, när det fortfarande var problem efter att vi bytt den första (som slutade ladda efter några minuter). Det kändes dock som att det kunde vara ett yttre fel så vi hade inte bytt till den 3dje, som faktiskt nu kom väl till pass. (Kanske Defa kommer att kräva oss på ersättning). Efter bytet fungerade det OK men bilen var fulladdad så, kunden som är luttrad vid detta laget, får testa och se hur det fungerar. Han har även krävt att vi installerar en skärmad kabel.
Mätenhet.jpg
Laddbox.jpg
Laddbox-etikett.jpg
Defa-instruktion.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Laddare elbil

Inlägg av Castor »

Warning! Make sure the power is turned off during the entire installation. :lol:
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Laddare elbil

Inlägg av Bo.Siltberg »

Självklart ska datakabeln kunna löpa bredvid kraftkabeln utan problem. Frågan är bara vem man ska skylla på Carlo Gavazzi eller DEFA. Är det så att DEFA kräver/rekommenderar just denna energimätare? Alla som installerar detta system borde råka ut för samma problem.

Sedan uppger Carlo att deras skruvterminaler ska hålla IP2X. Det är svårt att tro på bilden. Med riktiga marginaler på IP2X hade kanske olyckan inte inträffat.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Laddare elbil

Inlägg av Palle500 »

Jag får inte ihop hur manualen betecknar energimätarens anslutningar.
Enligt Carlo Gavazi så är 8=B+ , 9=A- , 10=GND
https://gavazzi.se/app/uploads/2020/11/em340_im.pdf
IMG_2337.jpg
Sen får jag inte ihop Defa plint placeringen i verkligheten mot Defa manualen? Kan tolkas som kablarna skall anslutas på den andra 3 gruppen BMA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Laddare elbil

Inlägg av Palle500 »

Här skall det väl anslutas enligt den luddiga Defa manualen?
Sen kan ju alla tre anslutningsgrupperna för RS485 (modbus) vara samma, det behöver ju inte vara olika interface?
IMG_2339.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AnteroT
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 april 2019, 18:02:01

Re: Laddare elbil

Inlägg av AnteroT »

Så länge inget går fel kan man komma undan med vad som helst. Att bryta spänningen hade inneburit att göra huset spänningslöst ännu en gång, men jag var verkligen inte uppmärksam på att det var en spänningsförande skruv där. Jag grämer mig inte speciellt mycket. Jag har lärt mig att ”shit happens”. Bara att gilla läget och lägga det till erfarenhetskontot.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Laddare elbil

Inlägg av Palle500 »

Håller med dig. Det står ju på allt. "Bryt strömmen" men i verkligheten gör ingen detta. Är ju mycket dålig konstruktion att skruvskallarna nästa sticker upp ovan plasten. Och ännu sämre hur Defa kan välja att leverera med denna effektmätaren utan att utvärderat den. Det kommer att brännas många saker oftare idag än förr. Just för att det är så mycket svagström inblandat i starkströmsinstallationerna idag.
Du verkar ju ha kopplat rätt med det partvinnade kabelparet, fast manualen är "felaktig". Men det är ju rätt anslutet på effektmätaren och boxen fungerar så då får man anta att även Laddboxen skall anslutas som du gjort. Mycket märkligt med de induktiva störningarna. Troligen hjälper skärmad kabel, men det skall inte behövas.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Laddare elbil

Inlägg av Mr Andersson »

Strömmätaren verkar inte ha termineringen inkopplad. Jag har aldrig testat köra rs485 oterminerat så jag vet inte hur viktigt det är, men t.ex. 10-base-2 är ju hopplöst att få att fungera utan.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Laddare elbil

Inlägg av Palle500 »

Du menar att plint 7 är termineringen? Kan nog så vara men hur terminerar man i andra änden i Defa boxen då den är sist i slingan. Mäter om man har 120 Ohm i plinten A-B om inte så montera dit ett motstånd.
Från samma tillverkare som gör effektmätaren
"Terminering eller inte?
Enligt specifikationen för RS485 skall terminering utföras på master och sista enhet i slingan. Det gäller vid höga kommunikationshastigheter (baud rate) och långa kabelavstånd, i de flesta fall behöver inte terminering göras. RS485 har stöd för baud rate 4800, 9600, 19200, 38400 eller 115200 Baud.
Vår rekommendation är att börja utan terminering, ifall av upprepade kommunikationsavbrott testa med att terminera. Termineringen, kan på våra flesta mätare göras genom en bygling, finns inte den möjligheten brukar ett 120Ω motstånd användas som monteras parallellt över A och B."
https://gavazzi.se/kunskapscenter/busskabel-till-rs485/
Skriv svar