Brummande ljud hifi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av hsd »

Det är ju Rumble eftersom det inte brummar när nålen ligger på skivan med remmen borttagen
Om det beror på att motorupphängningen är slut så motorljudet sprids genom chassi till pickup , när inte remmen drar motorn mot chassit då är det tystare eller så är det en dålig konstruktion
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Akai »

Ja visst, det är inte omöjligt att Brummet kommer mekaniskt från motorn.

Men, då borde det vara lika starkt med bara en kanal aktiv. Visst, lite skillnad blir det ju på nivån när bara en högtalare används men det borde fortfarande höras tydligt

Iom att det inte hörs när en högtalare är tystad med balans vredet så tror inte jag på motorn.
Senast redigerad av Akai 1 augusti 2021, 18:23:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av breflabb »

Motorn är ju upphängt på gummi kuddar. Jag tror dessutom att den motorn drivs med nätspänning.
Och det finns en kondensator på motorn som bör kollas.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av breflabb »

Jag har letat o letat men hittar inte så mycket om denna modell.Lite data har jag hittat
Och på flera ställen står det att den gå bara på 120V.
Så min kanske dumma fråga är, har den fungerat någongång med våran nätspänning
Garmen
Inlägg: 428
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Garmen »

Här hävdar man att modellen fanns för 240v 50Hz.
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_PL-512X.
Och skulle det vara en 120/60 modell så kanske brummet skulle vara ett underordnat problem :)
Tedcal
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2021, 23:54:09

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Tedcal »

mm, tror det kan vara något också med förstärkaren. Kopplade in ljudkälla via aux och när man kör balance 0 så tappar högtalarna bas. Kör man 60/40 i balance oavsett left eller right, så ger baselementet full bas. Får nog låna en förstärkare för att utreda vinylspelaren.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av hsd »

Har Du högtalare kopplade i fas, verkar vara fasfel då basen blir låg
Tedcal
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2021, 23:54:09

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Tedcal »

Det kan det ju vara, måste jag testa. Men gällande fasfel, är det inte tvärtom då, dvs att vid mono försvinner basen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av JimmyAndersson »

Jäpp, det stämmer.
Ju mer man kombinerar (blandar) kanalerna, desto mer fasfel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av JimmyAndersson »

Förresten... är det enbart det lågfrekventa som försvinner?

Tänk dig två identiska signaler där man fasvänder den ena 180 grader och mixar dem 50/50%. Då blir det ju tyst.
Här är det istället bara det lågfrekventa som försvinner, så det verkar som att något enbart fasvänder de lägre frekvenserna på ena kanalen.
(Oftast är låga frekvenser lika i båda kanalerna, eftersom de är svårare att bedöma varifrån i rummet de kommer.)

Finns de någon tonkontroller/filter så kan man ju kika på det området av kretskortet... :)
Tedcal
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2021, 23:54:09

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Tedcal »

Så vad jag nu har är rumble-ljud från vinylspelare och dålig basfrekvens i högtalarelementen, men bara om jag kör förstärkare på balance 0(50%left/50%right). Låtet fasen som det är min förstärkare som är boven.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av hsd »

Det är ju bara att fasa högtalarna rätt koppla loss högtalsrna frå förstärkare
Ta ett 4,5 v ficklampsbatteri och anslut de två tåtarna till plus respektive minuspol på batteriet (en kort stund) och om högtalarkonen rör sig utåt är det rätt ( lättast att se på baselementet)
Upprepa på andra högtalaren
Anslut högtalarna till förstärkare, denna gång vet du ju vilken tåt som är plus , brukar vara röd terminal på högtalarutgången
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av Akai »

För att förtydliga inlägget ovan, Du använder batteriet för att ta reda på högtalarnas polaritet. Det fungerar bra med ett 1,5v batteri också, anslut en högtalare åt gången till batteriet, när konen på högtalaren rör sig utåt så är den kabeln som är ansluten till batteriets pluspol plus, och ska då anslutas till förstärkarens pluspol. Gör lika på båda högtalarna separat.

Om du berättar vart i vårat avlånga land du befinner dig så kanske det finns någon vänlig person här på forumet som kan hjälpa dig att titta på grejerna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är ett bra trick för att ta reda på högtalares polaritet, men det är osannolikt (nästan praktiskt omöjligt) att fasfel mellan högtalarna skulle kunna släcka ut det lågfrekventa, eller ens släcka ut något.
Prova med flit så får ni se. Ta någon inspelning i mono. Byt plats på plus och minus på ena högtalaren. Inte lär det bli tyst inte.. Troligen bara en konstig stereobild när ni står precis mitt emellan högtalarna, that's it. :)
Det är klart att det *kan* hända, men inte på det här sättet i vanlig lyssningsmiljö.

Inte för att jag gillar att såga någons idéer, men det där är nog lite snudd på att greppa efter halmstrån. :wink:


Till Trådstartaren:
Byt förstärkare.
Hjälper inte det så är det glapp i anslutningen till nålen på skivspelaren.
Hjälper inte något av detta så ska jag överväga en tugga av mitt tangentbord. Detta trots att det är mitt enda med USB-anslutning.

edit: Ungefär var i landet befinner du dig?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Brummande ljud hifi

Inlägg av breflabb »

Håller fullständigt med, har själv aldrig lyckats med det konststycket.
Provade även idag efter allt snack om fasvridning på en gammal JVC stärkare .
Jag hör ingen skillnad. Men jag har hört att det finns folk med guldöron som till o med
kan höra skillnad om det är koppar eller guldpläterade högtalarkablar :humm:
Skriv svar