Kortslutning i USB-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

2 gånger har jag varit med om det nu, skulle göra ren USB-kontakter med vatten, bara höljet förstås. Första gången var det en 2-ports USB som en kompis gjorde ren, vet ej med hur mycket vatten, och nu ikväll en 10-ports USB. Första gången small det till och proppen gick, ikväll blixtrade det "endast" från stickkontakten till laddaren. Oxideras järnet av minsta lilla vatten ? I första fallet hade kontakten torkat upp för längesen, men inte i det andra fallet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av mrfrenzy »

Använd alkohol nästa gång.
Ispropanol, T-röd, E85. Vadsomhelst förutom vatten!

Vattnet innehåller en massa mineraler och salter som påskyndar oxidation. Har man tvättat i vatten som inte är destillerat så behöver det sköljas i alkohol oavsett.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är sant, men att rent av bada USB-kontakten ska inte få proppen (säkringen) att gå.

Nånting händer som ger kortslutning på primärsidan.
En orsak kan vara att USB-anslutningen inte har någon galvanisk isolation mot nätspänningen. (I värsta fall bara en kondensator och ett motstånd. Och så chassit på USB-kontakten direktkopplat till blå sladd.. En skvätt vatten = Zapp!)

Hobbyisten:
Var är grejerna köpta?
Har du möjlighet att ta en bild på kretskortet?
Gärna både framsida och baksida.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

Tack för svar :)
>Var är grejerna köpta?
Åh, det är gamla saker, typ Classe eller Kjell. Men det var bra strömstyrka på dem.
>Har du möjlighet att ta en bild på kretskortet?
Ska se, den med 2 portar ligger i återvinningskartongen, men ska se om den går att dissikera. Den större har jag inte satt in kontakten på igen, är just nu less på att propparna går stup i ett :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha, så de kan kanske kan vara från tiden då USB-laddare precis började bli vanliga?
Nu blev jag lite nyfiken. Igen. Du får gärna ta någon bild eller tre från utsidan också.
Gärna någon bild ifall det finns en etikett också. (Börjar fundera på om jag sett en sån. :))
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

Laddaren med 2 portar är inte så gammal, jag överdrev. Den blir svår att få isär. Jag tog mrfrenzy på orden och sprutade isopropanol ner i kontakterna, vore bra att kunna använda denna, den har alltid fungerat så bra och ger 2.4 A ut per port. Bilder orkar jag inte fixa denna sömnlösa natt. I'll be back 8)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Mindmapper »

Var med om en liknande sak på 90-talet.
I ett uttag i köket där jag hade vattenkokare, mikro samt brödrost, stoppade jag in min vägvårta. Hörde ett konstigt ljud någonstans. Drog ur väggvårtan så upphörde ljudet. Vad jag än körde så var det inget problem förutom just den väggvårtan. Andra mobilladdare inga problem. En gång när jag körde länge gick säkringen.
Felet var en kulodosa i elinstallationen. Väggvårtan startade en gnistbildning inne i kulodosan. Det var det fräsande ljudet. I keramiken syntes ett spår när överslaget pågick syntes gnistror efter spåret. När det pågått länge bildades kol i spåret, tillsist blev det så mycket kol att säkringen gick. När det var kallt fungerade det igen tills man triggade igång gnistbildningen med väggvårtan.

Utan gnistbildning gick det ej att lokalisera felet annat än med megger på 500V eller högre.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av prototypen »

När behöver man tvätta / rengöra USB kontakter?
Och med vatten?
Och spruta kontakten full med isopropanol?

Jag har aldrig ens tänkt rengöra en USB kontakt.

Protte
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

Dissikerad sönderbränd USB-laddare :D
20210730_160815.jpg
20210730_160815.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Mindmapper »

En del misshandlar grejorna så hemskt så att de lyckas få in hur mycket skit som helst i kontaktdonen. Jag lånade en USB sladd en gång men den var så kladdig att jag använde den inte utan var och köpte en ny istället för den jag glömt hemma.
Kommer att bli svårt för de som inte håller grejorna rena när USB-c blir mera utbredd. 24 poler om jag inte minns fel och väldigt små.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av Hobbyisten »

Bäst är väl att karva ur skräp ur kontakterna med nåt vasst bara. Vill man bara polera utanpå själva grejen måste man tydligen ha silkesvantar, akta för vatten.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kortslutning i USB-laddare

Inlägg av breflabb »

Jäklar, den har eldat på bra
Skriv svar