Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Hej.
Jag har ett löpband hemma som sluta fungera efter flytt. Den heter body strong finess och är på 3hk.Och det verkar gå rätt ström in till mitsubishi d700 omvandlare men den ger felkod Uv och ej någon större frekvens ut. Har ni någon kunskap att hjälpa mig vidare? Vore skönt att kunna få igång motorn till löpbandet igen.

Och när man googlat runt och set videos så lyser dioden på ext istället som på min NET om det är nå som kan ha med felet att göra? . Hur ändrar man där. Ni får gärna förklara så enkelt som möjligt om ni kan hjälpa till. Och ställ frågor om det är nå ni saknar.



En liten förklaring om löpbandet är att allt funkar tills man trycker start och den räknar ner till 3-2-1 men sen händer inget. Men allt annat funkar klockrent.

Mvh Tim Eriksson Mora
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kronberg »

Uv är felkod för underspänning, så felet kan mycket väl vara innan växelriktaren. Finns det någon säkring?
PU/EXT/NET är vilken ”input” som styr, NET = data bus, EXT = enklare on/off eller potentiometer input.
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Jag har 230 in och 0.05 ut mot motorn som ska driva bandet.
Finns ju en säkring brytare på framsidan där man kan trycka in om det blir nå och även på den kan man mäta att strömmen går till. Men det är någonting i convertern och där tar min kunskap slut. I värsta fall får man beställa en ny/beg men hade vart skönt om man kunde lösa det utan det i första hand.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Akai »

En av flatstifthylsorna på den röda strömbrytaren ser ut att ha gått varm.
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Mm har reagera på de ja med. Men mäter man så finns ju fortfarande strömmen där. Tror du det kan bli skillnad att byta de? 🤔
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Akai »

Vad används brytaren till?

Går strömmen till VFD via brytaren så kan det mycket väl vara felet.
Om felkoden var underspänning så är det ännu mera intressant.

Om det är dålig kontakt där så kan VFDn få för låg spänning under belastning, alltså när den försöker starta motorn.. och sätter felkod.

För övrigt ser det ut som ett riktigt China-ihopplock, röda kablar för nätspänning :lol:
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Brytare är till för av och på strömmen. Så det e ju ej så dum idé att kanske byta switchen/brytare och kanske byta kabelsnuttarna. Då när den gör sin självskanning så borde det vara bättre värden. Billigare att testa så först innan man beställer en ny enhet.

Löpbandet heter body strong finess så tror det är kinesiskt från början för när man googla runt så fanns det vid nån Kina leverantör.

Men är ett 3 hk band med maxbelastning på 188kg och ställskruv för lutning så är ett modell större iaf.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Akai »

Kabelskon ser garanterat bränd ut iaf. Jag hade börjat där.
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Har nu bytt de brända kabelskor a och switchen utan några resultat. Det fortsätter vara UV. Men jag har ju 230 på alla kablar vid kontakt switch och relä knappen eller va man ska kalla den fram i. Och sen är det ju 230 in i invertern men sen bara 055 ut från den mot motorn och det blir ingen skillnad när jag trycker kör på panelen där du ska välja hastighet. Så då måste det ju vara invertern alt signalen från panelen upptill som ska skickas ned för att skicka ut till motorn. Men tycker inte den borde säga Uv på en sån signal🤔
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kronberg »

Du kan kanske prova ställa om invertern för att köra den direct från panelen (PU mode), runt sidan 50.
http://www.int76.ru/upload/iblock/203/f ... nglish.pdf
Med MODE kan du gå igenom de 8 senaste felmeddelanden.
Kallernas
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 juli 2021, 12:29:32

Re: Löpband sluta snurra och gav felkod Uv

Inlägg av Kallernas »

Har försökt med inställningar mm utan resultat.
Hittar ingenting som ser bränt ut på nått utav korten och försökt rensa felkoder mm men får fortfarande kvar UV. Så prövar nu att beställa en ny Inverter och hoppas på att felet ej kvarstår.
Skriv svar