Bingbong när någon går in i mitt lilla gårdsloppis..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
George S
Inlägg: 58
Blev medlem: 28 januari 2014, 14:26:55
Ort: Numera emigrerad till skogarna 5 mil NV om Kalmar
Kontakt:

Bingbong när någon går in i mitt lilla gårdsloppis..

Inlägg av George S »

Hej igen!
Jag frågade tidigare om en befintlig detektor för garageuppfarten, men då den från Biltema som jag nämnt lär reagera på vajande grässtrå fick det vara.. Har beslutat att bygga den "pling plong" för loppisbesökarna innanför dörren o själva ljudenheten inne i ett rum..

Vad jag undrar är:
1/
Ljudenheten är endast märk " Made in england" , står inget om spänningen.. Behövs det en diod för att få likström? Har testat med ett 9 Volt batteri, den reagerade.. För hög spänning? Kanske ska det bara vara 8volt, som det står om i vissa diskussioner angående dörrklockor. ??

2/
Den optiska enheten från Takenaka, kan drivas med 24 - 240 volt AC/DC.. Det står en massa förkortningar, hur ska dip-switcharna stå.. ?? Vill ha funktionen att kontakt blecket sluts när någon bryter ljusstrålen.. ( Se bilderna)

3/
Har beslutat att använda en liten transformator jag hittade i en låda som ger 25 Volt... Vilket värde behöver jag ha på den resistor som ska sitta i serie med bingbong-ljudenheten, samt vilken effekt bör den tåla?

Langar med lite bilder. ( Vet inte varför sista bilden inte vrider sig i rätt vinkel! )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bingbong när någon går in i mitt lilla gårdsloppis..

Inlägg av swesysmgr »

Friedland finns kvar som tillverkare men ägs av Honeywell. Jag gissar att den är gjord för AC-matning via transformator.

https://livewell.honeywellhome.com/en/d ... &code=C425

"Mains Power: Optional external supply (transformer) 8V/12V AC"
Skriv svar