Skarva kabel fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mindmapper »

Mizzarrogh skrev: 24 juli 2021, 13:16:26 Av ren nyfikenhet, men varför?
Är det för att folk löder på gamla oxiderade kablar så att lodet inte fäster ordentligt, eller att man använder för mycket värme? :humm:

Kablar som ansluter nära lampor, större motorer och annat bör inte lödas på grund av att det med tiden kan bli glappt om man använder tenn i metallhylsor, kontakter och liknande vad jag hört.
Eller kan det vara att man använder för lite värme så att det blir en kallödning.
Att löda kräver nog mera kunskaper än de flesta som håller på med bilar har. Därför kan det vara i stort sett vilket fel som helst som ligger bakom. Många tror de kan löda bara för att de har en lödpistol. Då brukar man kunna få till hur dåliga lödningar som helst.

Nu är det väl så även med crimpning. Har även där sett otroligt dåliga crimpningar oftast då utförda med div. tänger eller den värdelösa billiga crimptången.

Gör du en bra crimpning kan jag anta att den blir bättre än en bra lödning. Kontakttrycket blir så högt att det blir syretätare än vad en lödning kan få. Får då en lång livslängd. Du får ingen förstyvning efter ledningen pga tenn som krypit upp efter ledningen. Har någonstans långt inne i huvudet för mig att vissa plaster som smälter pga värme kan bli skadliga och oxidera/angripa närliggande ytor.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Akai »

Även jag löder ofta.

Skarvade lite kabel på fyrhjuling där de nötts av vid axeln från styret, de håller än trots vibrationer och böjningar. Egentligen värsta tänkbara miljö för kablar och framförallt skarvar.

Lödde och drog på två lager krympslang med lim i.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 24 juli 2021, 13:26:42 Det du länkade till, är väl ett av de sämsta sättet att skarva en kabel.
Ja, näst efter dessa,,

https://www.biltema.se/en-se/car---mc/c ... 2000018398

När jag jobbade på en firma som sysslade bland annat med bilel fick man ENBART använda rullcrimp, men visst händer det att jag löder ihop fordosnkablage också om förutsättningarna är de rätta.

Det finns förstås en anledning att i princip ALLT originalkablage på bilar och MC sen iaf 80-talet är utfört med rullcrimp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av danei »

Det beror sannolikt på att det är den billigaste varianten som existerar. I applikationer där tillförlitligheten är viktigare än priset används inte rullkrimp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Glenn »

Snarare billigaste varianten som FUNGERAR.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av danei »

Går det att göra en krimpanslutning som inte fungerar billigare menar du? Jag har svårt att tänka mig en billigare produkt är dessa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Glenn »

Man måste ha något som fungerar i bilmiljö, och rullkrimp uppfyller alla kraven, jag tror inte man kan hitta något billigare som uppfyller kraven.

jag vill minnas att jag även sett rullkrimp i flygsäkerhetsklassad utrustning f.ö.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Elman »

Crimp... alla dagar i veckan
Men ibland kan lödning vara absolut bäst enda sättet om man inte kommer åt med presstänger och käftarna är för stora pga korta kablar ,ej möjligt av få in käftarna i mellan..vid presstället

kabeln blir hård och inte flexibel vid lödstället pga uppvärmningen av kopparen så då riskerar den brytas ,
därav inte löda eller förtenna kabeländar längre.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mindmapper »

Att du inte får förtenna ledningar som förut beror på kallflytning. I en skruvanslutning kallflyter tennet (du får mindre metall i skruvförbandet) då minskar kontakttrycket och du får glappkontakt. Att kabeln blir hård och bryts av lättare är ytterligare en nackdel.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 25 juli 2021, 00:56:57 Man måste ha något som fungerar i bilmiljö, och rullkrimp uppfyller alla kraven, jag tror inte man kan hitta något billigare som uppfyller kraven.

jag vill minnas att jag även sett rullkrimp i flygsäkerhetsklassad utrustning f.ö.
Man vill definitivt ha en gastät förbindning. Vilket en rätt utförd crimp blir. För länge sedan var det wirade anslutningar som var godkända i flygsammanhang. En wirad anslutning blir också gastät. Nu för tiden är det väl ingen som wirar längre.
Tror inte att en lödanslutning blir riktigt gastät även om du drar över den med crimpslang.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av danei »

Vad menar du med gastät? Jag får inte riktigt ihop det.
Det förekommer även lödning i flygsammanhang.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

Rullcrimp fungerar fint, jag tog dedär bara därför att de var färdiga och monteringsklara utan avancerade verktyg, de är långt ifrån bäst men de brukar hålla något årtionde om de inte blir indränkta i salt och fukt.

Det går att hitta tillräckligt bra tänger för rullcrimp för ett par hundralappar om man bara skall fixa något någon gång ibland.
Det viktiga är att banorna har rätt form så att metallen rullas in ordentligt som den skall utan att kapa sönder kabelkardelerna.
Den som någon länkade till här tidigare duger bra till detta, jag har själv provat liknande tänger.

Vanlig PVC krympslang (som sagt gärna limfylld) fungerar för detta om man använder rullcrimp.

Tänkte det med lödning kanske hade att göra med att tennlegeringen inte tålde vibrationer så bra ihop med hög värme, typ samma som på industrimotorer och liknande, dessa bör man ju inte heller löda.
Materialutmattning i kardeler kan ju också inträffa om man tex lägger på styv krympslang felaktigt nära vissa kontakter och liknande, men om det bara är löst hängande kablar i en vanlig härva vet jag inte hurpass kritiskt det egentligen är.
Men det kan ju hända att man har generella regler på en verkstad för att undvika alla potentiella fel så att alla instruktioner blir enkla och lätta att komma ihåg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev: 25 juli 2021, 19:27:20 Vad menar du med gastät? Jag får inte riktigt ihop det.
Det förekommer även lödning i flygsammanhang.
Det är grunden i all förbindningsteknik att få en gastät förbindning. Inga gaser ska komma i kontakt med ytorna där förbindning sker.
Googla på gastät förbindning så får du massor med exempel.
Stora krav ställs på lödningar i flyg och medicinska sammanhang. Nu när det är blyfritt har jag ingen koll längre. Förut kunde du inte använda vanligt 60/40 tenn utan du var tvungen att ha silverinnehåll i tenn när du lödde i flygsammanhang, samma rengöring. Certifiering och kontroller av allt krävs också. Det kanske blir mera ordning på bilar nu när elektroniken brer ut sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

En annan orsak när det gäller finare elektronik var att de expanderar olika, vanligt tennlod kan spränga vissa typer av äldre keramsocklar (edit: när det svalnar och krymper).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av danei »

Mindmapper skrev: 30 juli 2021, 16:16:01
danei skrev: 25 juli 2021, 19:27:20 Vad menar du med gastät? Jag får inte riktigt ihop det.
Det förekommer även lödning i flygsammanhang.
Det är grunden i all förbindningsteknik att få en gastät förbindning. Inga gaser ska komma i kontakt med ytorna där förbindning sker.
Googla på gastät förbindning så får du massor med exempel.
Stora krav ställs på lödningar i flyg och medicinska sammanhang. Nu när det är blyfritt har jag ingen koll längre. Förut kunde du inte använda vanligt 60/40 tenn utan du var tvungen att ha silverinnehåll i tenn när du lödde i flygsammanhang, samma rengöring. Certifiering och kontroller av allt krävs också. Det kanske blir mera ordning på bilar nu när elektroniken brer ut sig.
Hur fick du in krympslang i den ekvationen?
Skriv svar