Skarva kabel fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Skarva kabel fordon

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag behöver skarva 3 kablar på en MC som herr klåfinger försökte lägga vantarna på.
Kablarna går från ett tändningslås i en plast-systoflex. Hur skarvar jag dessa på bästa sätt?
Jag brukar löda ihop kablar med krympslang men har hört det inte är bra då lödningarna kan skapa kabelbrott om dom inte är fix monterade så jag önska tips.
Jag vill skarva och inte byta hela härvan....
Någon?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av AndLi »

Krimpa och krympslang med lim över.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av säter »

Det finns väl skarvhylsor med inbyggt "tenn" som man kan smälta med en cigarettändare?
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av steffo100 »

Krimpa?
Är det pressa med typ kabelsko-press?
Blir det mer "levande" än lödtenn?

Jag funderar på att löda ihop det och ta in plastremsor innanför krumpslangen för att minska rörelse-stress, låter det konstigt?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Hobbyisten »

Crimpning innebär att pressa ihop skarvhylsor med eller utan ändkontakt med en tång vilket innebär att lödning blir överflödigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Klas-Kenny »

En vettigt gjord lödskarv med krympslang, allra helst limfylld krympslang, håller i en evighet om inte kabeln måste böjas fram och tillbaka just vid lödstället.
Men om det behövs så håller knappast en crimpskarv heller för den delen.

Personligen har jag sett *många* fler crimpskarvar som glappat, än lödskarvar. :P
Men det beror såklart mest på att dessa crimpskarvar varit dåligt utförda, såsom helt fel storlek på crimphylsa eller kass crimpverktyg (typ polygrip eller den här modellen:
DV_8_7716344_02_4c_DE_20180613200938.jpg
).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av AndLi »

Det som händer när man löder de för hand är väl att tenn sugs upp långt i ledaren och gör den stel en lång bit.

edit:
En introduktion till att bygga kabelhärvor för fordon
https://www.hpacademy.com/introduction- ... ollow-up-2
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad jag hört verkar dessa kabelskarvar med en tennbula på mitten som smälter när man värmer samman den ha fått goda recensioner.
Man kan ju värma på en bit krympslang över den om man tycker det ser fult ut.

Det funkar helt ok att löda för hand tycker jag, som sagt blir kabeln ganska het, tenn sugs upp en bit ibland, men inte mer på annan kopplingstråd med fina kardeler (i allafall inte när jag lagat kablaget på bilar och släpkärror på ställen där man kan löda, det verkar i allafall hålla ännu nu 15 år senare). Jag brukar även värma på krympslang, helst limfylld enligt tidigare så att det inte så lätt kryper in fukt och vägsalt.

Dock är det väldigt viktigt att metallen är absolut ren och fri från fett och oxider innan man löder annars fäster det inte som det skall.

(Om det är detaljer man förmodar kan bli väldigt heta (tex direkt bakom stora lampor, vissa motordelar, mm (men spolar brukar gå att löda då de normalt håller sig inom 70 grader strecket, fast det kanske inte är aktuellt i detta fall, men det är ganska vanligt på gamla mopeder att man får löda om delar av spolarna, 60/40 hartsfylld fungerar bra, det håller i allafall ännu... Det är ingen raketvetenskap :) )) bör man som sagt använda crimphylsor då tennlödning vad jag hört kan få dålig kontakt med tiden annars)

Edit, nu kommer jag förmodligen att få massor med kommentarer om att man absolut inte kan göra på detta vis, men det har hållit i snart 20 år på gammelkärran. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

Glömde säga, men om du vill löda saker och använder sura hartstyper så bör man tvätta av lödstället noga med sprit efteråt så att det inte ligger kvar rester av harts då detta kan orsaka korrosion med tiden.

Edit, jag har inte testat flytande flussmedel på fordonskablage, men jag gissar att som antyddes i andra inlägg här att man då kommer att få en större kapillärverkan hos den smälta metallen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av mrfrenzy »

I stort sett alla biltillverkare säger att man endast får skarva kablar genom crimpning.

Def flesta säger att lödning är helt förbjudet.
Några av dem säger att den crimpade skarven kan förstärkas med lödning i nödvändiga situationer.

Antagligen är det många års erfarenhet av garantireparationer som ligger bakom dessa rekommendationer. (Det förutsätts givetvis crimphylsor och crimptång av bra kvalitet)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

Av ren nyfikenhet, men varför?
Är det för att folk löder på gamla oxiderade kablar så att lodet inte fäster ordentligt, eller att man använder för mycket värme? :humm:

Kablar som ansluter nära lampor, större motorer och annat bör inte lödas på grund av att det med tiden kan bli glappt om man använder tenn i metallhylsor, kontakter och liknande vad jag hört.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av säter »

Krimpning, om den är rätt utförd, är en överlägsen metod.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av Mizzarrogh »

Dessa håller väldigt länge, jag har aldrig haft problem med dem om de sitter öppet:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041233
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av säter »

Det du länkade till, är väl ett av de sämsta sättet att skarva en kabel.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Skarva kabel fordon

Inlägg av danei »

Lödning riskerar dom flera nämt att leda till utmattning av ledaren bredvid lödningen. Den risken är mindre för krimpta skarvar. Har man rätt grejer är det dessutom snabbare och enklare att krimpa. Men visst funkar det att löda, se till att ledningen inte böjs vid skarven så är det problemfritt. En limmad krympslang är en bra början.

Jag löder i brist på bra krimptång.
Skriv svar