Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av helmut »

Skulle etsa några kretskort till en förstärkare. En utgång ska driva tre slutsteg som i sin tur driver tre basar.
Känner att jag behöver två gånger 500 watt till sidobasarna och tre hundra watt till bakre basen. Bion är på ca 25 kvadratmeter.
Dessvärre fungerar det inte att koppla in tre slutsteg på förstärkarens utgång eftersom utgången inte orkar driva tre slutsteg.

När man installerade THX ljudet på biograferna sa THX killarna att ingångs impendansen på slutstegen ska vara ca 60 kohm men pa slutsteg har impendansen på ca 30 kohm. Någon som har koll på om ljudet påverkas negativt om slutsteget har en låg ingångsimpendans. När jag anslöt flera slutsteg till en utgång blev basen mycket sämre.
Tänkte bygga denna förförstärkare som verkar kunna driva tre slutsteg. https://home.kpn.nl/a.van.waarde/Curtispre.htm

Problemet var att när jag skulle spraya kretskorten med P20 fotoresist så verkar fotoresisten vara lite för gammal och blev ojämn.
Påsarna med framkallnings pulver bestod av en flytande vätska.
Tänkte att jag ska testa att med en lazerskrivare skriva ut kretskortet på glatt papper och pressa fast utskriften med ett strykjärn.
Någon som har koll på var jag kan hitta lämpligt papper. Gissar att ytan ska ha glansig yta som inte suger åt sig kolpulvret från skrivaren
och så ska allt kolpulver fastna på kopparlaminatet när man stryker fast kolpulvret
Har testat med vanligt papper för lazerskrivare som fungerar men resultatet blev inte helt perfekt. Har testat att skriva ut på overhed film men plasten blir lite skrynklig av värmen.
Gissar att jag skulle behöva någon typ av papper typ av fotopapper med glansig inte sugande yta. Läser inge tidningar med glansig yta så jag skulle behöva förslag på något papper som jag kan köpa i en pysselbutik typ Panduro eller liknande?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av xxargs »

Var väl rätt länge sedan man såg trådar om kretskorts-etsning - många skickar sina alster till kina istället för låg peng men då måste underlagen vara via CAD och konfigfiler, aperturhjulsfiler etc. vara rätt så att den som tillverkar korten gör rätt.

Förr fanns det ritningspapper som liknande 'smörpapper' - dvs halvgenomskinligt i pappersfiber (ej plast för guds skull) och fungerade bra i laserskrivare med mycket bättre sammanhållen svärta än OH-papper för laserutskrift. Om det går att få tag på sådant, ja det är annan fråga, särskilt när sådana pappersbutiker slår ihop på löpande band.


När det gäller mönsterkortslaminat skall man köpa dem med redan pålagt P20-lager - att försöka spreja själv och få det jämt och dammfritt går nästan inte

När det gäller att framkalla P20 fotoresist så kan man använda ren kaustiksoda - tror det var 7 gram per liter vatten eller så - problemet med propplösare etc. som närmast går att finna ofta är uppblandade med annan junk, så försök hitta varianten som har så hög NaOH-halt som möjligt och inga metallkulor i blandningen

- troligen går kaliumhydroxid lika bra och hyffsad ren sådan kan man hitta hos Clas Ohlson som avloppsrens/propplösare - läs på burkens innehåll att det är hyffsad ren kaliumhydroxid först bara.

Till detta får man prova fram lystider med UV-lysrören (vanliga lysrör går också men då tar det många minuter istället) och framkalla små provbitar tills man får bort fotoresisten där det skall bort och det som skall vara kvar är kvar även om de kan börja visa lite matthet på yta på själva fotoresisten.


Sedan etsningen, men gissar du redan har gjort innan och har kemikalierna.


---

PS: du har inte funderat på att hitta mer känsliga bashögtalare/bashorn - dom du nu verkar vara ena riktiga el-element i okänslighet om du vill ha 500 Watt till dem, eller så gillar du +120 dB redan ;-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33746
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Glenn »

Det är alltså toner transfer du ska göra ? då brukar folk använda papper från kataloger, tänk ellos eller biltema.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av hummel »

Enklast om du ska göra det själv är att Skriv ut på vanligt vitt skrivarpapper, lägg det över laminatet med fotoresist och exponera. Etsa som vanligt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av svanted »

Problemet var att när jag skulle spraya kretskorten med P20 fotoresist så verkar fotoresisten vara lite för gammal och blev ojämn.
de måste vara kliniskt rena, tvätta dem noga med svinto innan, då blir det bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33746
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Glenn »

Jag har iofs för mej att P20-spray kan bli gammal och då fungera dåligt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Micke_s »

Jag kör med Biltemas katalog, det är det närmaste du kommer glansigt dasspapper :badgrin:
DaEn
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 januari 2018, 09:50:45

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av DaEn »

Har inget svar angående kretskortstillverkning, men du frågar också om impedanser.

Tre parallellkopplade impedanser på 30 kohm gör att förstärkarens linjeutgång ser en last på 10 kohm. Det är en last som de flesta förstärkare tillverkade på denna sidan millenieskiftet driver utan problem såvida du inte har lagt till potentiometrar före ingångarna på slutstegen för nivåanpassning.
Se om du kan hitta vad utgångsimpedansen är på förstärkaren, en tumregel säger att om utgångsimpedansen är en tiondel av, eller mindre än, ingångsimpedansen på slutsteget så är man hemma. Undantag finns dock som med alla tumregler.

Om impedansens verkar ok misstänker jag att du har ett annat problem, t.ex. att en av basarna spelar ur fas, eller att du har andra utsläckningar i rummet som ställer till det.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av RadarEnt »

I några trådar har nämnts presentpapper att skriva ut mönstret på med laserskrivare.
Vid mitt hittills enda försök blev jag tvungen att tejpa ihop presentpapperet med vanligt skrivarpapper i den ände som matas in först. När man sedan ska stryka fast mönstret på laminatet gäller att laminatet är ordentligt rengjort och värma ganska hårt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av mrfrenzy »

Undrar hur bra detta skulle fungera på laminat?
De använder vanligt etikettpapper utan etiketterna.

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7029
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Teknikern »

RadarEnt skrev: 20 juli 2021, 16:44:47 I några trådar har nämnts presentpapper att skriva ut mönstret på med laserskrivare.
Vid mitt hittills enda försök blev jag tvungen att tejpa ihop presentpapperet med vanligt skrivarpapper i den ände som matas in först. När man sedan ska stryka fast mönstret på laminatet gäller att laminatet är ordentligt rengjort och värma ganska hårt.
Jag gör exakt likadant och använder Ö&Bs värdelösa julklappspapper som är så tunt och dåligt så det är en omöjlighet att ens slå in ett vykort i eländet och resultatet är repeterbart i det oändliga, det funkar klockrent gång efter gång. Man behöver inte blöta papperet när det svalnat, jag drar bara av det, sen tvättar jag laminatet med vatten och Yes och gnuggar bort ev. fibrer från tonern som blev kvar och tonern sitter bergfast, efter sköljning och torkning är det dags för okulärbesiktning, ev. iprickning av missar med vanlig overheadpenna och sen etsning. Jag har aldrig misslyckats.

MrFrenzy, jag gör maskinskyltar likadant som jag gör kretskortsöverföringen, sen lackar jag bara plåten med klarlack efteråt som skydd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av TomasL »

Fotopapper är bestruket, och det är ju det man vill ha.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7029
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Teknikern »

Inte till toner-transfer, där vill man ha så mycket kaolin i ytan som det bara är möjligt för det är i kaolinet tonern fastnar, och sen gör det möjligt att föra över tonern till annan yta och värma fast den där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av TomasL »

Och det är just det man vill ha, bestrukit papper och man använder Kaolin och liknande för just detta.
Eftersom fotopapper för bläckskrivare är bestrukit, så är det "perfekt"
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av opampen »

Tänkte på det också! Behöver du verkligen denna uteffekt? Bättre med känsligare högtalare! Sen beror det på var du ska spela? Är det en utomhus konsert? Eller hemmavid mest? I det senare fallet räcker betydligt mindre effekter från förstärkaren.

En sådan kraftig förstärkare kostar och du måste ha stora och dyra kylflänsar och en kraftig o dyr nätdel.

Vanliga lysrör är inte att rekommendera eftersom det blir för dålig verkan.

Om du väljer overhead eller annat kan du lägga en glaskiva över så det inte skrynklar sig!
Skriv svar