Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av chriz »

Helmut, man tar papper från de lite finare reklambladen och provar en toner transfer först för att se om tonern släpper från papperet, har gjort >10 kretskort nyligen med ytmonterat, typ 0605 & soic8 är minsta, från samma reklamblad med metoden och det funkar bra - när man hittat ”rätt” papper.
Sen kan det vara svårt att göra stora kretskort eftersom både värmekälla (strykjärn) och kretskort sällan är plana.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av helmut »

Testade med fotopapper för bläckstråleskrivare. Första försöket blev nästan perfekt frånsett att plastskiktet på fotopappret fastnade på laminatet. Kunde peta loss ena kanten på plasten och kunde dra loss plastskiktet och det svarta kolpulvret satt perfekt fast på den lilla laminatbiten.
Testad på ett större kretskort med måtten 13x10 cm men då satt plastskitet fast så hårt att jag bara fick loss små bitar.
På några youtub klipp fick jag rådet att vrida upp värmen på strykjärmet på max. Funderar på om mitt strykjärn blir för varm?
Kanske skulle jag försöka få tag i fotopapper för laserskrivare som tål högre temperatur. Kanske var problemet att fotopapper för bläckstråleskrivare inte tål så hög värme.
Har testat att följa den här tråden.


Hittade en till enkel metod ,ed 3 delar acceton och 8 delar alkohol. Inge kladd med värme.


Ett till förslag med bara polisch remover.
Ska visst fungera med bara nagllacks borttagare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Teknikern »

Vill du ha repeterbara perfekta resultat så gör du som jag och Chriz m.fl. skrivit, använder bestruket papper typ reklamblad och presentpapper och inte nåt fotopapper, aceton-spritblandningar och annat mumbo-jumbo samt kör det hela genom en, gärna ombyggd laminator som moddats för att få ökad värme. Strykjärn, värmeplattor på spisar och annat som påstås fungera vill jag påstå är bluff om man vill ha användbara resultat, det finns ingen genväg för att laminera fast tonern.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av lgrfbs »

Julklapps papper funkar också.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av Wihelm »

HP CG964A Professional Glossy Laser Paper funkar bra för toner transfer. Kostar en slant men det är enkelt att använda.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av helmut »

Testade vaxat papper som fungerar som skyddsplast för självhäftande hyllplast av den typen man köper hos färghandlare. Fungerade nästan perfekt och allt färg fastnade på laminatet men det var svårt att tejpa fast den vaxade ytan eftersom tejpen inte fäster på den vaxade ytan!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Glansig papper till kretskorts tillverkning?

Inlägg av lond »

När jag gjorde mina senaste egentillverkade kretskort använde jag mig av "toner transfer" och vinylfilm och av alla varianter av bärare för "toner transfer" jag testade så var vinylfilm det absolut smidigaste.

Först skriver man ut layouten på ett vanligt papper, för att sedan klippa till en passande bit vinylfilm som klistrades över layouten på pappret och sedan skriver man ut layouten en gång till, nu på vinylfilmen. Sedan var det bara att värma fast på sitt rengjorda laminat och när det sedan kallnat lossade vinylfilmen och pappret av sig själv och tonern satt fast på laminatet. Sedan var det bara ner i etsbadet..

Fick en slatt från den lokala dekalskärarfirman (ca 50x50cm) och jag har gjort åt knappt 1/3-del, då man bara behöver vinylfilm till själva layouten, inte en A4 för att skrivaren skall acceptera och skriva ut, det har man det vanliga pappret till..

/// Marcus
Skriv svar