CDI box till ATV

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Tjo, har en barnfyrhjuling av märket Yamaha Champ 100cc som har väldigt svag gnista, så svag så den syns bara i mörker.

Det är en AC CDI box med följande anslutningar:

Jord
Dödarkabel
Utgång till tändspole
Pickup spolen vi svänghjulet (2st)
Source coil innanför svänghjulet (2st)

Har mätt båda spolarna och enligt "google" så är spolarna riktiga med ohm värdet jag får. Dödaren funkar som den ska och jord är det. Allt är mätt vi anslutningarna till CDIn.

När jag kör på starten får jag ca 25V AC från source coilen och ca 1V från pickupspolen. Outputen från CDIn är 8V AC.

Ska det inte va DC ut från en CDI box? 8V volt är ju aldeles för lågt. Tyvärr är ju ATVn gammal så det är ebay som gäller för en begagnad CDI. Tyvärr har jag ingen shopmanual heller (brukar inte stå hur man ska mäta CDIn där ändå).

Om vi kan komma överens om att CDIn är kass kommer jag ju såga upp den och börja karva loss allt silikon och se om den går att laga :D
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Sågade upp den och pillade bort allt silikon. Ingen rolig uppgift men det gick :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CDI box till ATV

Inlägg av AndLi »

Två lödningar för kablar antar jag högt upp på mitten och till höger ser ju lite suspekta ut!
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: CDI box till ATV

Inlägg av jihe »

CDIn kan ju vara kass. Jag hade en box på en Ockelbo som strulade men bev som ny efter att jag öppnade upp den och lödde om.

Men, i regel tycker jag man bör testa med annan tändspole först. Ohmmätning säger ju inget annat än att det inte är avbrott. Tändspolar dör ofta på andra sätt med överslag som följd. Ofta behöver de dessutom bli varma innan symptomen uppträder.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Jo jag mätte tändspolen och ohm värdena stämde, fick för mig att det va cdin då jag fick 8V ut från den och ca 28V in från source coilen. Googlade runt lite och tydligen kunde cdi boxar ge 100 tals volt ut och då pillade jag isär den och där är jag nu. Ska försöka identifiera lite komponenter ikväll och mäta lite. Mätte dioderna och de visade 0,5-0,6 ca , men två av dom visade även 2,2 i fel riktning. Men jag har inte lött(lödit?) loss nånting än. Ingen kortis i nån kondensator heller verkar det som.

Men visst det kan ju va överslag i tändspolen, hade en briggs spole som mätte ok i ohm värde men det satt nån elektronik komponent inuti den som va kass när jag sågade isär den. Har ju inga riktiga värden att gå på heller egenligen, alla värden jag jämfört med är till en mindre yamaha 80cc och en större 200cc , därför *antar* jag att det är samma på min 100cc. Finns ingen shopmanual att få tag på, yamaha vet inte när jag ringde och frågade på värdena (eller om han inte va så intresserad av att sälja grejer förstås).

Hade ingen gnista när jag köpte den för 6-7 år sen men då va vevaxeln av, så motorn gick runt men svänghjulet stog still, så det blev en motor renovering den gången :doh:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: CDI box till ATV

Inlägg av säter »

Har du någon aning om vilken primärspänning spolen ska ha?
Jag brukar använda Zundapp mopedspole som universalspole.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: CDI box till ATV

Inlägg av breflabb »

Det verkar vara tyristor styrd. Den kraftiga komponent med tre ben kan vara tyristor.Kan du se beteckningen?
Sedan ser jag två stycken som ser ut som dioder med svart streck runt mitt på ,o det tyder på att det är diac
inte förvexla med vanliga dioder.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Jo det är en tyristor 2P4M. Undrar om inte det skulle kunna va en sådan här krets inuti för att öka volten https://en.wikipedia.org/wiki/Cockcroft ... _generator

Det innebär att CDI boxen skulle kasta ur ca 110V om inströmmen är 28V AC, så det är nog i den kretsen jag får börja felsöka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: CDI box till ATV

Inlägg av Glenn »

Jag skulle bara lödit om allt och testat först, det är ju ett vanligt fel och enkelt att åtgärda om man redan fått isär CDI-boxen.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: CDI box till ATV

Inlägg av ziw »

De CDI boxar jag kommit i kontakt med har haft 100 - 300 volt ut från sourcespolen.
28 volt är nog för lite. Annars har vanligaste felen varit en kortsluten thyristor.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: CDI box till ATV

Inlägg av breflabb »

Här får du ett mycket enkelt test av SCR
Löd loss tyristorn och kolla om den triggar som det skall med denna enkla test
scrtest.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Idag fick jag tummen ur och gjorde en insats på cdi boxen, kopplade in signalgeneratorn på pulsgivar kablarna och mätte sedan på tyristorn och den delen av kretsen verkar att funka. Hade 40hz 1V från signalgeneratorn och likadant framme vid tyristorn. Glad över min lilla framgång så tänkte jag att jag kopplar på mitt 24V AC aggregat på source spolen eftersom den visade 25V AC när jag mätte på fyrhjulingen, gick så himla bra att jag brände en transistor 2PM tror jag den hette, det va inte kortis i den när jag mätte före. kom lite rök också :bravo: , va nån kondensator som blev lite ljummen också.

Allt jag mätt på har ju varit "in circuit" så det är nog dags o löda loss lite komponenter och börja mäta på allvar :)

Tänkte slå till på denna https://www.electrokit.com/produkt/avlo ... al-zd-915/ då det blir lite att löda bort och smått o pilligt med fläta tycker ja. Är det nåt att ha?
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: CDI box till ATV

Inlägg av cittra49 »

Nu har jag lött bort lite komponenter och mätt på kondensatorerna, alla visar rätt uF värde, men en visade avvikande ESR jämfört med motsvarande storlek, så jag köper alla nya, tyristorn lika så. Men tyvärr gick en Zenerdiod av (eller benet), tänkte köpa nya men märkningen är så dålig så man ser ju inte vad det står. På den ena står det (den lite större) 6,2 D1 (tror jag) , den lilla kan det ev stå 8.2 på.
de mäter inte kortis iaf. Skulle man kunna sätta en 12V lampa i serie och justera spänningen med labb aggregatet och se när lampan lyser?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar