Dåligt blybatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Dåligt blybatteri

Inlägg av jkbpower »

Hej,

Har ett bilbatteri på 90 Ah som blivit dåligt.
Det sitter i en bil som brukar stå avställt under vintern.
Då brukar jag sätta en liten undergållsladdare för att det inte ska ladda ur och frysa sönder.
Men i våras la laddaren av och batteriet laddase ur och när jag skulle ladda upp det igen så verkar det inte vilja vara med.
De 4 cellerna i mitten verkar ok men de som sitter närmast polerna verkar inte må toppen.
Det har helt enkelt sulfaterat för hårt.

Så, då till frågan. Kan det gå att pulsladda och få fart på det?
Om inte, funkar det att ladda ur och ladda polvänt för att sen ladda normalt igen.
Har hört flera som påstår att det funkar.
Men då är frågan,.om det nu funkar, kommer det bli dåligt igen efter ett par månader eller kan det hålla flera år till?
Ett batteri i den storleken kostar ju närmre 2000:- så tänker att det kan vara värt att testa.

Nån som har bra info om detta och kanske testat själv?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av Akai »

Tyvärr brukar det vara kört. Särskilt om de stått ett tag efter att de blivit urladdade.

Jag har provat total urladdning och sen laddat polvänt och sen urladdning igen och slutligen uppladdning rättvänt. men det har inte fungerat för mig.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av Biker »

Aldrig värt o hålla på o räppla.

Undantag , eremit i Sibiren som har ett frisyrabatteri som tar ned det och diskar plattor,löder ihop dom igen och sätter ihop igen.

Vissa länder körs det så , finns videos.

Bara frisyraaccen med tjocka plattor är lämpad
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av jkbpower »

Jag har aldrig brytt mig om att försöka få liv i batterier förut men tänkte det kunde va kul om det gick att rädda.
Skaffar väl ett nytt och så kan man se om man får liv i der gamla så kanske man kan ha det som ett starthjälp batteri.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Problemet med blyackar är att när de laddas ut sväller blyplattorna därmed kortsluter sig mot andra blyplattor. Jag tror det som Biker skrev kan handla om detta, att man fixar till dessa bryggor mellan plattorna. Men att slabba och labba med batterisyra .... verkar inte vara väldens bästa idé.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av jkbpower »

Jag hade för många år sen en liten grej som man satte mellen laddaren och vägguttaget.
Denna slog på och av laddaren med 0.5Hz tror jag.
Det blev en enkel pulsladdning men fick i alla fall fart på en del batterier.
Men man var tvungen att ha en vanlig "dum" laddare.

Sen har en del provat att använda en starrhjälp och chockat batteriet ett par ggr och lyckats lösa upp sulfat på plattorna.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av E Kafeman »

Är batteriet bara halvdött, mätt tomgångsspänning ett dygns efter försök till fullladdning, för att se om celler som är kortslutna.
Ladda med hög ström och kolla om det bubblar i alla celler. Bubblar det inte i en cell är det troligen kortslutning i den cellen.

Är det kortslutning i en cell, ja då är cellen kortsluten.
Man kan pulsa ström åt alla håll så sker ändå ingen förändring i denna cellen eftersom den just är kortsluten.
Det är dom andra ännu ej kortslutna cellerna som har möjlighet att reagera på olika laddströmmar men den kortslutna cellen kommer inte påverkas. Det är så kortslutning fungerar.
Är det avbrott så att det inte går leda ström genom batteriet så är det precis lika illa som kortslutning. Det finns ingen magisk behandling som påverkar något.

Om det bara nästan är kortslutning eller nästan avbrott, då finns chans att man kan åstadkomma en förändring genom att gå mer eller mindre våldsamt fram mekaniskt eller elektriskt.
Som resultat får man ett batteri som troligen är i dåligt skick med låg kapacitet och lätt skadas på nytt.

En möjlighet är att med hög ström försöka bränna bort "nästan kortslutningen". En dc svets-trafo som kan lämna ett par hundra ampere kan man försöka ladda med. Tomgångsspänningen från en sådan trafo kan ligga på över 50V så se upp då det kan spotta både syra och bildas mycket knallgas.
Man kan alternativt reversera laddningen för att på det viset få högre ström att bränna med.
Är batteriet mer åt avbrottshållet, att man trots hög spänning inte får någon nämnvärd ström att flyta genom, finns inte något att göra. Blyplattorna är så förbrukade att de inte längre når ned till syran.

Magnesium-salt/citronsyra/pulsning av ström och andra batteri-fixar ger sysselsättning men är knappast något sätt att återskapa ett skadat batteri till något användbart.

Att renovera batteriet kan vara ett bättre alternativ i stället för att vara beroende av funktionen hos ett halvruttet batteri.
Det behövs bara enkla handverktyg för sådan renovering:


Som synes i videon bör man vara skyddad med sandaler som släpper ut syran om man skulle hälla den på sej . :eek2: . Syran kan skada om den stänker i ögonen när knallgasen får batteriet att explodera så plastbitarna yr. Gasen antänds lätt när man använder ett bilbatteri att svetsa med som i videon. Bly är mer eller mindre förbjuden i pyttesmå batterier då det är ett miljögift. För bilbatterier blundar man, då det skulle bli allt för komplicerat att ta fram en ersättning till jordens alla bilbatterier.
Renoverar du batteriet, tänk på att inget bly har försvunnit från batteriet sedan det var nytt, så du har allt material för att gjuta nya blyplattor.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av jkbpower »

Haha. Ja jag har sett den förrut. Helt galna.

Gixkbut och mätte batterier och det var 12.83v och då har det inte stått med laddning under natten.
Men kollade syra vikten i cellerna och då är de ok pp de 4 i mitten medans cellerna närmast plus och minuspolerna är utanför skalan.Altså skitdåligt.
Även lite lägre nivå i dessa och antar att det är syran som omvandlats till för mycket sulfat kristaller där.
jkbpower
Inlägg: 50
Blev medlem: 3 december 2008, 20:22:24
Ort: gnesta

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av jkbpower »

Satte i batteriet i bilen på lunchen.
Det är en jaguar med V6 Diesel och batteriet sitter monterat i bakluckan så det är långa kablar till startmotorn.
Den har just genomgott lite renovering så bränslesystemet är helt tomt så det brukar ta ett tag att få igång den.
Men det gamla batteriet orkade förvånansvärt länge.
Vevade rund 2ggr a 10s.
Visst gixk det lite segare efter ett tag men den vevade runt med ok fart i alla fall.
4:e försöket så hoppade den igång och ja, får se hur länge batteriet är med.
Vet att det var segt nån gång förut och då satte jag en ctek laddare på batteriet över natten och sen dess har det inte varit nåt problem och det var 2 år sen.
Så vi får väl se.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av Palle500 »

Prova och polvända. Han får det att fungera. Men personligen så ger jag inte mycket gör alla dessa huskurer som florerar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av säter »

Jag har kollat många av mina batterier som har varit slut.
I nästan alla fall har det varit korrosion som har varit felet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av Glenn »

jkbpower skrev: 28 juni 2021, 18:44:23
Om inte, funkar det att ladda ur och ladda polvänt för att sen ladda normalt igen.
Har hört flera som påstår att det funkar.
Men då är frågan,.om det nu funkar, kommer det bli dåligt igen efter ett par månader eller kan det hålla flera år till?
Jag har polvänt tre bilbatterier och två MC-batterier.

Ett bilbatteri blev om inte som nytt, men fullt användbart, det sitter fortfarande i bilen ett par år senare.

Ett bilbatteri dog totalt, ett var väl ungefär som innan.

Ett MC-batteri blev bättre men inte bra, det andra ville inte alls.
Senast redigerad av Glenn 1 juli 2021, 10:10:34, redigerad totalt 1 gång.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av nifelheim »

har testat på ett 0 volts batteri som inte alls ville ta laddning, 75 Ah "fritidsbatteri"

Polvänt tog det lite laddning och fick stå några dygn med laddning.
laddade ur och upp rättvänt, fick 7 Ah med urladdningstest.
Lät det stå på laddning en vecka till men fick fortfarande bara ca 8 Ah.

Laddade upp igen lät det stå med "desulfator krets" inkopplad ca en vecka.
Lät en 1n4148 ladda upp en kondensator från batteripolerna som jag mätte med multimetern ibland
I början sjönk spänningen snabbt men efter en vecka hände inget från ena dagen till den andra.

Resistansen i batteriet var högre i början,
så pulserna från "desulfatorn" laddade kondingen långt över 12 volt.

En förnyad kapacitetsmätning gav ca 13 Ah.

Sedan slängde jag batteriet :-)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av Akai »

Har 5St 100Ah batterier stående som är nästintill helt döda. Ska prova på dem innan de får gå på tippen.

Smartast är väl att vara utomhus ifall någon spännande skulle hända.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dåligt blybatteri

Inlägg av säter »

Det är väl bättre med skroten än tippen?
Skriv svar