Dåligt blybatteri
Re: Dåligt blybatteri
har provat detta
hadde ett blybatteri , modell vanligt biltema i en av mina terrängbilar
shit happends och jag råkade ladda ur batteriet till 3v någonting
ladde upp det och kunde inte starta bilen
lät den vara med laddare på någon vecka, startmotorn gick slött något varv
över vintern så hadde jag en pulsmanick på batteriet ihop med underhållsladdning
och nu i våras så kunde jag starta bilen utan starthjälp
lät batteriet stå en månad utan något anslutet och trodde inte det skulle funka, men den gick runt och startade nu med, inte helt ok, men pulsmanicken gjorde att batteriet går att annvända
hadde ett blybatteri , modell vanligt biltema i en av mina terrängbilar
shit happends och jag råkade ladda ur batteriet till 3v någonting
ladde upp det och kunde inte starta bilen
lät den vara med laddare på någon vecka, startmotorn gick slött något varv
över vintern så hadde jag en pulsmanick på batteriet ihop med underhållsladdning
och nu i våras så kunde jag starta bilen utan starthjälp
lät batteriet stå en månad utan något anslutet och trodde inte det skulle funka, men den gick runt och startade nu med, inte helt ok, men pulsmanicken gjorde att batteriet går att annvända
Re: Dåligt blybatteri
Vad är den berömda pulsmackicken för något?
NE555, mosfet, SSR relä, och 500VA ringkärna? bzz bzz bzz bzz bzz bzz
Vet att jag testade att reversera polariteten på ett batteri tidigare utan resultat. Eller, Jo resultat fick jag om man var ute efter ett element.. batteriet vart bara varmt.
Det stod på länge och laddade, flera dagar med konstant ström på 5A, spänningen nådde aldrig 12v. Började sakta med några hundra mA i nån dag men fick inte upp spänningen till mer än nån enstaka volt.. då fläskade jag på ordentligt
NE555, mosfet, SSR relä, och 500VA ringkärna? bzz bzz bzz bzz bzz bzz
Vet att jag testade att reversera polariteten på ett batteri tidigare utan resultat. Eller, Jo resultat fick jag om man var ute efter ett element.. batteriet vart bara varmt.
Det stod på länge och laddade, flera dagar med konstant ström på 5A, spänningen nådde aldrig 12v. Började sakta med några hundra mA i nån dag men fick inte upp spänningen till mer än nån enstaka volt.. då fläskade jag på ordentligt
Re: Dåligt blybatteri
köpte en på ebay för många år sedan, finns nog något om det i en tråd jag gjort, gav väldigt höga korta strömspikar
tyvärr hermitiskt i en aluminimlådda, vore gott om man kunde gjort ett antal kopior
tyvärr hermitiskt i en aluminimlådda, vore gott om man kunde gjort ett antal kopior
Re: Dåligt blybatteri
Vår kära Ali har några varianter
Bla.
https://m.aliexpress.com/item/326122796 ... sitedetail
https://m.aliexpress.com/i/32867893330.html
Man kan ju ta hem nån och testa.. ett par hundringar är det ju värt, och man har råd att förlora dem om de inte fungerar.
Bla.
https://m.aliexpress.com/item/326122796 ... sitedetail
https://m.aliexpress.com/i/32867893330.html
Man kan ju ta hem nån och testa.. ett par hundringar är det ju värt, och man har råd att förlora dem om de inte fungerar.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Dåligt blybatteri
Översta länken:
På bild 4 ser man kopparbanorna tillräckligt för att göra ett schema.
Från Q/A:
” Harbor, enough for 5 minutes of work, the index does not burn, there is no urinal. At once the socket flew out under the fuse, stowed, and he worked for 5 minutes and fell behind. Harbor rare”
Bra att innehållet inte brinner och att det inte finns någon urin.
På bild 4 ser man kopparbanorna tillräckligt för att göra ett schema.
Från Q/A:
” Harbor, enough for 5 minutes of work, the index does not burn, there is no urinal. At once the socket flew out under the fuse, stowed, and he worked for 5 minutes and fell behind. Harbor rare”
Bra att innehållet inte brinner och att det inte finns någon urin.
Re: Dåligt blybatteri
Mycket bra att ingen kissat på grejerna, nog för att de är billiga..
Den ena hade ju tom ett schema, lite suddigt, men skulle säkert gå att kopiera och lista ut hur det ska vara.
Ska undersökas ikväll
Den ena hade ju tom ett schema, lite suddigt, men skulle säkert gå att kopiera och lista ut hur det ska vara.
Ska undersökas ikväll
Re: Dåligt blybatteri
den jag har heter infinitum
ger höga strömpulser, har mätt det
har haft en fundering på en sak som man kan göra ganska enkelt med två batterier
med två batterier man kopplar ihop minus på, har en enkel laddning med ström via motstånd till båda och sedan sätter en sekundärlindnin mellan dom båda pluspolerna kan man köra en pulösgenerator på ac på primärsidan
kanske till och med räcker med en vanlig trafo och en dimmer satt på halva perioden,
då får man en enkel konstruktion
men en bra konstruktion verkar funka i åtminstånde något fall
ger höga strömpulser, har mätt det
har haft en fundering på en sak som man kan göra ganska enkelt med två batterier
med två batterier man kopplar ihop minus på, har en enkel laddning med ström via motstånd till båda och sedan sätter en sekundärlindnin mellan dom båda pluspolerna kan man köra en pulösgenerator på ac på primärsidan
kanske till och med räcker med en vanlig trafo och en dimmer satt på halva perioden,
då får man en enkel konstruktion
men en bra konstruktion verkar funka i åtminstånde något fall
Re: Dåligt blybatteri
Hmm. där sa du något. Halvvågslikriktat utan glättning. det ger ju faktiskt pulser, fast ganska mjuka?
en dimmer som matar en trafo lär väl inte må så bra?
en dimmer som matar en trafo lär väl inte må så bra?
Re: Dåligt blybatteri
man skulle kunna göra ett, modell elstängselaggregat
ladda upp plastkondingar till lagom spänning, ladda ur dom till batteriet via rejäl triac/tyristor med en enkel koppling
ladda upp plastkondingar till lagom spänning, ladda ur dom till batteriet via rejäl triac/tyristor med en enkel koppling
Re: Dåligt blybatteri
Det är inte mycket dyrare att köpa en mer komplett batteriladdare med inbyggd pulsnings-funktion.
Jag råkar ha just denna modellen: https://www.aliexpress.com/item/1005002213282771.html
Det är en liten apparat. Jag har den sittandes fast i ett fordon för ständig underhålls-laddning.
Det är billigt smäck men ger över 8A och har automatisk underhållsladdande funktion och den inbyggda fläkten stannar när den inte behövs.
Det är bra för antagligen slits fläkten fort vid konstant drift, säkert billigt lagrad, och när fläkten dör lär det antagligen dra andra saker med sej i fallet, om det inte helt enkelt brinner upp.
Jag gav 200 kr och det är billigt även om det är skräp. Har inte kollat hur insidan ser ut men gissar.
Att saker pajer är säkert. Har andra automatladdare som kostar 10 ggr mer och de brinner de också.
Lite rörliga bilder på laddaren
Jag råkar ha just denna modellen: https://www.aliexpress.com/item/1005002213282771.html
Det är en liten apparat. Jag har den sittandes fast i ett fordon för ständig underhålls-laddning.
Det är billigt smäck men ger över 8A och har automatisk underhållsladdande funktion och den inbyggda fläkten stannar när den inte behövs.
Det är bra för antagligen slits fläkten fort vid konstant drift, säkert billigt lagrad, och när fläkten dör lär det antagligen dra andra saker med sej i fallet, om det inte helt enkelt brinner upp.
Jag gav 200 kr och det är billigt även om det är skräp. Har inte kollat hur insidan ser ut men gissar.
Att saker pajer är säkert. Har andra automatladdare som kostar 10 ggr mer och de brinner de också.
Lite rörliga bilder på laddaren
Re: Dåligt blybatteri
Jag började ladda ur ett kass batteri igår kväll med en konstlast, spänningen var då med belastning 0.337V ungefär, och strömmen 0.75A
Imorse när jag vaknade tittade jag till batteriet, då hade spänningen ökat till 1.5V och strömmen till konstlasten var över 1.5A - lite spännande tycker jag
Imorse när jag vaknade tittade jag till batteriet, då hade spänningen ökat till 1.5V och strömmen till konstlasten var över 1.5A - lite spännande tycker jag
Re: Dåligt blybatteri
Urladdningen fortsätter, Dock är det uppenbart riktigt svårt att ladda ur ett batteri helt har det visat sig.
Två dygn har gått sen jag kopplade på konstlasten.
Spänningen har nu sjunkit något och ligger på 0.7V och strömmen är strax under 0.8A.
Som det ser ut nu lär det säkert ta uppemot en vecka innan batteriet är helt tömt, då har jag ändå belastat med rätt låg resistans så det laddar ur så fort det går.
En möjlighet är ju att bara koppla en snutt kabel mellan polerna, då kanske det går lite fortare. Men det känns fel ända från ryggmärgen, så gör man normalt sett inte på ett batteri i 100Ah klassen utan konsekvenser
Två dygn har gått sen jag kopplade på konstlasten.
Spänningen har nu sjunkit något och ligger på 0.7V och strömmen är strax under 0.8A.
Som det ser ut nu lär det säkert ta uppemot en vecka innan batteriet är helt tömt, då har jag ändå belastat med rätt låg resistans så det laddar ur så fort det går.
En möjlighet är ju att bara koppla en snutt kabel mellan polerna, då kanske det går lite fortare. Men det känns fel ända från ryggmärgen, så gör man normalt sett inte på ett batteri i 100Ah klassen utan konsekvenser
Re: Dåligt blybatteri
Uppmätt spänning är ett resultat av en kemisk reaktion. Vid strömuttag blir det en kemiskt instabil situation inuti batteriet som återgår när du inte längre belastar batteriet.
Det kan mycket väl ta något dygn innan stabiliteten återfås och spänningen då åter stiger något.
Det går därför inte fullständigt ladda ur ett batteri med ett belastningsmotstånd. Ett motstånd laddar ur en viss mängd ström ur batterier första dygnet, för enkelhets skull antag 50% av batteriets kapacitet blir urladdad.
Efter ytterligare 2 dygn har 50% ytterligare laddats ur, dvs 50% av de tidigare kvarvarande 50%, så efter totalt 3 dagar återstår 25%.
Efter 7 dagar 12,5% , 15 dagar 6%....
Det går inte ladda ur ett bly-batteri fullständigt på detta sätt.
Om det är ett stort batteri, 100AH, så borde inte kortslutning med koppar-skenor ge någon större last på batteriet om det redan har låg celll-spänning.
Ett mer välkontrollerat sätt att ladda och urladda batteri görs med konstantström.
En någorlunda kontrollerad strömurladdare kan man åstadkomma själv. En gammaldags dum billaddare typ 12V/4-10A i serie med din konstlast borde fungera utan att överlasta billaddaren med allt för hög ström. Polvänd så laddar den ur batteriet och åt andra hållet laddas batteriet. Gamla H4 glödlampor brukar jag använda i serie med mindre laddare som man inte vill överlasta. Om lampan är hel kan man får 3-4 olika laster beroende på hur glödtrådarna kopplas i serie eller parallell.
Långsam urladdning som du gör nu säjs bygga på sulfatering. En vanligt sätt att försöka bli av med sulfatering är riktigt kraftig ur och uppladdning typ uppladdning med svetsaggregat och urladdning med plattjärn som kortslutning.
Likadant med så kallad pulsladdning, med pulser på några 100mA, kittlar inte ens ett större batteri. Om man nu tror på att pulsladdning kan rädda batteriet så är det nog bättre med lite mer kraft bakom.
Det är som med djupurladdning av bly-batteri där man säjer att kraftig urladdning mha startmotorn i några minuter och därpå uppladdning från bilens generator som kanske ger 30-100A vid full laddning, sådant klarar ett blybatteri bra, det byggs inte upp någon sulfatering. Däremot om batteriet står och urladdar långsamt i 2 veckor på grund av att någon lampa i bilen inte slocknat, sådan långsam urladdning säjs öka risken för sulfatering.
Jag behövde vid ett tillfälle ladda ur 50 bilbatterier då de skulle skickas tillbaka till tillverkaren. Batterierna kunde inte skickas fullladdade av transportskäl. Jag tog 1.5 meter Volvo handbromsvajer i stål och satte på kabelskor i ändarna och vajern fick hänga ner i en 100-liter plåttunna med vatten. Vajern som var ovan vattnet glödde röd uppemot 10 minuter innan batteriet började tappa spänning.
Sedan tog jag två sådana nu ca 80% urladdade batterier och kopplade samman med grövre startkablar med batterierna polvända mot varandra så de fick belasta varandra till de var hyggligt urladdade efter några minuter.
Tog 4-5 timmar att ladda ur alla batterier.
Man ska aldrig syssla med kraftig laddning eller urladdning av blybatterier inomhus med stillaståendes luft då det kan bildas knallgas som lätt smäller av gnistan som uppstår när man kopplar in stora laster i nästföljande batteri. Då finns redan knallgasen i luften från föregående batteri eller någon pågående snabbladdning när det blir gnistor vid in eller urkoppling av lasten. I kombination med dålig ventilation blir det lätt spännande.
Att det smäller är möjligen inte hörselfrämjande men värre, står man i närheten så kan det lätt stänka batterisyra eftersom explosionen kan leta sej ner i cellerna och med otur, vid celler halvtomma på batterisyra, dvs halvfulla med knallgas, kan det slå sönder sidan på batteriet och stänka rätt bra.
Det kan mycket väl ta något dygn innan stabiliteten återfås och spänningen då åter stiger något.
Det går därför inte fullständigt ladda ur ett batteri med ett belastningsmotstånd. Ett motstånd laddar ur en viss mängd ström ur batterier första dygnet, för enkelhets skull antag 50% av batteriets kapacitet blir urladdad.
Efter ytterligare 2 dygn har 50% ytterligare laddats ur, dvs 50% av de tidigare kvarvarande 50%, så efter totalt 3 dagar återstår 25%.
Efter 7 dagar 12,5% , 15 dagar 6%....
Det går inte ladda ur ett bly-batteri fullständigt på detta sätt.
Om det är ett stort batteri, 100AH, så borde inte kortslutning med koppar-skenor ge någon större last på batteriet om det redan har låg celll-spänning.
Ett mer välkontrollerat sätt att ladda och urladda batteri görs med konstantström.
En någorlunda kontrollerad strömurladdare kan man åstadkomma själv. En gammaldags dum billaddare typ 12V/4-10A i serie med din konstlast borde fungera utan att överlasta billaddaren med allt för hög ström. Polvänd så laddar den ur batteriet och åt andra hållet laddas batteriet. Gamla H4 glödlampor brukar jag använda i serie med mindre laddare som man inte vill överlasta. Om lampan är hel kan man får 3-4 olika laster beroende på hur glödtrådarna kopplas i serie eller parallell.
Långsam urladdning som du gör nu säjs bygga på sulfatering. En vanligt sätt att försöka bli av med sulfatering är riktigt kraftig ur och uppladdning typ uppladdning med svetsaggregat och urladdning med plattjärn som kortslutning.
Likadant med så kallad pulsladdning, med pulser på några 100mA, kittlar inte ens ett större batteri. Om man nu tror på att pulsladdning kan rädda batteriet så är det nog bättre med lite mer kraft bakom.
Det är som med djupurladdning av bly-batteri där man säjer att kraftig urladdning mha startmotorn i några minuter och därpå uppladdning från bilens generator som kanske ger 30-100A vid full laddning, sådant klarar ett blybatteri bra, det byggs inte upp någon sulfatering. Däremot om batteriet står och urladdar långsamt i 2 veckor på grund av att någon lampa i bilen inte slocknat, sådan långsam urladdning säjs öka risken för sulfatering.
Jag behövde vid ett tillfälle ladda ur 50 bilbatterier då de skulle skickas tillbaka till tillverkaren. Batterierna kunde inte skickas fullladdade av transportskäl. Jag tog 1.5 meter Volvo handbromsvajer i stål och satte på kabelskor i ändarna och vajern fick hänga ner i en 100-liter plåttunna med vatten. Vajern som var ovan vattnet glödde röd uppemot 10 minuter innan batteriet började tappa spänning.
Sedan tog jag två sådana nu ca 80% urladdade batterier och kopplade samman med grövre startkablar med batterierna polvända mot varandra så de fick belasta varandra till de var hyggligt urladdade efter några minuter.
Tog 4-5 timmar att ladda ur alla batterier.
Man ska aldrig syssla med kraftig laddning eller urladdning av blybatterier inomhus med stillaståendes luft då det kan bildas knallgas som lätt smäller av gnistan som uppstår när man kopplar in stora laster i nästföljande batteri. Då finns redan knallgasen i luften från föregående batteri eller någon pågående snabbladdning när det blir gnistor vid in eller urkoppling av lasten. I kombination med dålig ventilation blir det lätt spännande.
Att det smäller är möjligen inte hörselfrämjande men värre, står man i närheten så kan det lätt stänka batterisyra eftersom explosionen kan leta sej ner i cellerna och med otur, vid celler halvtomma på batterisyra, dvs halvfulla med knallgas, kan det slå sönder sidan på batteriet och stänka rätt bra.
Re: Dåligt blybatteri
När jag polvände batterier så använde jag en H4-lampa sopm last, när dne slocknat satte jag en startkabel mellan + och 1 över natten, sen började jag ladda baklänges.
Det var iofs batterier som funkade jäkligt dåligt innan då.
Det var iofs batterier som funkade jäkligt dåligt innan då.