HF tändning på svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

HF tändning på svets

Inlägg av svanted »

funderar på konstruktionen för en HF tändare till en svets,
det är inte svårt att åstadkomma en HS gnista på 1 cm, men det jag har åstadkommit är väldigt högljutt,
mao hög effekt.
principen:
Screen Shot 2021-06-22 at 4.57.41 PM.png
att ta på svetselektråden och jord samtidigt med svetsströmmen igång är ju inte farligt, typ 50V, det känns men inte mera,
men råkar man peta på den samtidigt som man trycker på knappen och gnistan är 1cm lång och låter som f-n,
vad händer då?
hur ska man undvika fatala incidenter?
man kan ju inte sätta en seriemotstånd i elektrodkretsen då funkar ju inte svetsen?
hur ska man åstadkomma en tändgnista med så låg effekt att den inte är farlig?
sänker man strömmen i primärgnistgapet blir det ingen gnista efter sekundärtrafon öht?

vet att jag har sett att man kan sätta fingret i tändgnistan från en kommersiell svets,
hur gör de?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: HF tändning på svets

Inlägg av bearing »

HF står ju för high frequency. Det är meningen att de resonanta komponenterna i den sekundära kretsen ska svänga i så hög frekvens att man inte får någon stöt pga "skineffect". Vilket i det här sammanhanget verkligen innebär att strömmen går ute i skinnet bara.

Har själv aldrig provat att ta i elektroden dock.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: HF tändning på svets

Inlägg av PF013 »

Se bara till att du inte under några omständigheter kan få överslag mellan primär och sekundär i kopplingstransformatorn. Det fick jag, med en 8 kV 30 mA neontrafo som högspänningsgenerator. Det var en kyss som hette duga, kanske till viss del beroende på att den tändningen satt på en plasmaskärare, med 300 V tomgångsspänning. Efter det lindade jag om primären på min kopplingstrafo med biltändkabel, och med ett avloppsrör mellan den och sekundären (lindad av 6 mm kopparrör).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: HF tändning på svets

Inlägg av grym »

på äldre tigsvetsar med hf tändning så är det ganska enkelt

en tändspole, vanlig gammeldags biltändspole, hf krets som matar den
ett vanligt tändstift som spänningsbegränsar
matar in det på utgående på svetsens kraft
men in mot likriktare trafo så sitter den en hf spole som spärrar hf spänningen, och efter det den några bra kondingar mot återledaren som tar det sista av hf'en och kortlsuter
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: HF tändning på svets

Inlägg av MNorrgren »

Kan inte säga så mycket om uppbyggnaden mer än det sitter en liten trafo som genererar en liten högspänningspuls. På mer avancerade svetsar så är det finare och bättre teknik, som känner av när du tappar ljusbågen och startar upp igen. Är inte nöjd att tappa den funktionen på min nuvarande som är en äldre men ändå ok svets. Men saknar alla finesser på den nya fina!

Jag har av misstag, mer än en gång, provat på att känna på gnistan som genereras. Det kittlar till en hel del, beroende på vilken kroppsdel som nuddar jord och vilken del som vidrör tig-brännaren! Inte ens i närheten av ett elstängsel eller flugracket, men man känner det … och det är inte skönt!
Skriv svar