Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Inte vidare roligt, man jobbat som hela dagen med att lägga ner kabel åt roboten, långt in på kvällen blev det och då man skulle starta den första gången hittar den inte loopen. Jag plockar bort kablarna och testar med multimätaren och får inget pip. Så nånstans har jag ett brott. Nu är jag riktigt trött och orkar inte mera ikväll. Men är det nån som har nån bra idé på hur jag felsöker detta utan att köpa ett verktyg som detta?

https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... are-p38059

Mest för jag vill ha igång den omedelbart, gräset börjar bli långt... Hade hoppats låta den köra inatt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av mrfrenzy »

Iaf Huskvarna har en metod i bruksanvisningen att skarva kabeln och använda klipparen som mottagare för att lokalisera felet.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av hawkan »

Det finns en sån från kjelle här. Den funkar, värt vart enda öre när det börjar trassla med kabeln.
Prova att få den på öppet köp :)
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Kollade manualen och ska prova det imorgon, om jag behöver en kabelkollare så funkar denna? Biltema är typ enda som är inom köravstånd för mig.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000033425
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av mankan »

Räcker det inte med en AM-radio på lägsta frekvens? Håll den nära backen annars missar du avbrottet.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Enda AM radio jag har är i bilen.

Genom tipset om det som stod i bruksanvisnigen har jag lokaliserat felet till den sista delen av begränsningskabeln. Jag tror jag har en idé var det kan ha gått snett.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Nu är det fixat. Jag visste om en sektion som jag undrade om den kunde ge problem så jag bytte den, skarvade med lödtenn och vattentät krympslang. Går ganska bra att använda en vanlig brulétändare som lödkolv. Men det funkade ändå inte, då blev sorgen djup. Men jag bestämde mig att kolla skarven där begränsningskabeln och guidekabeln går ihop, hoppsan jag hade slarvat där litet. Tog upp den och gjorde om den. Det var lättare idag då jag inte blev attackerad av miljoners myggor. Jag skyller på dom. Nu säger den den ska starta klockan 10:15

Det blev nästan 450m med begränsningskabel och nästan 100m guide kabel.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av hawkan »

Använd de där silikonfyllda kopplingarna för att skarva. Har provat en del och de här klarar sej år efter år.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Det var just den som hade gått snett med, men jag gjorde om den, på alla andra ställen är det lött med blyat tenn och vattentät krymslang, vilket jag tror funkar bra.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av hawkan »

De har funkat bra här. Men det blir en liten klump av skarven som man får försöka få ner i marken.
Om din klipparen är som min, så kommer den att tillbringa de första veckorna med att med slumpmässig precision
gå igenom hela installation och hitta varenda ställe där den kan köra fast eller hitta grenar att fastna i
eller ja vad som helst som får den att stanna. Det är bara att acceptera och åtgärda grej efter grej.
Efter ett par veckor kan den gå en hel dag i sträck utan att stanna och sedan går det bra.
La ny tråd här i år efter att den hade lite för många reparationer och ändringar osv
och fick gå igenom detta i år igen. Men nu går den.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Jepp såhär hittade vi Elvis (sonen döpte honom) då vi kom hem.
Bild

Blir att fixa staket runt. Lade dit några tillfälliga leca block som hinder. Undrar varför den åkte ut på den sidan, den borde ju följa på andra sidan. Den hade kommit ner OK dock och hade klippt det nedre området. Funderar vad man ska göra med rampen. Matjord och stendamm lär funka, även tänkt åp konstgräs över.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

DennisCA skrev: 19 juni 2021, 21:52:34 Kollade manualen och ska prova det imorgon, om jag behöver en kabelkollare så funkar denna? Biltema är typ enda som är inom köravstånd för mig.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000033425
Tror ni denna funkar? Har justerat guidekabeln och nu verkar jag ha sabbat den... Tänkte hämta denna idag och leta upp felet.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av meconer »

Jag har en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... dio-p33102
AM-läge och låg frekvens så hör man ganska bra var kabeln ligger och om den har signal.

Jag har en sån här också: https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... are-p38059
Den funkar också men det är svårare att höra om kabeln är lite nergrävd.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av DennisCA »

Ja men hur är det med just exakt den från biltema, något annat har jag inte i närheten som jag kan köpa från direkt.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Brott i begränsningskabeln, hur lokalisera felet?

Inlägg av meconer »

Jag skulle tippa på att den funkar ungefär lika halvbra som min gula. Man kan absolut ha nytta av den och det är ju inte mer pengar än att man kan testa. Funkar den inte får du väl försöka lämna tillbaka den.
Många andra firmor har ju recensioner på sina produkter på sina websidor men inte Biltema tyvärr. Lite synd tycker jag. Biltema har många bra prylar men en del skräp också och det är ju lättare att bedöma
om det finns många recensioner.
Skriv svar