Knep för att hitta kortslutning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Jag sitter med ett styrkort som en hobbyist har försökt reparera genom att löda dit 18 kablar (de gula och svarta till höger). Där satt det förut en kontakt som hade smält av någon anledning, och det var akut så hen orkade inte vänta på nya kontakter utan lödde kablarna direkt på kortet istället. Vid testkörning efteråt sa hen att nätdelen smällde säkringen direkt. Då gav hen upp och gav mig kortet för Riktig Reparation av sladdarna. Lödningarna var urusla så jag fick göra om alltihop.

När jag sen testkör skriker mitt kragg att det är kortslutning nånstans. Kortet matas med 12V, som reguleras ner till 5V, som reguleras ner till 3.3V. Den sista har fått en kortslutning mot jord och jag försöker hitta den. Steg 1 var att ta bort 3.3-regulatorn helt, men även med den borta kontinuitetsmäter jag 0 ohm mellan Vcc3 och GND. En tanke var att det kan vara nån diod eller konding som kortsluter, så jag satte labbaggregatet på 3.3V med 1A-strypning och undersökte med värmekamera. Kortslutna komponenter brukar lysa upp en sol i kameran, men det syntes inget alls. Ökade till 2A, men ingen skillnad. Kortslutningen tror jag därför inte är relaterad till en komponent, utan jag tror mer att det är relaterat till den första vändan av kabellödningen. Antagligen genom nån via till något mellanlager, men det är bara min gissning.

På bilden syns en vit sladd som jag lött dit. Det är Vcc3 som jag matar med 3.3V. Frågan är, finns det något vettigt knep att ta till för att se vilken väg strömmen tar? Jag lurar på någon McGyver-metod i stil med att dränka hela kortet i vatten och se var det dunstar först, men just vatten är ... dåligt, av alla tänkbara anledningar.

Finns det andra sätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
05fd189c73
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 september 2018, 10:10:13

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av 05fd189c73 »


Jag lurar på någon McGyver-metod i stil med att dränka hela kortet i vatten och se var det dunstar först, men just vatten är ... dåligt, av alla tänkbara anledningar.

Finns det andra sätt?[/quote]


Jag brukar använda zippo bränsle det har fungerat bra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av breflabb »

Komponent Y4? Vad är det ?
Den ser inte ut o må bra. Eller synvilla?
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bearing »

Om det är en rak kortslutning blir den väl inte varm. Är resistansen över 3V-matningen 0 ohm?

Alkohol i en sprayflaska kanske skulle gå.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Här är Y4 i mikroskop. Varken "B05LZ" eller "BO5LZ" hittar jag på Octopart, så jag har ingen aning vad det är.


Ja, det är 0 ohm mellan Vcc3 och GND. Hade det varit någon eller några ohm hade jag som sagt misstänkt en komponent, men nu verkar det vara rakt över.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bos 16 juni 2021, 13:56:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänker att om avdunstning skulle hjälpa, så borde värmen ha synts i värmekameran.

Är det mycket grejer mellan 3,3V-regulatorn och utgången? Ibland kan det hjälpa med ett schema. Gärna med via-punkter utritade.

Det är ju inte säkert att felet uppstod vid lödningen. (Tänker på orsaken till den smälta kontakten...)

Edit: Bra idé Bearing. :tumupp:

Edit2: Går tantal-kodningen mellan 3,3V och GND? :wink:
(Tror det står EC18.)
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Nu tog jag bort Y4 och även tantalen, men kortslutningen kvarstår. Testade att dränka kortet i IPA och testköra på en sida i taget, men ingenting dunstar vilket bekräftar Jimmys hypotes att om det skulle dunsta borde även värmeutvecklingen synas på kameran.

Det här är störigt. Om jag bara kunde få en hint om var kortslutningen befinner sig så skulle det vara lättare, men det här är som att försöka hitta en nål i en nålstack. I princip båda sidor om kortet består av meshade kopparplan så jag misstänker att mycket av trafiken - eller strömförsörjningen - ligger i gömda lager så det är inte helt lätt att skissa upp ett reverse-engineerat schema och försöka lista ut det bakvägen.

Och idag är sista dagen före semestern. Det här kortet kommer att sabba hela sommaren för mig :D
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av Akai »

Iom att någon som inte varit helt bra på lödning varit i farten skulle jag börja med att ta bort kablarna och göra rent hålen och undersöka om det finns några skador på pläteringen i hålen. Det är ju inte omöjligt, som du själv var inne på att det är någon skada där som efter lödning vätt mot något oönskat i ett skadat hål som orsakar kortslutning mot tex närliggande jordplan.

Finns 3.3v i kontaktdonet är det ännu mer intressant
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

De nuvarande kablarna har jag lött fast, efter att jag tog loss de gamla och rengjorde ordentligt. Det enda jag kunde se innan pånyttlödning var att en via var skadad i kanten, men det var allt. Inkommande kablar har 12V (gula) samt 0V (svarta). 3.3V finns inte inblandat alls där.

Fast nu när jag skrev detta kom jag på att när jag inspekterade ägarens lödningar såg jag små lösa kardeler sticka ut från hålen. Det *kan* ju ha lossnat en sådan, som gömt sig på ett bra ställe och kortsluter 3.3V/GND. Jag får undersöka en vända till i mikroskopet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av breflabb »

Den dubbelradiga kontakten "PB" nästan mitt på kretskortet ser ut som
en lödloppa mellan två stift. Du kan väl syna det iallafall.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av StureS »

bos skrev: 16 juni 2021, 13:09:33 En tanke var att det kan vara nån diod eller konding som kortsluter, så jag satte labbaggregatet på 3.3V med 1A-strypning och undersökte med värmekamera. Kortslutna komponenter brukar lysa upp en sol i kameran
För många år sedan hade en kompis en stereo rullbandspelare av god kvalitet. Dock blev all musik i mono. Eftersom vänster och höger kanal ska vara åtskilda så tog vi ett bilbatteri och kopplade + på vänster och - på höger (eller tvärt om). Vi hörde ett "klick" när kortslutningen brändes bort. Sedan var det Stereo!

Din lösning med värmekamera och strömbegränsning är betydligt mer sofistikerad. Den kommer jag minnas för eventuella framtida felsökningar.
Jag hoppas du hittar kortslutningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu börjar det bli spännande...
Kommer Bos hitta felet innan semestern?
Eller kommer han bli sittandes i en solstol, helt frånvarande och mumla nåt om den där [ohörbart] som gick genom en via och kanske kunde....

:)

Heja heja!
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av pfyra »

Har du någon multimeter som kan visa resistansen med bättre precision? I så fall borde du kunna mäta upp vilket område på kortet som har lägst resistans mellan 3.3v och gnd och då borde kortslutning vara i närheten.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bos »

Smart idé.

Min Fluke 179 klarar tiondels ohm, det bör kanske räcka. Jag får smyga ut och testa när resten av hushållet somnat, annars blir hustrun arger... :)
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Knep för att hitta kortslutning?

Inlägg av bearing »

Anslut en strömkälla mellan olika ställen och mät spänningsfall i mV i olika punkter kanske kan vara något
Skriv svar