Laddnings problem Rolls Royce

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Laddnings problem Rolls Royce

Inlägg av cittra49 »

Går det inte att laga kanske denna sida kan ha nåt att erbjuda https://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/112 , har handlat massor därifrån, bra kundtjäns och billigt (i alla fall innan brexit) , vad är det för årsmodell och modell på rollsen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laddnings problem Rolls Royce

Inlägg av mrfrenzy »

Varför leta ersättningstransistor när originalet finns i lager hos ELFA?
Se länk i mitt inlägg ovan
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Laddnings problem Rolls Royce

Inlägg av Castor »

Jag har några TIP121 du kan få, PM:a adressen i så fall. Jag kan inte skicka idag dock.
Lucas-elsystem
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 juni 2021, 20:35:08

Re: Laddnings problem Rolls Royce

Inlägg av Lucas-elsystem »

mrfrenzy skrev: 16 juni 2021, 13:05:35 Varför leta ersättningstransistor när originalet finns i lager hos ELFA?
Se länk i mitt inlägg ovan
Hej och tack för en del intressanta svar, och även erbjudande om att få den transistorn gratis (tack)
har tyvärr försummat att svara er pga av lite för mycket på jobbet sista dagarna.
Men nu kommer svar. Har hittat ett litet företag i Uppsala som bygger om generatorn till ”Bosch” istället så det ser ut som Lucas men med inbyggt laddningsrelä från Bosch så då kan man i framtiden byta ut släpkol och regulator i ett svep istället. Visst det kostar lite mer men blir en mer hållbar lösning och enklare.
Tack än en gång och hoppas jag kan återgälda er hjälp😊
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Laddnings problem Rolls Royce

Inlägg av SM4UKE »

Eftersom det handlar om en generator med elektronisk regulator är det en växelströmsgenerator och då är det så gott som alltid en minusjordad - även om det är Lucas.
Vad jag vet fanns Lucas AC faktiskt i en version för plusjord. AC hade extern laddningsregulator. ACR kom sedan med intern regulator men den fanns bara som minusjordad. På den tiden hade det börjat komma in en del elektronik i bilarna och det blev NPN-transistorer så det blev logiskt med minusjord. Skiftet blev nog mot slutet av 60-talet.

De gamla likströmsgeneratorerna kan enkelt polariseras om för minusjord, om man mot förmodan vill ha sådana kvar. På en hobbybil som bara körs på sommaren kan man väl egentligen klara sig bra med en likströmsgenerator. Problemen var främst vintertid. De laddar dåligt vid tomgång. Fast jag skulle nog påstå att det främsta problemet med likströmsgeneratorerna inte var generatorn utan regulatorn. Den är helt elektromekanisk med en massa som ska justeras in för att funka optimalt och med kontakter som slits och oxideras. Jag är bilintresserad men ingen originaltaliban utan skulle gladeligen slänga ut en gammal likströmsgenerator till förmån för en modernare växelströmsgenerator. Den gamla likströmsgeneratorn med tillhörande regulator kan man alltid spara och skicka med om man senare säljer bilen och köparen prioriterar ålderdomligt utseende under huven hellre än pålitlighet. En stor fördel med växelströmsgeneratorn är att den självbegränsar strömmen så den funktionen faller bort från regulatorn, likaså behövs inte bakströmsrelät. Det enda som återstår är spänningsregleringen via magnetiseringen. Och det är bara magnetiseringen som går via borstarna.

Konverteras en gammal engelsk bil från plus- till minusjord är det inte så mycket mer än generatorn att ändra. Startmotorn går åt samma håll oavsett polaritet (man vänder ju samtidigt på både magnetiseringen och rotorns polaritet). Några instrument får man vända på och tändspolen likaså. Fördelen är att man kan koppla in en nyare bilradio/stereo.

Det är säkert inget större problem att förse en gammal Lucasgenerator med extern regulator med en regulator från något annat fabrikat, det är ju egentligen samma funktion i alla regulatorer.
Skriv svar