"Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

"Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av EasyRider »

Hej!
Jag har en 4.8v 3000mA batteripack till min mosquitto magnet-maskin. Batteripacjet verkar vara kasst men jag undrar om det finns någon möjlighet att tillfälligt boosta upp det så jag kan få ut lite kräm tills dess att ett nytt batteri kommer hem. Knotten och myggen tar död på oss och jag bara måste få.igång den.

Med ett labbaggregat där jag kan ställa spänning och begränsa atrömmen, finns det ngt sätt tvinga i lite pulver??

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av grym »

japp, bara ställ in max ström och spänning och kör en minut eller tre

(gissar att agget inte ger mer än 20A 100v :) )

sedan så ställ in 1-3A och 6v och ladda några timmar
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av EasyRider »

Tror 32v, oklart med ström.

Skojar du i inlägget eller skall jag göra så??
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av bearing »

Finns två varianter. C/20 i ett dygn. Alltså 150mA 24h. Eller C/2 (1,5A) i 1-2 timmar. Känn värmen i batteriet var 10e minut efter första timmen, stäng av när det börjar bli varmt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av EasyRider »

Okay. Tack.

Så mao så justerar jag spänningen tills dess att strömmen jag önskar uppnås, även om det betyder betydligt högre spånning än vad batterier är märkt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av MadModder »

Om interna resistansen är hög så måste man dra på ordentligt ja.
Men du ska aldrig lämna batterierna utan uppsikt när du har en högre spänning.
Helt plötsligt kan det "bryta genom" eller vad man ska säga, och då blir det fort varmt. :D

Gamla NiCd-celler är värre. Det är kul med ett nätagg med visarinstrument då. När man chockar dem med högre spänning går strömmen upp och ner hela tiden och liksom tvekar lite, går tillbaks, och sen stiger igen, sjunker, stiger osv. :)

Ska du lämna batterierna får inte inställd spänning vara högre än max rekommenderad laddspänning. Det kan bli dåligt annars...
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av bearing »

Du behöver ett aggregat med inställbar ström. Spänningen kan du sätta på 2V/cell. Ifall du inte kan ställa in strömmen kan du försiktigt öka spänningen till ca 1,6V/cell, men är en sämre metod.

Det Grym är inne på är att bränna bort eventuella inre kortslutningar. Detta kan man göra med nickelbatterier ifall batteriet är trött även fast det är fullt laddat. Jag har lyckats med hjälp av en MIG-svets. En sekund svetsström genom batteriet, upprepat några gånger, gjorde stor skillnad för orken, sen kunde jag ladda som vanligt. Men efter en vecka var det trött igen. Det är en kemisk process som orsakar den inre kortslutningen.
Senast redigerad av bearing 13 juni 2021, 21:28:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla så att inte en av cellerna har 0V eller negativ spänning. Då blir alla de andra förstörda av överspänning.
Mycket vanligt problem med NiMh-paket som djupurladdats.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av grym »

EasyRider skrev: 13 juni 2021, 20:18:23 Tror 32v, oklart med ström.

Skojar du i inlägget eller skall jag göra så??
nix, jag brukar trycka igång sådanna batterier med 10-20A i några tiotals sekunder, eller någon A i minuter

sedan normal laddning

man får prova, det funkar inte i längden, men man kan få lite funktion ett tag i varjefall
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av Glenn »

Jag tycker det ger bäst resultat att ha en strömkälla som ger rejält med pulver (tex en 12V 6A billaddare) och sen pulsa in det kanske nån sekund i taget tills amperemätaren slutar gå i botten.

Sen cycelladdar man några gånger med ca 10% av kapaciteten. (alltså ladda fullt - dra ur, ladda fullt - dra ur osv)

Gäller både NiCd och NiMh.

Givetvis måste chockningen göras cell för cell.

Är det ett accpack man inte vill ta isär gör det bra att köra via en nål genom plasten direkt på polerna.

..Och självklart, det kan explodera osv, så var försiktig.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av EasyRider »

Detta funkade skitbra ju! Maskinen är igång för tillfället och det är oändligt mycket mer funktion än nör jag försökte med vanliga laddaren :)
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av bearing »

Hur laddade du?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av breflabb »

Det går bra att väcka liv på det viset men tyvärr så blir det kortlivat.
Hade själv ett batteri till skruvdragera och återupplivade några gånger men strömmen
blev lidande så fort man belastade så blev det stopp i maskinen
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av bearing »

Det är då man får ta fram MIG-svetsen :D

Några zappar över batteriet och sen var det full sprutt i skruvdragaren, även utan laddning ytterligare. Vet inte vad som händer riktigt. Men har läst om att det kan börja växa "morrhår" (whiskers) mellan anod och katod. Och dessa försämrar prestandan avsevärt. Min teori är därför att svetsen bränner bort dessa. Denna teori kan dock vara helt fel då jag inte har några belägg för att den stämmer.

Är dock en kortvarig fix. Jag tröttnade och lödde istället in 4s2p 18650 litiumceller i original batterihölje. Räcker hur länge som helst.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Nödladda" Ni-Mh mha labbaggregat?

Inlägg av Glenn »

Mja, behöver inte vara så kportvaritgt, klart att batteriet tar stryk men det kan funka i åratal efter det där.
Skriv svar