skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Thomas: Schuko och CEE är testade på motsvarande sätt. Det finns ingen intermitens gräns på något av dem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Jo, men vanliga standard vägguttag är inte konstruerade för en konstant maximal last.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

De är kvalificerade för det i alla fall. Om de lever upp till standarden borde de inte få säljas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

De testas i 1 timma, inte mer.
Nyttig läsning
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/24918.pdf
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av MadModder »

” Varför man har satt en begränsning i eluttagen på 230V, vet jag inte.”

Man vill INTE ha 400V i de vanliga vägguttagen. Mer än en sak skulle brinna upp då. Det är vad som kan hända om nollskruven sitter lös i en 3-fascentral.

Mer info om vad man bör tänka på vid elbilsladdning:
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... ilen-ratt/
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

SÅ TESTAS SCHUKO-UTTAG

SCHUKO-UTTAG SOM ANVÄNDS i Sverige ska följa den internationella produktstandarden IEC 60884-1 samt en nationell måttstandard, SS 428 08 34. Uttagen testas av ackrediterade laboratorier, som Intertek Semko i Kista. Under testet ansluts uttagen med 2,5 mm FK-kablar.

I ett första temperaturstegringsprov belastas uttagen med 22 A i en timme. Temperaturen får då maximalt öka 45 Kelvin (lika många grader Celsius). Mätningarna görs i såväl terminaler som hölje och anslutningsklämmor.

I nästa steg utsätts uttagen för bryt- och slitprov. Sedan görs ett andra temperaturstegringsprov. Vanligtvis 192 cykler med 22 Amperes belastning i en timme. Även nu får temperaturen som mest öka med 45 Kelvin. Dessutom görs bland annat måttkontroll och tester av mekanisk hållfasthet.

Vanliga vägguttag i hem är oftast avsäkrade med 10 A och anslutna med 1,5 kvadrats kablar.

Tillverkare kan välja att göra hårdare provning, men den informationen når sällan slutkunden.

KÄLLA: Elsäkerhetsverket och SEK
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Och då jämför du det med testningen för CEE uttag och informerar mig om var den stora skillnaden är....
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Den testen får du be elsäkerhetsverket om :-)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Saken är den att stagnationstemperaturen är uppnådd långt innan en timme har gått. Så de testas i praktiken med 22A i oändlig tid.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Varför går då många ut med informationen om att standarden säger maxbelastning 10/16A under max 3 tim? Hittar inget nu men tror att jag läst det från bla elsäkerhetsverket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Det undrar jag också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av TomasL »

Det kanske beror på att en normalt vägguttag slits ut rätt snabbt, och då blir det varmt i det.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Javisst slits dom speciellt om man stoppar i och ut under belastning. Men att detta om 3 tim skulle vara en del av standarden?
Därför satte jag dit nya uttag och man drar ju inte ur billaddare utan avbryter laddningen först via fjärren/knapp på instrumentet. Men visst jag har min laddare permanent hängande på stolpen med låst lucka till schukouttaget. Många kanske inte tänker på detta utan drar ut laddsladden i vägguttaget för att packa in laddaren i bakluckan och då blir det fort brända kontakter i uttaget.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

Palle500 skrev: 13 juni 2021, 10:00:36 Läs på om lite fakta och krav från svensk myndighet:
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
1-fas/3-fas beror på vilken elbil du har. Vilken modell har du köpt?

I princip fungerar schuko utmärkt med 10A men det är inte specat för kontinuerlig belastning av 10/16A. Jag skulle inte använda detta om uttaget är monterat på tex trävägg. Nu är min laddare ansluten i en stolpmonterad motorvärmarebox med nya 16A schukouttag.
Skarvkabel skulle jag aldrig använda. Har man råd att köpa en ny bil har man även råd med rätt laddare hemmavid.
Vi kommer få en Kia Ceed Phev SW år 2021.

tack för länken som jag läste och reagerade på följande:
"Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte
gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög
belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen
till 8-10A"

Hur kan jag kontrollera laddningen till 8-10A, var gör jag det?

Jag har tittat på skarvsladd och söker en med följande kriterier: IP44 (utomhus, 16A säkring, 230V (enfas), upp till ca 3,7kW.

Ponera att du laddar från vägguttag med 230V och med säkring på 20A. Kommer då skarvsladden begränsa effekten till 3,7kW och om det drar 15A vid laddningen och en diskmaskin körs som drar 6A så går huvudsäkringen på 20A i villan.
Säkringen på skarvsladden går om det drar mer än 16A under laddning. Är det via Ohms lag jag räknar ut hur mycket ström som går vid laddning:

Spänning (V) * Ström (A) = Effekt (W)

230V * X = 3,7kW X = 16,08A

Osäker på vilken effekt i detta fall, är det från vägguttaget (nominell effekt 4,6kW) eller skarvsladden (3,7kW) ?
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Kronberg »

Du ställer maximal laddström i bilen. Men eftersom användargränssnittet är utvecklat av en idiot så anges inte strömmen, du får välja mellan maximal, minskad eller minimal. Går säker att ta reda på vad det innebär på något KIA forum.
http://webmanual.kia.com/DA_GEN2_V/AV/E ... management
Skriv svar