skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Säkringens syfte är inte att skydda lasten. Det är ledningarna som skyddas.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30012
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Självklart. Men det är inte rätt någonstans att använda så lång och tunn kabel att säkringen inte löser.
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Nej, det är det inte. Det medför andra problem och risker.
Jag försöker bara bemöta felaktiga påståenden.
Jag försöker bara bemöta felaktiga påståenden.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30012
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Jag har inte påstått att säkringarna i elcentralen ska skydda inkopplad last.
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
ok, då har jag fått det felförklarat för mig
men praktiskt så har man sett allt för många överlastade vanliga kontakter
fördelen med runda grövre är inte att förakta, även om dom med kan överlastas och jag har sett en del som smält där med
speciellt dom med ärgade mässings metalldelar
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Hur är andelen smälta schuko i förhållande till andelen smälta CEE?
Om vi nu bortser från att schuko i allmänhet är äldre.
Om vi nu bortser från att schuko i allmänhet är äldre.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Finns det en livslängd specifikation på kontakttyperna?
skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Denna fakta anger Kia för medföljande AC laddbox (är en hybrid bil). Strömmen är ställbar via bilens meny 8,10,12A. Alltså den ström som matas via schukouttaget. Man ser även att laddboxens schukokontakt har en tempsensor som skyddar för brand i uttaget. Problemet med en skarvsladd blir att man inte övervakar temperaturen i den ände som skarvsladden matas!
För denna hybrid så anges 5 mil som räckvidd vilket borde ge en max laddtid av ca 3tim vid 8A (1,8kW).
Edit För denna hybrid så anges 5 mil som räckvidd vilket borde ge en max laddtid av ca 3tim vid 8A (1,8kW).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Hur kontakterna används, i vilken miljö borde ha relevans.
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Låter otroligt snabbt med så låg laddström, hur har du räknat då? Jag förväntade mig minst det dubbla.Palle500 skrev: ↑15 juni 2021, 08:54:51 Denna fakta anger Kia för medföljande AC laddbox (är en hybrid bil). Strömmen är ställbar via bilens meny 8,10,12A. Alltså den ström som matas via schukouttaget. Man ser även att laddboxens schukokontakt har en tempsensor som skyddar för brand i uttaget. Problemet med en skarvsladd blir att man inte övervakar temperaturen i den ände som skarvsladden matas!
IMG_2037.jpg
Edit
För denna hybrid så anges 5 mil som räckvidd vilket borde ge en max laddtid av ca 3tim vid 8A (1,8kW).
Pratade med en bekant som lånar hem Polestar 2 lite då och då, och frågade vad det skulle ta att ladda upp en BEV med 10A laddström. Han sa att det tar flera dar med så låg laddström .
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Hej helt rätt jag räknade fel 6 tim är nog mer rätt. 1,8kW i timmen x 5 mil ger 5 tim men lite förluster m.m 6 tim.
Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Den har ett batteri på 78kWh om det är det stora batteriet. Så det tar 32h om det är tvärtomt.
Den drar 1,7kWh/mil. Så det blir ju drygt 1,3mil i timmen.
Den drar 1,7kWh/mil. Så det blir ju drygt 1,3mil i timmen.
skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid
Det är ju en laddhybrid? Med 5 mils räckvidd och 8 A laddström från 230 VAC 230x8=1,8 kW.
Edit
Strömmen är ställbar 8, 10, 12A men TS vill köra på 8 A.
Edit
Strömmen är ställbar 8, 10, 12A men TS vill köra på 8 A.