skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Säkringens syfte är inte att skydda lasten. Det är ledningarna som skyddas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av MadModder »

Självklart. Men det är inte rätt någonstans att använda så lång och tunn kabel att säkringen inte löser.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Nej, det är det inte. Det medför andra problem och risker.
Jag försöker bara bemöta felaktiga påståenden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av MadModder »

Jag har inte påstått att säkringarna i elcentralen ska skydda inkopplad last. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av grym »

danei skrev: 13 juni 2021, 23:24:49 6 henry? Den märkningen har jag inte sett.

6h betyder att klacken för nycklingen sitter klockan 6. Dvs, rakt ner. Den är olika beroende på spänning och frekvens som donet är avsett för. Det har inget med hur länge det är avsett att användas.
ok, då har jag fått det felförklarat för mig

men praktiskt så har man sett allt för många överlastade vanliga kontakter

fördelen med runda grövre är inte att förakta, även om dom med kan överlastas och jag har sett en del som smält där med
speciellt dom med ärgade mässings metalldelar
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Hur är andelen smälta schuko i förhållande till andelen smälta CEE?
Om vi nu bortser från att schuko i allmänhet är äldre.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av rikkitikkitavi »

Finns det en livslängd specifikation på kontakttyperna?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Denna fakta anger Kia för medföljande AC laddbox (är en hybrid bil). Strömmen är ställbar via bilens meny 8,10,12A. Alltså den ström som matas via schukouttaget. Man ser även att laddboxens schukokontakt har en tempsensor som skyddar för brand i uttaget. Problemet med en skarvsladd blir att man inte övervakar temperaturen i den ände som skarvsladden matas!
IMG_2037.jpg
Edit
För denna hybrid så anges 5 mil som räckvidd vilket borde ge en max laddtid av ca 3tim vid 8A (1,8kW).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Glenn »

danei skrev: 14 juni 2021, 23:20:54 Hur är andelen smälta schuko i förhållande till andelen smälta CEE?
Om vi nu bortser från att schuko i allmänhet är äldre.
Det måste väl gå minst 1000 schuko på varje CEE ? ..i landet alltså.

Så svårjämfört oavsett.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur kontakterna används, i vilken miljö borde ha relevans.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av md7dani »

Palle500 skrev: 15 juni 2021, 08:54:51 Denna fakta anger Kia för medföljande AC laddbox (är en hybrid bil). Strömmen är ställbar via bilens meny 8,10,12A. Alltså den ström som matas via schukouttaget. Man ser även att laddboxens schukokontakt har en tempsensor som skyddar för brand i uttaget. Problemet med en skarvsladd blir att man inte övervakar temperaturen i den ände som skarvsladden matas!
IMG_2037.jpg
Edit
För denna hybrid så anges 5 mil som räckvidd vilket borde ge en max laddtid av ca 3tim vid 8A (1,8kW).
Låter otroligt snabbt med så låg laddström, hur har du räknat då? Jag förväntade mig minst det dubbla.
Pratade med en bekant som lånar hem Polestar 2 lite då och då, och frågade vad det skulle ta att ladda upp en BEV med 10A laddström. Han sa att det tar flera dar med så låg laddström :).
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Hej helt rätt jag räknade fel 6 tim är nog mer rätt. 1,8kW i timmen x 5 mil ger 5 tim men lite förluster m.m 6 tim.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av danei »

Den har ett batteri på 78kWh om det är det stora batteriet. Så det tar 32h om det är tvärtomt.
Den drar 1,7kWh/mil. Så det blir ju drygt 1,3mil i timmen.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

skarvsladd för AC laddning av Plug in hybrid

Inlägg av Palle500 »

Det är ju en laddhybrid? Med 5 mils räckvidd och 8 A laddström från 230 VAC 230x8=1,8 kW.
Edit
Strömmen är ställbar 8, 10, 12A men TS vill köra på 8 A.
Skriv svar