Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mri »

Hej alla gamla vänner på elektronikforumet! Long time no see.

Jag har nu letat runt en del, och försökt felsöka en del, men det börjar bli dags att hitta nån som vet mer om det här. Dessutom tror jag detta automations system blivit designat av ett företag i Sverige för länge sen. Hoppas någon här har konstruktiva ideer om/hur detta går att lösa.
IMG_20210612_131438.jpg
Vad det handlar om är ett gammalt Sharp PLC system som hanterar bräder in och bräder ut (stapling, etc.) från en hyvelmaskin i ett sågverk som en god vän äger.
Systemet fungerade tills nyligen, men hade stått oanvänt ett halvår eller så, och därefter vägrar starta. Det finns en röd FAULT led (selftest) på PLC modulen som lyser direkt när modulen får matningsspänning.
PLC modulen heter Sharp ZW-70CU och är från serien W70H.
Power modulen heter Sharp ZW-1PU (5V DC, 7A max).
Denna serie blev EOL på slutet av '90 talet. Jag har inte lyckats hitta manual till denna serie, men nog till den lite nyare serien JW70H.
Jag har ännu inte försökt kontakta Sharp support om de möjligen har manual till denna.
Dokumentationen vid sågverket är noll. Såvitt vi förstår finns själva programmet endast i PLC modulens EPROM.

I manualen till den nyare JW70H serien står att den exakta FAULT felkoden kan läsas ut från en viss adress m h a ett programmeringsverktyg. Jag har inget sådant verktyg, men kan beställa någon begagnad från nätet. Dessa verkar finnas (t.ex. Sharp JW-15PG). Men största problemet här är at jag inte hittat den exakta manualen till ZW-70CU och knappast kan lita på att felkoderna är de samma som den nyare serien JW70H.

Anyway, denna felsökning har jag (och en annan) gjort hittills:
  • konstaterat att ZW-1PU powern är dålig. 2V "rippel" när den belastas med 4A. Men, logik modulen drar bara lite ström och då är ripplet 100 mV ungefär. Försumbart enligt mig. Dessutom har logik modulen blivit testad och körd på en lab.power med samma resultat.
  • samtliga elektrolyter i logik modulen har blivit bytta mot nya
  • en begagnad likadan PLC modul beställdes från USA, men den visar också FAULT. Med dessa "reservdelar" ha vi provat olika kombinationer, men alltid FAULT. Rent logiskt verkar det betyda att det är själva programmet i EPROMet som är boven... Men jag kan ju tänka mig att när PLC'n kör på lab bänken utan kontakt med de rätta IO modulerna programmet är skrivet för är det ju ett fel i sig själv som den kanske detekterar. Jag vet för lite om PLC'er!
Hjälp! :cry:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för spänning på batteriet?
Mät utan att koppla loss det så du inte riskerar att radera minnet. Eller ha nätspänningen på om du måste lossa batteriet.

Skaffa programmeringskabel är steg 1 om man vill lösa såna här problem.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mri »

Tack för svar!

Batteriets spänning är normalt. Det var halvdåligt och blev bytt av han som tittade på systemet före mig. Han hade servat kortet (bytt avkopplins-kondensatorer) med batteriet bortkopplat. Enligt honom är batteriets uppgift att hålla liv i RAM minnet vid strömavbrott och dyl. Själva programmet finns på ett eprom.
Kan det stämma?
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av Joe »

Om det finns ROM så är det en separat modul inuti ZW-70CU. Inget som följer med som standard.
Finns modulen? Och sitter det EPROM på denna?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mrfrenzy »

Programmet körs från RAM, att ladda program från eprom vid boot är en option inte standard.

Väldigt många installatörer/tillverkare använde inte eprom/eeprom över huvud taget. Det fanns inte ens möjlighet att programmera med de första handenheterna utan man var tvungen att köpa och släpa runt på en separat eprom-programmerare och uv-raderare.

Det är väldigt vanligt att eeprom är tomt eller inte innehåller korrekt program.

Eftersom batteriet varit tomt låter det mycket sannolikt att detta är problemet, om ni inte får tag på en utskrift eller diskett är det nog snabbast att börja om med en modern PLC.
Jag har gjort detta jobb på några sågmaskiner, det kan vara mycket tidskrävande.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mri »

I ZW-70CU modulen finns ett tilläggs kort ZW-1MA som är en "Memory module" enligt Sharps websida.
Detta kort har en 0.047F superkondensator och en IC sockel med eject-spak, var jag antar ett EPROM kunde sitta, men sockeln är tom.
Batteriet kopplas till huvudkortet i ZW-70CU, inte ZW-1MA tilläggs kortet.
Huvudkortet har en Toshiba TC57256AD-15 EPROM i sockel, och nog är det säkert så att detta är ZW-70CU's egen "firmware", eftersom det står "70CU V1.2" på etiketter både på originalet och på den som blev köpt från USA.
IMG_20210612_204644.jpg
Jag prata igen med ägaren och maskinen har stått oanvänd över vintern, dvs den har antagligen stått spänningslös ett halvår.
När den ännu fungerade, hade den en del problem, som maskinskötaren hade löst genom att värma lite inne i styrskåpet med en värmeblåsare, och då hade den fungerat igen. Efter vintern fungerade inte det tricket mera.

Hursomhelst, om nu modulen ännu hade programmet kvar efter vintern, så har det definitivt försvunnit efter att komponenter blivit utbytta medan batteriet varit frånkopplat en längre tid.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mrfrenzy »

Ja nu är du tyvärr helt utan program. Finns det något elschema åtminstone att utgå ifrån?

Är det en standardmaskin som sålts till många företag eller är den specialbyggd för denna kunden?
Om det är en standardmaskin så kan det ju finnas andra som har programmet även om tillverkaren lagt ner.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av Joe »

Assumption is the mother of all fuckups


Kortet är inställt på RAM läge.

Typisk läge med gamla PLC, maskinägaren byter inte batteri i tid.
Eller elektrikern har ingen aning och byter batteri med spänningen avslagen eller plockar ur CPU'n när batteriet sitter i nätdelen (matas via bakplanet)
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av ds77 »

Hur många in och utgångar används och vad styr de? Jag funderar lite på hur komplext det skulle vara att göra om från grunden.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Re: Gammal Sharp PLC i hyvelmaskin vill inte starta

Inlägg av mri »

Det verkar inte vara ett standard system för sågverk.
Elritningar skall finnas men jag har inte sett dem.
Angående komplexiteten sitter det 6 st IO moduler på PLCn. Ca 50 reläer (eller vad det nu var) fanns i skåpet i anslutning till PLCn.

Tack ska ni ha för er input.
Planen är nu att anlita något proffs för att förnya PLCn och göra ett nytt program, men försöka återanvända det som kan återanvändas.
Skriv svar