18650-batterier laddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Jag ska försöka göra ett batteripack till Biltemas grästrimmer, det blir ett en 3D printad batterihållare med 4-5 gamla datorceller i serie, har en liten laddare med avstängning vid fulladdat, som kan ladda ett batteri i taget, vill göra det så att jag plockar bort batterierna och laddar dom ett och ett, har inte koll på detta med balansering, så jag undrar om det skulle funka att göra på det viset, eller blir batterierna obalanserade. Vad finns det för övriga saker jag måste tänka på, vet om att man inte ska "leka" med dessa batterier
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av Bjaellerud »

Nej de är inte att leka med.
Man får verkligen veta vad man gör.
Vad jag tänkte nämna som ett steg i lösningen är att det tyx vara OK att ladda fler sådana celler parallellt.
Jag har sett apparater med två tre eller fyra 18650 celler liggande parallellt.
Gör du så slipper du göra många laddare, elelr lada ett åt gången.
Men laddtiden blir ju längre...
Det viktigaste är att inte ladda till högre spänning än 4,2 V.

Seriekopplade krävs då balanseringskrestar.
Risken finns annars för att en cell blir före och laddas till överspänning....

På KINA Wish finns ibland kretskort med flera sådana kretsar, att kopplas in med batteripaket av flera seriekopplade 18650 celler.

En del 18650 celler har inbyggd sådan krets.
Dvs ett lite kretskort som hindar överspänning, stänger av vid underspänning, och stänger av vid överström
Men det finns förenklade skyddskretsar i en del celler som endast består av ett PTC motstånd.
Finns ett sådant kort i cellen, brukar det synas som en hals lik den i toppen, men längst ner, samt en tunn folie , c:a 3 mm bre, från botten till topppen, under plasthöljet.

Roysan
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Om jag laddar flera parallellt, blir dom då balanserade så att jag kan koppla dom i serie i packet för att få 20V eller vad det ska vara, är ju inte jättevan med dessa batterier, därav dess
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av Bjaellerud »

Ja in bedömning är att ligger de parallellt så blir alla lika och rätt laddade, bar du har koll på spänningen.
En sak jag har med tre i parallell är en trådlös utomhusringledning med kamera och IR sensor, dvs ingen KINA leksak utan en dyr proffssak, den hade tre celler i parallell.
Pannlampor kan ha två paallellt.
En ficklampa jag har sitter de fyra parallellt i.

Ju längre de sitter tillsammans parallellt ju mer lika varandra blir dom, dvs balanserade.


Men, det finns ett stort men när jag tänker efter.
När du sen seriekopplar dem i maskinen, och börjar ladda ur dem, ofta med rätt hög ström.
Om en cell halkar efter, kommer den i värsta fall att bli polvänd när de andra trycker på.
det är inte bra.

Så rekommendationen är ändå elektroniska balanseringskretsar, och då särsklit funktionen som stoppar djupurladning.
Och har celler sådan inbyggd är det ju grönt, men det fuskas med detta trots text på cellen.

Roysan
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Ska kolla vad det är för prylar jag har hemma, de funkar till att ha två parallellt till Classes bluetoothspelare, kommer nog att avvakta detta ett tag
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av Bjaellerud »

Här har vi en person som skriver mycket nyttigt om dessa celler.
http://lygte-info.dk/info/BatteriesRidi ... %20UK.html
Bl.a om hur det finns fantasi värden på kapacitet.
Hur man fuskar och märker om slutkörda accar och säljer.

Allra längst ner på sidan finns en länk: my artikel index..... https://lygte-info.dk/info/indexArticles%20UK.html
Här mäter han på cellerna, öppnar dem för att se hur man fuskar med skyddskretsarna , och hur man kan se om det finns skyddskrets och av vilken typ.

Läsvärt. Men ett stort ämne att ge sig in på.

Får man tag på bra celler, och sköter dem rätt är det fantastiska batterier.
Men köper man kinesiska med fantasispecificationer betyder det med största sannolikhet att man blir lurad.

Roysan
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av Humulus »

Tveksamt om begagnade Laptop-celler ger tillräcklig ström för en Trimmer..
Nya brukar dom vara specade runt 2C och begagnade celler har ju oftast sämre kapacitet.
Sen så är det ett aber med att sätta dom i hållare, hållarna gör att det blir kontakresistans
som ytterligare försämrar kapaciteten.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av MNorrgren »

Att använda begagnade batterier från ett laptop-batteri ska du nog som andra säger vara försiktig med, de är slitna och har nog rätt begränsad kapacitet och förmåga att leverera ström- risk för skador på batteri och utrutning.

Ska du inte ha fler batterier än så här så skulle jag nog köpt nya, de är i förhållande inte så dyra, specielllt inte utomlands. Om man väljer rätt butik får du bra kvalitet också. Välj alltså inte några överspecade från kina. Jag köpte dessa för inte så längesedan, och är mycket nöjd med dem. Köpte 21 stycken till ett 7s3p batteripack. https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... ished.html

Det är alltså 3 celler parallell, kopplade 7 celler i serie så att säga. Bild från internet:
7s3p_25.2v_battery_pack_with_samsung_25r5_18650_battery_cu_iso.jpeg
Jag valde celler utan skyddskrets, då jag behöver ett stort strömuttag på ca 20A. Skyddscellerna i batterierna brukar vara på betydligt lägre ström. För att dessa ska kunna laddas säkert rekomenderar jag att du använder en sk BMS, en krets anpassad för hur många celler du har i serie, som laddar varje cell individuellt, eller cellpar ska jag säga. Du kan egentligen koppla hur många celler som helst parallell även om nog inte ska ha för många. En bra BMS kostar inte så många kronor, och är ett bra sätt för en säker laddning av sådana batterier. Det du måste tänka på är att du har en laddare anpassad för batterispänningen, den totala.... Har du 5 celler parallellt ska du ha en laddare för 5celler ,21 volt. Exempelvis en sådan här:

Denna laddaren kopplar du direkt till batteriet, och sedan sköter BMS´en balanseringen av cellerna.



Jag har byggt en trimmer med en borstlös motor, jag kör med ett vanligt RC-batteri, LiPo 6s, 6000mAh resp 5500mAh. Denna drar vid maximal effekt 1600watt vid 22.2-25-2V, men brukar ligga på ungefär 500-1000watt beroende på hur tjockt gräset är. Detta motsvarar ju ca 20-40A, när jag mätte runt 20-30A. Så du måste alltså ha rätt bra tryck i cellerna för att klara av belastningen. Nu är denna lite överdimensionerad och drar mer ström än den behöver, hade klarat mig med mindre motor med lägre effekt men detta vad jag hade hemma och inte behövde köpa något. Så du måste ju se till att du har bra celler som orkar med. Länkar till min egen youtube-film:



Vad jag vill komma här, jag hade nog köpt ett färdigt batteripack, samt en laddare till detta och använt istället. Blir nog billigare i längden.... Ett LiPo av bra kvalitet är ok prismässigt och en bra laddare inte eller så dyrt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Kommer att använda batteriet till skruvdragaren, håller på att skriva ut ett fäste nu, 18650 i lösvikt känns lite lömska, tack för input i tråden
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av MNorrgren »

Låter bra! Äsch, ingen större fara att använda lösa celler, däremot måste man hantera den med respekt då de är ju kraftiga och kan orsaka brand vid felanvändning. Gäller att ha koll på poler och bara vara noggrann och metodisk!

Jag svetsade själv ihop ett pack för inte så längesen med just de lösa cellerna jag länkade till. Ska vara till en typ Dyson-dammsugare. Fungerar kanon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Det blev en utskriven adapter och ett 18V AEG-batteri, den är inte färdig ännu, men jag var ju tvungen att testa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av helmut »

Batteridoktorn i Solna "Stockholm" brukar ha ett lager av billiga halvbra batterier från elcyklar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av MNorrgren »

Det blev ju hur bra som helst! Snyggt jobbat! Nog säkrast och enklast på det stora hela!
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: 18650-batterier laddning

Inlägg av salle »

Adaptern ska fästas på trimmern, nu sitter allt med ett buntband, och så ska jag försöka få till så att batteriet glider i läge lättare, han som gjort orginalfilen har använt en klippt bit från en aluminiumburk som kontakt på adaptern, medan jag hittade en tunn kopparskena i en skrotad pryl på jobbet, och den är liiite tjockare.
Skriv svar