Kom ihåg att Du mäter på en trasig komponent. Två av pinnarna är kortslutna == likvärdiga vid mätningen.
Mäter Du en fungerande diodsträcka mellan två pinnar på denna, kan Du även göra det mellan två andra pinnar eftersom de två kortslutna är just kortslutna.
En pinne direkt till +12V kan vara antingen en emitterföljare med NPN, eller emittern på en PNP. Är komponenten sönder med ett hål mitt i beteckningen och schema saknas måste Du nog dessvärre rita upp lite mera kring den för att vara säker på vilket.
Hur andra trissor har pinnarna är helt ovidkommande. Det enda helt säkra vi vet om den är att den tillverkats av National Semiconductor och har en beteckning som slutar på siffran 2.
För att ersätta den måste det fastställas NPN/PNP och inkoppling. Själva komponentvalet är nog hyfsat okritiskt. En kraftigare BC-någonting eller en BD-någonting bör ha god chans att kunna användas.
Identifiera transistor
Re: Identifiera transistor
Case closed! Jag körde på mitt antagande om EBC och Martas råd om halvfet LF-trissa.
Det blev en 2SC3421 som tål 120V 1A med konfig ECB. Det visade sig att tåtarna som lämnade kortet gick till knappen "set speed" dom ju finns på de flesta farthållare.
Nu slipper jag sitta och hålla gasen nere i mil efter mil i 80 km/tim som är min marschfart.
Det är kul med gammal elektronik där man kan se vad komponenterna heter utan mikroskop och dör det går att löda utan att flortunn print försvinner.
Tidigare i år grottade jag ner mig i varmvattenberedaren (Truma), en gasoldriven historia som var svårtänd och ofta slocknade utan återtändning.
Återigen enkel elektronik. Lustig lösning där man byggt ett tändsystem liknande gammal bil med tändspole och ett gasurladdningsrör med tändspänning 250V. (Uppe i höger hörn)
Byte av gasurladdningsröret fixade den gamla konstruktionen så att den lär fungera många år till
Det blev en 2SC3421 som tål 120V 1A med konfig ECB. Det visade sig att tåtarna som lämnade kortet gick till knappen "set speed" dom ju finns på de flesta farthållare.
Nu slipper jag sitta och hålla gasen nere i mil efter mil i 80 km/tim som är min marschfart.
Det är kul med gammal elektronik där man kan se vad komponenterna heter utan mikroskop och dör det går att löda utan att flortunn print försvinner.
Tidigare i år grottade jag ner mig i varmvattenberedaren (Truma), en gasoldriven historia som var svårtänd och ofta slocknade utan återtändning.
Återigen enkel elektronik. Lustig lösning där man byggt ett tändsystem liknande gammal bil med tändspole och ett gasurladdningsrör med tändspänning 250V. (Uppe i höger hörn)
Byte av gasurladdningsröret fixade den gamla konstruktionen så att den lär fungera många år till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Identifiera transistor
BC168-serien i TO92 fanns med följande benkonfiguration
BC16x ECB
BC23x CEB
BC31x EBC
Så den fanns med alla möjliga kombinationer
BC16x ECB
BC23x CEB
BC31x EBC
Så den fanns med alla möjliga kombinationer