Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av 4kTRB »

Med 20k ohm som mest drar det ström, eller hur?
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av helmut »

Fick in mördarsniglar med nya växter förra året. I år när jag skulle ut på snigeljakt hittade jag några gråa sniglar med svarta ränder och prickar. Tänkte avliva dessa men jag kollade först på nätet och fick fram uppgifter on att det var Pantersniglar som gillade döda växter och kött. Eftersom jag inte hittade några skador på växterna förpassade jag dessa till snåren av buskar och växter.
På flera ställen en bra bit från min trädgård har jag hittat massor med svarta sniglar men jag har inte hittat en enda svart snigel i min trädgård och inte en enda skada på vare sig växter eller jordgubbar som växer lite överallt i min trädgård. blir det för många Pantersniglar tycker mina fåglar att det är en delikatess och låter sig väl smaka.
Har delat med mig av mina pantersniglar som med god aptit sätter i sig mördarsniglar.
Dessvärre är Pantersnigeln en invasiv art så jag tror inte någon expert skulle våga komma med rådet att använda Pantersniglar till att utrota mördarsniglar.
Misstänker att Pantersniglar även avger en lukt som skrämmer bort mördarsniglar!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av MadModder »

Fast de svarta sniglarna är inte mördarsniglar. De är vanliga skogssniglar och äter döda växtdelar och svamp. Därmed lika nyttiga som daggmaskar.
Mördarsniglarna (spansk skogssnigel) som också äter levande växter är bruna.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av Nerre »

Tyvärr kan den spanska skogssnigeln (som man insett egentligen kommer från Frankrike) para sig med de svarta svenska sniglarna, och då kan avkomman bli svart.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Varningsskylt för Elektriskt Hemmagjort Mördarsnigelstaket.

Inlägg av MadModder »

Ja fast hur stor är risken (eller chansen) att den blir just svart?
För det första beblandar de sig inte alltid.
Och för det andra blir avkomman allt från svart till orange.
Så att en hel hög på samma ställe har blivit svarta finner jag högst osannolikt.
Skriv svar