Hjälp identifiera trasig komponent
Hjälp identifiera trasig komponent
Nån som kan hjälpa mig identifiera D38.
Den är helt slut och har expolderat.
Tror jag ser att det står 1470 på den men kan inte hitta nån som ser liknande ut
Något proffs som har bra koll? Tror det är en diod men suger på att identifiera dessa saker på kretskort
Den är helt slut och har expolderat.
Tror jag ser att det står 1470 på den men kan inte hitta nån som ser liknande ut
Något proffs som har bra koll? Tror det är en diod men suger på att identifiera dessa saker på kretskort
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Kanske värt att nämna är att det är en ECU/motorstyrdon så spänningen i kretsen bör ej aldrig vara mer än 14-15v
Nån som har en ide på vad jag bör ersätta denna med?
Dimensionerna är ca 5,5mm x 2,7mm
Nån som har en ide på vad jag bör ersätta denna med?
Dimensionerna är ca 5,5mm x 2,7mm
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Antagligen en diod.
D = Diod
R = Resistor
C = Kondensator ( capacitor )
Men exakt värde vet jag inte.
D = Diod
R = Resistor
C = Kondensator ( capacitor )
Men exakt värde vet jag inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Misstänkte att det är en diod.
Nu till det stora problemet att hitta en ersättare.
Kan jag på något sätt identifiera vilken typ av diod det kan vara?
Finns ju en del olika typer
Nu till det stora problemet att hitta en ersättare.
Kan jag på något sätt identifiera vilken typ av diod det kan vara?
Finns ju en del olika typer
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Det är en diod, naturligtvis, troligen en schottky eller en transil, omöjligt att veta.
Dock har den brunnit upp, är det garanterat mer saker som är förstörda, vilket inte alltid är så lätt att hitta.
Dock har den brunnit upp, är det garanterat mer saker som är förstörda, vilket inte alltid är så lätt att hitta.
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Frågan är om det verkligen är något mer som gått, har tre likadana kretsar där alla har sammas symptom. (har dock bara öppnat upp en för det är så jävla bökigt att få bort all silikon)
Känns som det kanske är dåligt materialval/låg kvalité på dioden?
Utgången skall dras mot GND när den aktiveras men nu ligger ingången och utgången byglade konstant med en felkod då som blir Fuel pump V+ short.
Kan inte se något mer på denna sida av kretskortet som ser ut att ha orsakat problemet och styrdonet fungerar i övrigt om man ser till att köra pumpen manuellt
Känns som det kanske är dåligt materialval/låg kvalité på dioden?
Utgången skall dras mot GND när den aktiveras men nu ligger ingången och utgången byglade konstant med en felkod då som blir Fuel pump V+ short.
Kan inte se något mer på denna sida av kretskortet som ser ut att ha orsakat problemet och styrdonet fungerar i övrigt om man ser till att köra pumpen manuellt
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Problemet är ju att felen i princip inte är synliga.
Utan Schema är det svårt att felsöka och veta vad som gått snett.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att utgång och ingång är byglade.
Är bränsle pumpen kopplad så den har konstant batterimatning och kopplas till minus när den skall gå, eller tvärtom?
Utan Schema är det svårt att felsöka och veta vad som gått snett.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att utgång och ingång är byglade.
Är bränsle pumpen kopplad så den har konstant batterimatning och kopplas till minus när den skall gå, eller tvärtom?
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Om du har några feta dioder liggande så skulle jag sätta dit en sådan och prova
Det kan inte hända något annat än att den ryker också.
Behöver inte vara smd diod, dekan vara en med långa ben också om du får plats för den
Det kan inte hända något annat än att den ryker också.
Behöver inte vara smd diod, dekan vara en med långa ben också om du får plats för den
Re: Hjälp identifiera trasig komponent
Är det till en Audi?
En del bensinpumpar blir sämre i lagrena och går tyngre tills säkringen går eller kanske i det här fallet en diod.
Du kanske kan mäta strömmen som pumpen drar direktkopplad till batteriet... och jämföra vad den ska dra?
En del bensinpumpar blir sämre i lagrena och går tyngre tills säkringen går eller kanske i det här fallet en diod.
Du kanske kan mäta strömmen som pumpen drar direktkopplad till batteriet... och jämföra vad den ska dra?