Modifiera laptop nätdel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Har ganska gott om standard 60w nätdelar till laptops. Fått av kompisar osv.

Dom är nästan uteslutande på 19v men jag skulle vilja ladda ett 5s lithiumbatteri. Alltså minst 21v. Finns det någon chans att modifiera lite eller är det bara korkat? Har inte öppnat och tittat efter hur det ser ut.

Jag är inte utfattig kan köpa saker som passar bättre. Men hade varit najs att kunna använda skit man har så att säga. Ett alternativ är ju att nöja sig med 4s lithiumbatteri.

/Knut
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Danny »

Det kan man oftast göra. Nu vet jag inte exakt hur din är uppbyggd.
Baseras feedbacken av tex TL431 kan du ersätta ena motståndet i spänningsdelaren med en potentiometer.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Har tittat in i nätdelen. Hittar faktiskt bara en krets med fler ben än 3. Om man inte räknar med likriktaren.
Har inga problem att lokalisera var isolationen mellan primär och sekundär sida är. Stora elektrolytkondensatorn för att glätta efter likriktaren är lätt att hitta så att säga. Optoisolatorn mellan "sidorna" har jag med hittat. Men jag funderar på om spänningsdelaren som du nämner sitter på primär eller sekundärsidan av transformatorn. Jag tänker mig att den borde sitta sekundärsidan och har lokaliserat ett par ytmonterade motstånd som sitter mellan plus och minus på elektrolytkondensatorerna på utgången.

Även om det inte är en tex TL431 som sköter detta. (Var väldigt svårt att se någon text alls på den lilla kretsen) Så måste väl utspänningen mätas på något sätt antar jag. Kan man göra det på något annat sätt än via en spänningsdelare?

Funderar även lite på hur återkopplingen genom optoisolatorn fungerar. Är det "analog" återkoppling. Alltså att man styr hur starkt lysdioden isolatorn lyser beroende på utspänning och sedan reglerar primärsidan efter det? Så det jag ska påverka är i så fall just den återkopplingen? Trodde (innan jag funderade lite mer på det) att det var digitala ettor och nollor som gick igenom isolatorn. Men finns ju inga kretsar alls på "sekundärsidan" så det måste nästan vara analogt. En liten grej med tre ben sitter det där. Jag gissar på en transistor av något slag.

Nu har det nästan blivit en "tävling" av detta. Klart som tusan att jag ska lyckas justera utspänningen. Hur svårt kan det vara? :)

Mycket skärmning var det i den lilla klossen i alla fall. Helt innesluten i en plåtskärm. Ansluten till utgångens minussida. Annars blir det väl en radiosändare av det gissar jag. :(

/Knut
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Danny »

Nu har det nästan blivit en "tävling" av detta. Klart som tusan att jag ska lyckas justera utspänningen. Hur svårt kan det vara? :)
Perfekt. Den inställningen gillar jag :)

Feedbacken är helt analog och regleringen sitter på sekundärsidan.

Det är R13 du ska modifiera.

Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Danny »

Här är en tom en instruktionsvideo :)

Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Ah detta gillar jag. Nu förstår jag ju till och med hur det fungerar.

Vet precis vad jag ska göra i kväll. Identifiera komponenter. Synd bara att dom är så sjukt små. Får ta fram förstoringsglaset. :)

Tack för hjälpen. Återkommer med resultatet.

/Knut
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Humulus »

Fast att ladda et 4s LiPo med en "standard" Nätdel, 21V eller inte, nja...
Du måste ju i så fall bygga någon form av kontroller för övervakningen av batteriet iaf?
Enklast är nog att inhandla en laddare avsedd för ändamålet eller en Hobbyladdare, den
senare kan du ju sen driva med någon av dina laptopladdare-
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Ja, Jo det går utmärkt att ladda 5s till 21v och sedan vara nöjd med det. Men det är klart att lite "intelligens" skadar ju inte. Men med strömbegränsning och ett BMS som bryter vid överspänning klarar man sig.

Sedan ska man ju inte ligga kvar och mata in ström efter att man nått 4.2v även om spänningen inte stiger över 4.2v då överladdar man cellen. Men som sagt med ett BMS och lämplig strömbegränsning så blir det finafisken.

Så visst har du rätt. Om man inte övervakar personligen, dvs avbryter manuellt när det är dags så behöver man lite hjälp av elektroniken.

Fast den här tråden handlar ju i första hand om modifikationen av nätdelen. :)

/Knut
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Humulus »

Jo, sant. Nätdelsmodifikationen kan ju dessutom vara användbar i andra sammanhang :-)
Har bara stor respekt för Li-Po batterier 8) man vill inte överladda dom.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Nu har jag letat och kollat. Är nu ganska säker på att jag har hittat det rätta motståndet som ska bytas ut. Först mot en potentiometer men kanske sedan mot en fast resistans.
Dessa komponenter är såååå små. Men att löda bort borde gå lätt. Den fastnar nog på lödpennan bara att värma och lyfta bort. :)
Nätdel.png
Spänningsreferensen verkar vara den lilla trebenta ytmonterade till vänster om inringat motstånd på bilden. Stämmer med kretsschemat som Danny så vänligt bifogat.

Intressant är att elektrolyten efter likriktaren efter provkörning och lite mätning behåller över 250v även 10 minuter efter att nätspänningen är bortkopplad. Misstänkte detta så jag kontrollmätte innan jag tog i grejorna efter provkörning. Hade kunnat få en ordentlig kyss av den.

Så nu får vi se om jag hinner ta nästa steg i kväll. Efter att allt annat har fått sin tid.

Jag har dessutom ett bekymmer med mitt jobb. Det tar för mycket tid ifrån mitt övriga liv. :)

/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Knut »

Success!
Utgångs elektrolyterna är på 25v så vågar inte höja så mycket men att justera upp utspänningen till 21v var noll problem. Ersatte 56k motstånd med 100k potentiometer. Blir spännande att hitta någonstans att pilla ner den "STORA" potentiometern för att kunna få på skalet igen. Gott om plats är det ont om. :(

Det var roligt att det var så pass enkelt trots allt. Största (minsta) problemet var just komponenternas storlek. :D

Ska göra lite belastningstester. Har bara testat "tomgång" än så länge men verkar fungera stabilt och bra hittills.
IMG_20210609_225816.jpg
Stort tack för hjälpen!
/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Modifiera laptop nätdel.

Inlägg av Danny »

Perfekt :tumupp: Gott att det fungerade :)
Skriv svar