Helt urladdat AGM-batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av mrfrenzy »

Vid 11,5V är det lämpligt att stoppa testet, efter det sliter du bara mer på batteriet och det ska aldrig laddas ur så långt vid verklig drift.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av säter »

notetoself skrev: 9 juni 2021, 12:04:01 13.3 V efter laddning som sjönk till 13.0 V.
Det låter lågt.
Jag vill minnas att Optima brukar ligga på 15.0 V nyladdade.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av Akai »

Jag tycker att det låter helt normalt efter lite vila.

Man kan toppladda till max 15V men spänningen börjar sakta att sjunka direkt vid avslutad laddning. Kring 12.8-13.4 är normal vilospänning på ett fulladdat batteri.

Just AGM är känsliga för under / överspänning, man tappar fort kapacitet / livslängd om man går för lågt ner eller överladdar.

14.6V tills att strömmen sjunkit ner ordentligt är lagom slutladd för AGM.
Och som tidigare nämnts, under 11.5 är förbjudet område. Med belastning ner till 12V brukar jag säga för att ha lite marginal.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av säter »

Jag har ett Optima som har stått urdraget i över ett år.
Det ska bli intressant att se om det hoppar igång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju lite olika bud om man ska använda låg eller hög ström för att uppväcka "döda" batterier.

Såhär säger en batteritillverkare (de flesta säger ju bara köp nytt batteri):
https://www.odysseybattery.com/wp-content/uploads/2020/05/ODYSSEY_Battery_Reconditioning_Charge_Procedure.pdf skrev:1. Discharge the battery using the vehicle head lights or connecting some electrical load to the battery and discharge to 10.0V under load measured with a hand-held digital volt meter. Once 10.0V is achieved, disconnect the electrical load or turn off the headlights or other electrical system or device.

2. Begin recharging with an approved charger as listed at www.odysseybattery.com and with appropriate amperage for the capacity of the battery, minimum 40% amperage of the 10 hour capacity rating of the battery. Utilizing chargers that achieve 14.7V during charge and 13.6V in float are ideal. Monitor the batteries terminal voltage with the charger operating to assure 15.0V is not exceeded at any time. Charge the battery until the charging amperage seems to be near zero amps and if the charger has a 13.6V float, float charge for 8-10 hours.

3. If the battery gets hot to the touch (exceeds 125⁰F), stop charging and allow to cool. Once cool, begin charging again until charge complete.

4. Charging times can be 6-10 hours depending on the charger amperage rating to the amp-hour rating of the battery. As an example, a 10 amp charger on an ODYSSEY PC925 would take approximately 7-8 hours to fully recharge.

5. Performing more than one discharge and recharge cycle is beneficial to increasing restored capacity.
För ett 92Ah (K20) batteri blir 10 timmars strömmen 92/1,15/10 = 8Ah. Det ska alltså då laddas med minst 3,2A
Just att övervaka temperaturen och ta paus vid 50 grader verkar vara viktigt enligt många källor, det är nog en anledning till att större CTEK kommer med tempsensor.

Det finns andra som laddar med 40A men sänker om temperaturen överstiger 40 grader.
Skriv svar