Helt urladdat AGM-batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av notetoself »

Lyckades klanta mig efter service av båten i våras, kanske 2 månader sedan. Slog tydligen inte av huvudbrytaren med följden att det nya (sent 2020) AGM-batteriet är helt urladdat.

Körde en hail mary och la på laddaren, men den ger inte helt oväntat felkod eftersom laddningen inte ens startar.

Batteri: https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/batter ... se-nordmax
Laddare: ctek mxs 5.0

En bekant att man kunde koppla ihop det med ett friskare batteri mha startkablar, och på så sätt få igång laddningen.
I så fall borde väl ett sätt kunna vara att köra några timmar med en old school-laddare.

1) Någon som har input i frågan?
2) Om man nu får igång batteriet, vågar man lita på det sen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av mrfrenzy »

Fråga 1: ja det går bra att parallellkoppla med startkablar och ladda, man kan ta bort startkablarna efter en kvart.

Fråga 2: nej det går inte lita på batteriet. Man får göra lite kapacitetstest och se om det är dugligt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av Akai »

Jag har lite erfarenhet av liknande.

Det kan gå att få fart på dem igen, men det är långtifrån alltid det lyckas.

Att gå på med startkablar är nog den sämsta idén man kan komma på. Iaf enligt erfarenhet. Av någon anledning går det aldrig att få fart på dem igen om man laddar på fullt i början.

Låg ström under lång tid har fungerat för mig, strömbegränsa på tex 50-100mA under en vecka eller så, sen kan man testa att höja till 500mA, låt stå några dagar och mät spänningen. Är den runt 12v kan man gå på med mera ström.

Någon med mer kemi kunskaper kanske kan förklara varför det fungerar bättre att ladda sakta i början. Vet inte om man minimerar att det byggs upp oxider som orsakar kortslutningar osv..
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av hsd »

Jag har använt en vanlig gammaldags laddare en stund ,5-15minuter och därefter kopplat in automatladdare, det har funkat bra men batteriet är inte pålitligt efter en djup urladdning
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av Henry »

Det som händer vid djup urladdning är att det bildas en viss typ av blysulfat på plattorna som inte direkt går att lösa upp och som hindrar ström från att komma år plattorna. Under en viss gräns vid urladdning blir det för mycket och vid helt urladdat går det snabbt utför och som sagt en typ som dessutom inte går att lösa upp längre. Man kan som sagt få en del tillbaka vid fullt urladdat men aldrig allt och den inre resistansen ökar även den så strömkapaciteten minskar och kan i värsta fall vara så låg att det i princip inte går att använda batteriet till något.
Senast redigerad av Henry 7 juni 2021, 03:17:26, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av xxargs »

sådant är väldigt trist när det sker på nya batterier - men 1-2 månader bottenurladdning utan någon batteriskydd som kopplar bort småelen i tid gör prognosen rätt dålig och du får nog vara glad om du får 60-70% av dess ursprungliga kapacitet kvar i batteriet.

En urladdningsprov bör nog göras (efter full uppladdning) med runt 4 ampere och tex se hur länge den håller en H4-lampa (ca 4 Ampere) lysande innan den falnar - det bör vara minst 20 timmar på en 90 Ah-batteri och slocknar den (spänningen under 10.8 Volt) redan efter 10 timmar så... är det inte så mycket värt med batteriet längre.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av notetoself »

Tack för er input.

Efter inlägget ovan knatade jag ut till verkstaden. Fegade på startkablarna pga lätt batteri-ptsd efter en batteriexplosion på jobbet i höstas, och satte på en old school-laddare ca 20 min.
Sedan fick jag Ctek-laddaren att starta en cykel, har stått på sen dess så vi får se hur det går. Satte laddaren på recovery-mode.

I en båt vill man ju inte vara osäker på batteriet så får väl snällt bita i det sura och köpa ett nytt.

Testar nog xxargs belastningsprov i rent nyfikenhetssyfte, om nu laddcykeln går klart.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av Humulus »

Nätet är ju fullt av "tips" och diverse "fantastiska" ideer och ladmanicker för att återuppliva gamla
Bly-accar, allt från polvändning till pulsladdning med hög spänning och diverse kemikaliebehandlingar.
Har hållit på en hel del med gamla accar och av mest nyfikenhet testat det mesta.
I princip inget funkar, eller, jo, man kan ofta få igång dom, men någon "de-sulfatering" av nämnvärd grad
går inte att uppnå och batterierna blir inte mycket att ha, tyvärr.
Gissar att den "Indiska-Metoden" funkar, men känns inte nyttig, vare sig för miljön eller hälsan.

Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av Zkronk »

Det var en ordentlig renovering :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av säter »

Den enda erfarenhet av AGM-batterier jag har är Optima.
Jag hade ett batteri som var dåligt, och demonterade det.
Jag rullade ut de tre rullarna och de var som indränkta i lera.
På en av rullarna var det bara halva längden som var kass.

Vad är det som händer?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av notetoself »

Återkoppling;

Test AGM 90 Ah, 12v H3-lampa 55W.
14 h.jpg
(Enheterna är spänning (V) och timmar (h).)


Edit:
Ca 62 Ah borde vara förbrukade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av hsd »

Optima har olika batteri egenskaper
Röda var först ute på marknaden riktigt bra startkraft men tåler inte långvarig mindre belastning
Senare kom det gula som klarar den långvariga belastningen bättre
Blå batteri är avsett för fuktiga miljöer, finns i 2 varianter
Tudor ( eller vad de heter nuförtiden) har ett liknande batteri
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av notetoself »

Såhär blev resultatet.

09:00 var spänningen med last 11.05 V.
10:45 var spänningen med last 9.3 V.

Man kan konstatera att spänningen rasade ganska fort sista 1:45 h.

Fram till 09:00 borde ca 74 Ah förbrukats (blå kurva).

Enligt det allvetande (?) internet påstås det att man ska lägga på 0.2 v för lasten vilket redovisas av den röda kurvan. (Källa: https://sutars.com/support/batterierna/belastningstest/, https://laitis.se/batterier/). Vet ej riktigt vad man ska tro om detta.
Efter avslutat test så gick spänningen från 9.3 V till 10.3 V på ca 1 minut.

Vad säger ni?
18 h.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av säter »

notetoself skrev: 9 juni 2021, 07:35:35 Test AGM 90 Ah, 12v H3-lampa 55W.
Bara 12.7v vid start?
Sänker en 55W lampa spänningen så mycket?
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Helt urladdat AGM-batteri

Inlägg av notetoself »

13.3 V efter laddning som sjönk till 13.0 V.
12.7 V när man la på lampan.
Skriv svar