Bilbatteri som laddar ur
Re: Bilbatteri som laddar ur
Kan absolut vara generatorn ja, det märks ju dessutom inte på säkringarna då den normalt är osäkrad (med vissa undantag)
Om bara typ en diod är paj kan generatorn fortfarande ladda och om firman bara mätt att spänningen går upp med motorn är igång och konstaterat generatorns funktion på det sättet så kan det ju ändå vara det felet.
Om bara typ en diod är paj kan generatorn fortfarande ladda och om firman bara mätt att spänningen går upp med motorn är igång och konstaterat generatorns funktion på det sättet så kan det ju ändå vara det felet.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Gå till en annan verkstad. Det bör inte ta mer än några timmar att hitta detta.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32774
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Bilbatteri som laddar ur
Såvida inte värmeutvecklingen sker inuti batteriet.
Alltså värmekamerans finess.
Alltså värmekamerans finess.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Min gissning är generatorn också om de har testat att dra säkringar och mätt. Man kan sätta multimetern på AC och mäta på generatorn också.
-
- Inlägg: 8210
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Bilbatteri som laddar ur
Med 4A som "last" så hittar man det på under 5 minuter med en värmekamera när bilen har svalnat till omgivningstemperatur.
Vart håller du till?
Vi är ju ett antal som har värmekameror och vet hur de skall användas.
Min gissning ligger också åt generatorfel.
Vart håller du till?
Vi är ju ett antal som har värmekameror och vet hur de skall användas.
Min gissning ligger också åt generatorfel.
Re: Bilbatteri som laddar ur
För länge sedan hade jag fel på min generator på Volvo 940, men den förde ett jäkla liv
det lät nästan som att kullager kommer att skära ihop när som helst. Men det visade sig kortis i dioden
i regulatorn
det lät nästan som att kullager kommer att skära ihop när som helst. Men det visade sig kortis i dioden
i regulatorn
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: Bilbatteri som laddar ur
Vanlig felkälla till tjuvström på bilar är att solenoiden för ac-kompressorn ligger konstant till. Känn kring remhjulen och kompressorn om där är varmt.
- farbrorvattenmelon
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21
Re: Bilbatteri som laddar ur
Jo, men det borde väl alla laster förutom typ startmotor och generator vara och de bör vara kontrollerade vid det här laget.
Ac-solenoiden styrs ju normalt i moderna bilar av en klimatstyrenhet som har någon form av matning även vid avstängd bil.
Annars är klassiker ärgad dragkrokskontakt med överledning, men gissar att han inte har krok på Porsche?
Ac-solenoiden styrs ju normalt i moderna bilar av en klimatstyrenhet som har någon form av matning även vid avstängd bil.
Annars är klassiker ärgad dragkrokskontakt med överledning, men gissar att han inte har krok på Porsche?
Re: Bilbatteri som laddar ur
på Porche vet jag inte - men på andra premiumbilar så är det inte helt ovanligt att fläktstyrningen för kupé-fläkten rasar och drar lagom mycket ström för att fläkten bara går i lågt varvtal eller inte en startar och tömmer batteriet över natten.
Men hur eller hur - med en tångampere-meter som klarar DC så borde man kunna klampa runt olika kablar och se vilka som drar 4 ampere och följa den allt eftersom det delar upp sig mot förbrukare, att inte glömma är att kolla ECU och andra kontrollboxar då de av någon anledning kanske inte går in i sleep-mode (det kan ta upp till en kvart efter man stängt och låst bilen - det är efter den tiden det är dags att börja jaga strömtjuvar och då får varken dörrar låsas upp eller öppnas eller eventuell sensor för huvlås känna av att huv är öppen/eller öppnas då det hela väcks upp igen.
Det första att kolla är kabel mot generator (för misstänkt regulator/diod-fel), mot olika fläktar för kylaren inklusive AC-fläkt, kabeln mot magnetkopplingen av AC (de som har, och även kabeln baki för kontrollventilen för de kompressorer som har sådan elektrisk typ), kolla värmare i backspeglar (ratt de som har) bakrutevärmar och inte att förglömma sätesvärmare i kupén - är det elektronisk ställbar med olika pådrag så kan dess kontrollenhet gå sönder (dvs transistorn i den leder, vilket också gäller fläktkontroller för kupé-fläkten) och när man tagit de yttre delarna blir det sedan att följa kablarna som går in i kupén och därinne tex kolla om ström går i kupéfläkten etc. 4 ampere är rätt mycket ström och motsvarar nära 50 Watt värmeutveckling och är det inte allt för distribuerat på stor yta så bör man märka att något är hett/varmt.
Men hur eller hur - med en tångampere-meter som klarar DC så borde man kunna klampa runt olika kablar och se vilka som drar 4 ampere och följa den allt eftersom det delar upp sig mot förbrukare, att inte glömma är att kolla ECU och andra kontrollboxar då de av någon anledning kanske inte går in i sleep-mode (det kan ta upp till en kvart efter man stängt och låst bilen - det är efter den tiden det är dags att börja jaga strömtjuvar och då får varken dörrar låsas upp eller öppnas eller eventuell sensor för huvlås känna av att huv är öppen/eller öppnas då det hela väcks upp igen.
Det första att kolla är kabel mot generator (för misstänkt regulator/diod-fel), mot olika fläktar för kylaren inklusive AC-fläkt, kabeln mot magnetkopplingen av AC (de som har, och även kabeln baki för kontrollventilen för de kompressorer som har sådan elektrisk typ), kolla värmare i backspeglar (ratt de som har) bakrutevärmar och inte att förglömma sätesvärmare i kupén - är det elektronisk ställbar med olika pådrag så kan dess kontrollenhet gå sönder (dvs transistorn i den leder, vilket också gäller fläktkontroller för kupé-fläkten) och när man tagit de yttre delarna blir det sedan att följa kablarna som går in i kupén och därinne tex kolla om ström går i kupéfläkten etc. 4 ampere är rätt mycket ström och motsvarar nära 50 Watt värmeutveckling och är det inte allt för distribuerat på stor yta så bör man märka att något är hett/varmt.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Kom på en grej till (finns ju massa grejer iofs), men har bilen stereo med sub, type bose eller liknande? Subben har (på min bil) egen säkring som inte är i säkringsdosan. På en cadillac jag har är det cd växlare i kofforten, kommer nåt åt luckan så går stereon aldrig i sleep mode, brukade dra ur batteriet på två dar. Blev visst två saker