Bilbatteri som laddar ur
Bilbatteri som laddar ur
Hej.
Har en Porsche 911 -06. bilen drar 4 ampere tjuvström när tändningen är av, vi har försökt allt från kolla säkrijng för säkring till styrboxarna utan resultat........ vad kan vara problemet?? Hur kollar man om det är ett jordfel??
Har en Porsche 911 -06. bilen drar 4 ampere tjuvström när tändningen är av, vi har försökt allt från kolla säkrijng för säkring till styrboxarna utan resultat........ vad kan vara problemet?? Hur kollar man om det är ett jordfel??
Re: Bilbatteri som laddar ur
Om du kan mäta strömmen i realtid är det dags att starta.
Bilen ska vara avstängd minst 10 min menar jag det är.
Sedan kollar man strömmen och ryckar en säkring i taget och ser var det slutar.
Ryck alltså en säkring, kolla strömmen (notera mycket gärna resultatet på en bit papper), tryck i säkringen igen o vänta till strömmen sjunker igen om den gick upp när säkringen kom i igen.
Detta ger sedan en fingervisning om vad som drar.
Återkom med resultatet och vi kan gå vidare.
OBS: Att strömmen går till en given enhet betyder INTE nödvändigtvis att det är fel på enheten, det kan vara styrsignaler som knasar. Men såklart kan det vara fel på enheten också.
Bilen ska vara avstängd minst 10 min menar jag det är.
Sedan kollar man strömmen och ryckar en säkring i taget och ser var det slutar.
Ryck alltså en säkring, kolla strömmen (notera mycket gärna resultatet på en bit papper), tryck i säkringen igen o vänta till strömmen sjunker igen om den gick upp när säkringen kom i igen.
Detta ger sedan en fingervisning om vad som drar.
Återkom med resultatet och vi kan gå vidare.
OBS: Att strömmen går till en given enhet betyder INTE nödvändigtvis att det är fel på enheten, det kan vara styrsignaler som knasar. Men såklart kan det vara fel på enheten också.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Om det går att komma åt så rekommenderas ofta att mäta spänningsfallet över säkringen utan att rycka den, annars kan saker reagera när enheter slutar kommunicera.
Du sätter alltså multimetern på mV-läget och mäter på de två uppstickande stiften i säkringen. 0mV = 0A.
Finns det någon säkring som har ett spänningsfall så går det en ström genom den.
Se till att blockera dörrlås och huvlås så att bilen tror allt är stängt.
Du sätter alltså multimetern på mV-läget och mäter på de två uppstickande stiften i säkringen. 0mV = 0A.
Finns det någon säkring som har ett spänningsfall så går det en ström genom den.
Se till att blockera dörrlås och huvlås så att bilen tror allt är stängt.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Kan det vara någon värmeslinga som är igång,typ backspeglar,förarstolen, mm
Eller någon motor till vindtuta eller bakruta som läcker
Eller någon motor till vindtuta eller bakruta som läcker
Re: Bilbatteri som laddar ur
Nu är den iofs lite för ny för att ha eftermonterat larm, men det är alltid en huvudkandoidat.
Även eftermonterade FM-sändare, CV-växlaremulatoorer, handsfree, BT-mottagare och liknande är alltid misstänkta.
Även eftermonterade FM-sändare, CV-växlaremulatoorer, handsfree, BT-mottagare och liknande är alltid misstänkta.
Re: Bilbatteri som laddar ur
4 A är ganska mycket, 50W. Man borde kunna hitta stället rent termiskt.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Råkade ut för liknande på en kompis båt.
Det visade sig vara en kortsluten diod i generatorn som låg och tjuvdrog ström.
Det visade sig vara en kortsluten diod i generatorn som låg och tjuvdrog ström.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Min polare som har autoexperten har haft bilen unne i 2 veckor och kollat generatorn, alla säkringar och styrboxar utan resultat...... Nån i tråden pratade om tändningslåset men syns inte det via någon av ovanstående åtgärder??Icecap skrev: ↑2 juni 2021, 19:02:40 Om du kan mäta strömmen i realtid är det dags att starta.
Bilen ska vara avstängd minst 10 min menar jag det är.
Sedan kollar man strömmen och ryckar en säkring i taget och ser var det slutar.
Ryck alltså en säkring, kolla strömmen (notera mycket gärna resultatet på en bit papper), tryck i säkringen igen o vänta till strömmen sjunker igen om den gick upp när säkringen kom i igen.
Detta ger sedan en fingervisning om vad som drar.
Återkom med resultatet och vi kan gå vidare.
OBS: Att strömmen går till en given enhet betyder INTE nödvändigtvis att det är fel på enheten, det kan vara styrsignaler som knasar. Men såklart kan det vara fel på enheten också.
Re: Bilbatteri som laddar ur
Det kan ju inte försvinna 4A utan att det går att hitta. Kompetensen hos den som felsöker kan inte vara på topp.
-
- Inlägg: 6066
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Bilbatteri som laddar ur
Hur kollades särkingarna?
Hur kollades generatorn?
Hur mättes 4A fram?
Säger inte att det inte är gjort, eller att den inte skulle dra 4A.
Men svaren på ovan frågor hjälper oss.
Och som nån sa innan, det är 50W, alltså som ett halogenhalvljus typ, en sån lampa blir VÄLDIGT varm. Är det en sak som drar 50W så borde du kunna hitta det termiskt.
Hur kollades generatorn?
Hur mättes 4A fram?
Säger inte att det inte är gjort, eller att den inte skulle dra 4A.
Men svaren på ovan frågor hjälper oss.
Och som nån sa innan, det är 50W, alltså som ett halogenhalvljus typ, en sån lampa blir VÄLDIGT varm. Är det en sak som drar 50W så borde du kunna hitta det termiskt.